A fost dezvoltat un test inovator care determină rezistenţa bacteriilor la antibiotice în 30 de minute (studiu)

Data publicarii: 10-10-2017

O echipă de cercetători de la California Institute of Technology a dezvoltat o metodă inovatoare care poate detecta sensibilitatea la antibiotice în cazul infecţiilor urinare în mai puţin de 30 de minute, ceea ce înseamnă că pacienţii ar putea fi diagnosticaţi şi primi tratament într-o sigură vizită la medic, informează duminică Xinhua.

Noua metodă de testare ar putea scurta timpul de aşteptare de la trei zile la 30 de minute şi ar putea reduce răspândirea bacteriilor rezistente, potrivit unui studiu publicat săptămâna trecută în Science Translational Medicine.

Descoperirea antibioticelor, la începutul secolului al XX-lea, a schimbat medicina modernă. Infecţiile banale, care până atunci omorau oameni, au devenit uşor de tratat. Însă din cauza folosirii în exces şi a utilizării greşite, antibioticele şi-au pierdut eficacitatea, iar multe specii de bacterii au dezvoltat rezistenţă la antibiotice.

''În momentul de faţă, sunt prescrise prea multe antibiotice, aşa că rezistenţa apare mai devreme decât am crezut pentru multe dintre tratamentele pe care am fi putut să le păstrăm pentru situaţii mai complicate'', spune Nathan Schoepp, coautorul studiului, într-o declaraţie.

Potrivit cercetătorilor, atunci când tratează infecţii bacteriene, medicii tind să ignore prima linie de antibiotice precum meticilina sau amoxacilina - medicamente la care rata de rezistenţă este mai mare - şi apelează direct la cele puternice cum ar fi ciprofloxacina.

Medicii procedează aşa pentru că probabilitatea ca antibioticele slabe să nu aibă efect este mai mare. Pe de altă parte, folosirea excesivă a antibioticelor mai puternice creşte probabilitatea ca bacteriile să devină rezistente şi la acestea.

Doctorii nu au la dispoziţie o metodă uşoară de a şti dacă infecţia unui pacient este rezistentă la un numit tip de antibiotice. Pentru a afla, trebuie să trimită probele la laborator, iar rezultatele sunt disponibile în două-trei zile.

Testul creat de cercetătorii de la California Institute of Technology le permite medicilor să afle rapid ce anume bacterie cauzează infecţia pentru a putea prescrie un tratament adecvat.

Echipa de oameni de ştiinţă a studiat unul dintre cele mai răspândite tipuri de infecţii, cele ale tractului urinar, care sunt cauza a peste 8 milioane de vizite la medic în fiecare zi, pe plan global, şi aproape mereu necesită prescripţie de antibiotice.

Cercetătorii au folosit o tehnică denumită dLAMP, de amplificare şi cuantificare a unei molecule de ADN super sensibile, pentru a număra genomul bacterian în probele de urină. Mostrele de urină au fost diluate şi incubate timp de 15 minute înainte de aplicarea procedurii dLAMP pentru a compara concentraţia de bacterii la mostrele netratate (cele care nu conţin antibiotic) şi la cele tratate (cu antibiotic).

Principiul care stă la baza testului este că bacteriile obişnuite se înmulţesc mai încet în prezenţa antibioticului, ceea ce duce la prezenţa unei cantităţi mai mici de markeri ADN. Dacă bacteria este rezistentă la antibiotic, duplicarea ADN-ului nu va fi afectată, iar testul va arăta acelaşi număr de markeri ADN atât în soluţia tratată, cât şi în cea netratată.

Folosind 54 de probe de urină de la pacienţi cu infecţii provocate de Escherischia coli, cercetătorii au comparat rezultatele testelor lor cu cele standard, care durează două zile. Noua metodă a dat aceleaşi rezultate în 95% dintre situaţii.

''Putem schimba lumea cu acest test rapid. Putem schimba felul în care sunt prescrise antibioticele'', au spus cercetătorii care îşi propun să testeze noua metodă şi pe alte tipuri de infecţii şi, ulterior, pe probe de sânge.
Sursa: Agerpres, 10-10-2017, Vizualizari 39
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația