7 pași pentru sănătatea ochilor

7 pași pentru sănătatea ochilor
O vedere bună influențează sănătatea generală și calitatea vieții, performanțele personale și profesionale etc. Vederea și sănătatea ochilor sunt parte esențială a stării generale de bine și un factor semnificativ în menținerea independenței și calității vieții, mai ales odată cu înaintarea în vârstă. Astfel, afectarea vederii nu are doar impact asupra sănătății, ci și impact social și economic.

La nivel global, 253 milioane de persoane suferă de probleme de vedere, bolile cronice ale ochilor fiind principala cauză a pierderii vederii.

Conform Organizației Mondiale a Sănătății, 80% dintre afecțiunile vederii pot fi prevenite și tratate eficient dacă sunt depistate la timp.

Principalele simptome ale ochilor afectați sunt:
  • vedere încețoșată;
  • ochi uscați;
  • ochii roșii și iritați;
  • secreții la nivelul ochilor;
  • iritații și disconfort;
  • sensibilitate crescută la lumină;
  • mâncărimi (prurit) la nivelul ochilor;
  • migrene;
  • dureri oculare;
  • scăderea acuității vizuale etc.

Principalele afecțiuni ale ochilor sunt:

  • vicii de refracție;
  • cataractă;
  • nevrita optică sau inflamația nervului optic;
  • boli ale retinei, ca lacrimi retiniene sau dezlipiri de retină;
  • degenerare maculară;
  • glaucom;
  • conjunctivite;
  • retinopatii diabetice sau edem macular diabetic etc.

Iată 7 moduri prin care poți să ai grijă de sănătatea ochilor:

1. Prezintă-te periodic la medic pentru consult și depistarea precoce a problemelor  ochilor

Chiar dacă nu ai probleme de vedere sau afecțiuni ale ochilor, se recomandă un control oftalmologic și optometric cel puțin o dată pe an, pentru depistarea precoce a afecțiunilor vederii și ale ochilor. Unele afecțiuni pot să nu cauzeze simptome, sau când apar simptomele, afecțiunea deja s-a agravat. De aceea, este important să te prezinți la medic chiar și atunci când nu resimți disconfort sau alte reacții adverse la nivelul ochilor. Un control poate include teste oculare, teste de acuitate vizuală, teste de presiune oculară și teste pentru nervii optici, examinări externe și microscopice etc.

2. Poartă ochelarii sau lentilele prescrise de medic

Nepurtarea lentilelor sau ochelarilor de vedere prescriși de medic nu produce alte boli, dar cauzează disconfort la nivelul ochilor, dureri de cap sau leziuni și nesiguranță din cauza vederii deficitare. Dacă lentilele prescrise produc disconfort, consultă medicul pentru informații privind alternativele de tratament. Nu purta ochelari de vedere fără prescripția medicului.

3. Protejează-ți ochii de radiațiile dăunătoare

În timpul perioadelor cu indice UV ridicat, poartă ochelari de soare cu protecție UVA și UVB 100%.

Mai multe despre ochelarii de soare potriviți.

Expunerea la radiații UV deteriorează vederea, crescând riscul de cataractă, degenerare maculară, afectarea vederii, dezvoltări non-canceroase și canceroase la nivelul ochilor. Surse de radiații nocive nu sunt doar cele de la soare, ci și flacăra de sudare, lampe cu vapor de mercur de mare intensitate sau lămpile cu xenon din laboratore. Expunerea constantă la radiații ultraviolete poate duce la afectarea fotochimică a ochilor. Expunerea la radiații UV crește nivelul pigmenților de la nivelul ochilor, cauzând cataractă, și crește riscul de boli ca degenerare maculară, retinită solară, distrofii corneale.

4.  Oferă-le ochilor o pauză

Privitul prelungit la un monitor sau ecran poate afecta vederea și irită ochii. Urmează regula 20-20-20: la fiecare 20 minute, privește timp de 20 secunde la un obiect aflat la aproximativ 6 metri distanță (20 feet). Simptomele ochilor afectați și obosiți includ dureri de cap, vedere încețoșată, ochi uscați și roșii, oboseală, vedere dublată, dificultăți de refocusare.

