Apelul la instinctul de rebeliune specific adolescenților ar putea descuraja alimentația nesănătoasă
AdolescenÈ›a reprezintă o provocare pentru viitorii adulÈ›i, aceÈ™tia fiind mult mai susceptibili în ceea ce priveÈ™te perceperea injustiÈ›iei È™i reacÈ›ia împotriva autorității. ConÈ™tiinÈ›a socială nou descoperită È™i dorinÈ›a de autonomie sunt cele care le motivează deciziile, implicit alegerile alimentare.
Potrivit unui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, apelul la valorile È™i convingerile ferme ale adolescenÈ›ilor ar putea descuraja obiceiurile alimentare nesănătoase, respectiv i-ar putea motiva să aleagă È™i să consume alimente mult mai adecvate din punct de vedere nutriÈ›ional.
„Scopul nostru a fost acela de a portretiza modul de alimentare sănătoasă ca o formă de opunere față de inechitatea industriei alimentare sau o formă de susÈ›inere È™i apărare a persoanelor vulnerabile, care nu se pot proteja singure, cum este cazul copiilor.”, afirmă autorii studiului.
Pentru a nutri aceste valori motivaÈ›ionale, cercetătorii au încercat să remodeleze percepÈ›ia unor grupuri de elevi de clasa a opta cu privire la alimentaÈ›ia sănătoasă, drept un act de independență care serveÈ™te justiÈ›iei sociale.
Una dintre abordări a înfățiÈ™at mesajele care promovează alimentaÈ›ia sănătoasă ca o modalitatea de expunere a practicilor manipulative de marketing ale industriei alimentare care influenÈ›ează È™i induc în eroare consumatorii să achiziÈ›ioneze cantități mari de alimente nesănătoase.
În prezentările susÈ›inute au fost menÈ›ionate tehnicile prin care se stimulează supraconsumul È™i fidelizarea anumitor produse din prisma proprietăților „adictive”, respectiv metode prin care se manipulează declaraÈ›ia nutriÈ›ională astfel încât să ofere impresia eronată a unui aliment sănătos.
De asemenea, a fost subliniat faptul că persoanele cu venituri modeste și copiii reprezintă preponderent clienții țintă pentru publicitatea și alte strategii de promovare ale produselor alimentare nesănătoase.
Prin urmare, evitarea alimentelor de tip junk food a fost transformată într-o reformă împotriva autorităților È™i a controlului exercitat de adulÈ›ii din spatele campaniilor de marketing alimentar.
La final, participanÈ›ii testului au optat pentru gustare în detrimentul alimentelor de tip junk food È™i au preferat apa în locul băuturilor răcoritoare. Alegerile alimentare s-au situat în afara contextului nutriÈ›ional, însă beneficiile au urmat alt curs. Astfel, diminuarea cu 7% a consumului de carbohidraÈ›i rafinaÈ›i corespunde reducerii cu 450 g a grăsimii corporale (sau prevenirii depunerii), în condiÈ›iile în care noul obicei a fost menÈ›inut cel puÈ›in 6 săptămâni de către băieÈ›i, respectiv 8 săptămâni în rândul fetelor adolescente.
O astfel de abordare ar putea fi eficientă având în vedere că tratarea sau prevenÈ›ia secundară a obezității este mult mai costisitoare în comparaÈ›ie cu această intervenÈ›ie. Abordarea expusă anterior ar putea oferi beneficii imediate, simbolice, ca urmare a rezistenÈ›ei adolescenÈ›ilor la tentaÈ›iile alimentelor palatabile, atrăgătoare, însă necorespunzătoare din perspectiva nutriÈ›ională.
Sursa: EurekAlert
Potrivit unui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, apelul la valorile È™i convingerile ferme ale adolescenÈ›ilor ar putea descuraja obiceiurile alimentare nesănătoase, respectiv i-ar putea motiva să aleagă È™i să consume alimente mult mai adecvate din punct de vedere nutriÈ›ional.
„Scopul nostru a fost acela de a portretiza modul de alimentare sănătoasă ca o formă de opunere față de inechitatea industriei alimentare sau o formă de susÈ›inere È™i apărare a persoanelor vulnerabile, care nu se pot proteja singure, cum este cazul copiilor.”, afirmă autorii studiului.
Pentru a nutri aceste valori motivaÈ›ionale, cercetătorii au încercat să remodeleze percepÈ›ia unor grupuri de elevi de clasa a opta cu privire la alimentaÈ›ia sănătoasă, drept un act de independență care serveÈ™te justiÈ›iei sociale.
Una dintre abordări a înfățiÈ™at mesajele care promovează alimentaÈ›ia sănătoasă ca o modalitatea de expunere a practicilor manipulative de marketing ale industriei alimentare care influenÈ›ează È™i induc în eroare consumatorii să achiziÈ›ioneze cantități mari de alimente nesănătoase.
În prezentările susÈ›inute au fost menÈ›ionate tehnicile prin care se stimulează supraconsumul È™i fidelizarea anumitor produse din prisma proprietăților „adictive”, respectiv metode prin care se manipulează declaraÈ›ia nutriÈ›ională astfel încât să ofere impresia eronată a unui aliment sănătos.
De asemenea, a fost subliniat faptul că persoanele cu venituri modeste și copiii reprezintă preponderent clienții țintă pentru publicitatea și alte strategii de promovare ale produselor alimentare nesănătoase.
Prin urmare, evitarea alimentelor de tip junk food a fost transformată într-o reformă împotriva autorităților È™i a controlului exercitat de adulÈ›ii din spatele campaniilor de marketing alimentar.
La final, participanÈ›ii testului au optat pentru gustare în detrimentul alimentelor de tip junk food È™i au preferat apa în locul băuturilor răcoritoare. Alegerile alimentare s-au situat în afara contextului nutriÈ›ional, însă beneficiile au urmat alt curs. Astfel, diminuarea cu 7% a consumului de carbohidraÈ›i rafinaÈ›i corespunde reducerii cu 450 g a grăsimii corporale (sau prevenirii depunerii), în condiÈ›iile în care noul obicei a fost menÈ›inut cel puÈ›in 6 săptămâni de către băieÈ›i, respectiv 8 săptămâni în rândul fetelor adolescente.
O astfel de abordare ar putea fi eficientă având în vedere că tratarea sau prevenÈ›ia secundară a obezității este mult mai costisitoare în comparaÈ›ie cu această intervenÈ›ie. Abordarea expusă anterior ar putea oferi beneficii imediate, simbolice, ca urmare a rezistenÈ›ei adolescenÈ›ilor la tentaÈ›iile alimentelor palatabile, atrăgătoare, însă necorespunzătoare din perspectiva nutriÈ›ională.
Sursa: EurekAlert
Data actualizare: 13-09-2016 | creare: 13-09-2016 | Vizite: 891
Bibliografie
Broccoli v. French fries: Appealing to teens' impulse to rebel can curb unhealthy eating, link: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-09/uocb-bvf091216.php ©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Formatiune chistica pineala... probleme in urma mai multor diete
- Copil obez
- Obezitate
- Obezitatea la copii