Atac de panica in multime? Vindeca-l prin terapia expunerii

Autor: ROmedic

Atac de panica in multime? Vindeca-l prin terapia expunerii
Advertorial oferit de Cabinetul de psihoterapie Simona Jeles

Invata cum sa te descurci in locuri aglomerate chiar daca suferi de atac de panica in multime, agorafobie sau fobie sociala.

Iesirea in locuri aglomerate reprezinta o adevarata problema pentru anumite persoane. Unele nu suporta zgomotul si forfota, e o situatie disconfortabila, motiv pentru care o evita. Pentru alte persoane e vorba de probleme medicale: atac de panica in multime, fobie sociala sau agorafobie. Senzatia de capcana pe care o simte suferindul cu atac de panica in multime sau de agorafobie in asociere cu zgomotul perceput, declanseaza un raspuns anxios cu care trebuie sa invete sa se confrunte in mod constient.

Atac de panica in multime, agorafobie, fobie sociala - ce e de facut?

In unele situatii panica are legatura cu agorafobia, cu frica de spatii publice si dorinta de a le evita. Problema se poate declansa daca persoana a avut la un moment dat probleme intr-un loc anume. Pacientul se poate teme ca i se va intampla din nou ca in trecut. Situatia se poate indrepta printr-o forma de terapie numita terapia expunerii.

Fobia sociala este adesea confundata cu timiditatea. Insa, nu este acelasi lucru. Timiditatea poate fi considerata doar o forma usoara de fobie sociala. Insa formele mai grave pot impiedica o persoana sa fie in contact cu altele chiar si in conditii normale, banale. Persoanele care sufera de aceasta afectiune se tem ca nu cumva sa fie umilite in public sau sa ajunga in situatii jenante. Atunci cand se declanseaza o criza pot incepe sa tremure, sa se inroseasca la fata. Incep sa creada ca lumea rade sau vorbeste despre ele, se tem ca nu cumva sa-si piarda autocontrolul functiilor corpului. Transpira, au palpitatii, senzatie de gura/gat uscat, tensiuni musculare. Ba chiar si dureri de stomac, senzatie de rece sau de fierbinte in organism, ameteli, lesin, slabiciune sau nevoie urgenta de a merge la toaleta.

Terapia expunerii

Este o metoda graduala de confruntare cu cauza fricii pacientului in conditii controlate. Sedintele de terapie de expunere se pot intinde pe durata a cateva saptamani sau luni. Facuta treptat si cu grija aceasta terapie nu prezinta riscuri pentru pacient. Un profesionist in domeniu gestioneaza cu grija mecanismul natural de aparare al pacientului atunci cand apar semnalele de pericol si de hipervigilenta. Uneori e recomandat ca la sedintele de terapie sa participe un prieten sau o ruda in care pacientul are incredere si care sa observe tot ce se intampla. Acestia vor spune pacientului punctul lor de vedere (“te-ai inrosit putin la fata”, “nu, n-am remarcat ca ai tremurat”, etc.). Durata terapiei depinde de modul in care raspunde pacientul. E posibil ca dupa ce se acumuleaza cateva succese sa existe si esecuri sau recaderi. Terapia inceteaza atunci cand pacientul este recuperat cu certitudine.

Solutii simple pentru pacienti

  • Tine un jurnal. Tine un jurnal al gandurilor tale pentru ca lucrul acesta te va ajuta pas cu pas peste zi. Faptul ca iti notezi ce gandesti te va face sa-ti dai seama de progresele inregistrate.
  • Pregateste-ti un script. Acesta este un mod pregatit de a reactiona in situatii jenante sau in locuri unde se declanseaza panica de obicei. Acest lucru te va ajuta sa nu mai percepi situatia ca fiind atat de periculoasa.
  • Abilitati sociale. Multe persoane participa la diverse programe si cursuri de pregatire in materie de abilitati sociale. Participa si tu. Te vor ajuta sa te evaluezi mai corect si sa inveti lucruri noi si folositoare.
  • Autoanaliza. Atunci cand te afli in situatii declansatoare de panica, opreste-te un moment si analizeaza-te. Vei descoperi ca lumea din jur nu rade de tine, ca pericolul pe care il percepi nu este unul real, ca nu se uita nimeni tinta la tine asa cum ai crezut. Ba chiar s-ar putea ca unii sa-ti admire silueta, zambetul, machiajul sau hainele elegante!

Solutii profesioniste

  • Cauta ajutor profesionist. Faptul ca te duci la psihiatru sau la terapeut nu e un semn de slabiciune si in mod sigur asta nu te face nebun. Aceste tulburari sunt tratate cu succes. Nu trebuie decat sa gasesti specialistul adecvat, cu care sa fii confortabil si in care sa ai incredere.
  • Terapia de grup. O forma alternativa de terapie este Terapia de grup. Foarte avantajoasa si ceva mai ieftina. Astfel primesti ajutor nu numai de la specialistul care gestioneaza grupul cat si de la alte persoane cu experiente similare cu ale tale.
  • Medicatie. In cazuri severe de fobie, anxietate, atac de panica in multime psihiatrul poate prescrie medicamente. Aceasta este o solutie de scurta durata, numai pana ce pacientul invata sa devina confortabil cu situatiile care anterior au fost dificile.

Daca ai parcurs aceste cateva propuneri sigur ti-ai dat seama ca afectiunea ta are rezolvare. Te poti recupera pe deplin din panica pe care o simti atunci cand esti in multime sau in situatii jenante.

Curaj! Fa primul pas - cauta un specialist.

Data actualizare: 27-02-2017 | creare: 27-02-2017 | Vizite: 279
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK