Alzheimer: descoperirea modalitatii de functionare a unor molecule ce pot trata aceasta boala

Data publicării: 12-06-2008

Oamenii de stiinta au descoperit modul de functionare a anumitor molecule ce pot oferi o noua metoda de tratament a acestei boli incurabile, informeaza AFP receptionata joi de Rompres.
La acest studiu publicat miercuri in revista britanica Nature au colaborat cercetatori americani si europeni.
Este vorba despre niste molecule cu functia de modulatori ai enzimei gamma-secretaza (GSM), molecule ce pot fi obtinute in laborator dar despre care se stiau destul de putine lucruri. Aceste molecule GMS au un rol in controlarea acumularilor de proteine, de beta-amiloizi care formeaza placile senile in cazul maladiei Alzheimer.
Aceste molecule au de asemenea un dublu impact biologic. Ele reduc producerea de proteine lungi de beta-amiloizi, blocand astfel formarea de aglomerari ale acestei proteine si incurajeaza in acelasi timp producerea de fragmente scurte de beta-amiloizi care la randul lor impiedica formarea de aglomerari din fragmente lungi de beta-amiloizi.
In mod schematic, "actiunea acestor molecule GSM asupra proteinelor beta-amiloidale poate fi asemanatoare cu cea a medicamentelor impotriva colesterolului care duc la scaderea nivelului de colesterol rau din organism in acelasi timp cu cresterea nivelului de colesterol bun.
Proteinele beta-amiloidale provin in mod normal dintr-o proteina mai mare - APP - sau precursoarea proteinei amiloidale, decupata de anumite enzime ce actioneaza precum niste foarfece. Cercetatorii au descoperit faptul ca moleculele GSM nu actioneaza direct, asa cum s-a crezut, asupra acestor enzime, ci la bivelul "substratului" proteinei in sine.
Aceasta descoperire ar putea avea implicatii importante pentru terapia a numeroase maladii grave, printre care si maladia Alzheimer.
In prezent in lume exista aproximativ 24 de milioane de bolnavi de Alzheimer, iar conform statisticilor Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) aceasta cifra se va dubla in urmatorii 20 de ani.
12-06-2008, Vizualizari 506
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.