Clipește cât mai des! Mai ales când privim îndelung la ecrane, avem tendința de a clipi mai rar, ceea ce afectează ochiul. Folosește ochelari cu protecție pentru calculator dacă au fost prescriși de medic, folosește protecție pentru ecran, de la folii de protecție, până la programe speciale care ajustează intenstitatea luminii; ai grijă să ai o postură corectă la birou pentru a nu obosi ochii, iar ecranul să fie la cel puțin 50 cm distanță și ajustează-l să fie înclinat la 10-15 grade.


Poziționează-te la cel puțin 120 cm distanță de televizor, pentru un TV cu diagonală mai mică; pentru diagonală mai mare, distanța crește direct proporțional.  Limitează timpul petrecut în fața calculatorului, telefonului, tabletei sau televizorului.

5. Ai grijă la alimentație și stilul de viață

Consumă multe fructe și legume, mai ales citrice și legume cu frunze verzi. Portocalele, spanacul, grapfruit-ul, varza kale și salata verde sunt doar câteva dintre exemplele de alimente sănătoase pentru vedere, la fel ca fructele oleaginoase, peștele, fructele de mare etc. Acizii grași Omega-3 mențin sănătatea ochilor și reduc riscul de boli oculare. Peștele și produsele marine sunt bogate în antioxidanți care previn formarea de radicali liberi nocivi. Consumă alimente bogate în vitamina A ca morcovii și în vitamina C, ca citricele. De asemenea, alimentele vezi sunt bogate în luteină și zeaxantină, esențiale pentru sănătatea vederii.

Fii activ! Prin activitate fizică oxigenul ajunge la nivelul ochilor prin circuitul sangvin, menținând sănătatea ochilor. Dormi 8-9 ore noaptea, pentru a le permite ochilor să se odihnească eficient, având grijă să ai un somn odihnitor.

Renunță la fumat. Fumatul este asociat cu creșterea riscului de dezvoltare a degenerării maculare cauzate de vârstă, cataracta și afectaraa nervilor optici, precum și creșterea riscului de orbire.

6. Menține igiena ochilor

Evită contacul ochilor cu obiecte murdare sau contaminate. Folosește doar cosmetice de calitate și evită folosirea produselor cu termen de valabiltate expirat, menține igiena maximă a lentitelor de contact și evită folosirea produselor de machiaj în comun cu alte persoane, pentru a evita răspândirea germenilor. Spală-te cât mai des pe mâini pentru a preveni răspândirea infecțiilor, evită să atingi ochii cu mâna în timpul zilei, evită folosirea pensulelor, burețior de machiaj murdari, vechi etc. Spală frecvent ochii cu apă curată și folosește un prosop din bumbac, individual.

7. Protejează-ți ochii de leziuni și traumatisme

În timpul practicării unor sporturi, în timpul utilizării unor unelte sau a unor compuși chimici care pot afecta vederea sau ochii, folosește ochelari speciali de protecție. Majoritatea leziunilor la nivel ocular pot fi prevenite prin purtarea unor ochelari de protecție, realizați din materiale speciale.

Ai grijă de ochii tăi! Cu doar câteva reguli simple poți preveni apariția problemelor și tulburărilor de vedere, poți preveni infecțiile la nivelul ochilor și te poți asigura că îți menții sănătatea ochilor.

Data actualizare: 06-02-2018 | creare: 06-02-2018 | Vizite: 618
Bibliografie
(1) Vision impairment and blindness, link: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs282/en/
(2) Eye Health Tips, link: https://nei.nih.gov/healthyeyes/eyehealthtips
(3) How to keep your eyes healthy, link: https://www.webmd.com/eye-health/good-eyesight#1
(4) Ocular health, link: https://my.clevelandclinic.org/health/articles/8560-ocular-health
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Ciocolata neagră ar putea îmbunătăți vederea
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK