ROmedic Cabinete medicale Suceava Cabinete Nutriție și dietetică Nutriție și dietetică Suceava

Eticheta alimentelor – sfaturi pentru citirea ei

Alimentele NU se aleg la întâmplare și nici în funcție de culoarea ambalajului, prețul produsului sau recomandarea unui prieten!!!

Dacă dorim să alcătuim un meniu sănătos trebuie să facem alegeri culinare corecte! CUM? ....citind etichetele alimentelor corect, urmând 3 pași simpli, cu consecințe benefice asupra organismului șă stării de sănătate!

 

Acești pași sunt:

 

  • TERMENUL DE VALABILITATE – citirea lui de pe ambalaj sau solicitarea acestei informații de la vânzătorii din raioanele cu alimente gata preparate sau semipreparate; dacă termenul de valabilitate este depășit celelalte informații deja nu ne mai interesează! Acesta corespunde mențiunilor „valabil până la...” sau „de consumat de preferință până la...”. De cele mai multe ori, din păcate, această informație este greu de găsit sau se pierde printre alte inscripții de pe ambalaj, dar tinând cont de importanța acestei informații, nu vom cumpăra niciun produs pănă ne asigurăm că este în regulă. Nu cumpărați alimente cu termen de valabilitate modificat/ștampilat cu alte date decât cele originale! Pentru produsele congelate se recomandă să se citească atent condițiile de păstrare și data congelării produsului.

  • COMPOZIȚIA PRODUSULUI ALIMENTAR – studierea cu atenție a listei de ingrediente; o inscripționare corectă presupune ordinea descrescătoare a ingredientelor, toate ingredientele, aditivi și arome folosite, alergeni alimentari. Astfel vom cunoaște cu adevărat ceea ce consumăm fără să fim păcăliți de ingeniozitatea producătorilor care, de obicei, trec pe fața ambalajului denumirea cu majuscule: PATĖ DIN FICAT DE RAȚĂ, iar în lista de ingrediente constatăm că doar 15% este ficat de rață din acel produs și restul alte tipuri de carne! Încercați să alegeți alimentele a căror listă de aditivi este cât mai scurtă și, dacă știți că predispus la reacții alergice alimentare sau dacă sunteți diagnosticat cu intoleranță alimentară (gluten, lactoză etc), citiți cu atenție lista alergenilor. Cele mai frecvente alimente cu potențial alergen și destul de utilizate sunt: soia, arahide, nuci, susan, grâu, ou, lapte, pește, crustacee, muștar, țelina și sunt notate îngroșat pentru a fi depistate mai ușor de consumator.

  • CITIREA ETICHETEI NUTRIȚIONALE – un pas esențial pentru evitarea alimentelor bogate în grăsimi, zahăr, sare. Eticheta nutrițională trebuie să detalieze conținutul energetic și în substanțe nutritive care, de obicei, se raportează la 100 g/ml; ocazional, acest conținut este detaliat și per porție! În funcție de complexitatea etichetei nutriționale, atenția cumpărătroului va fi îndreptată spre conținutul în grăsimi, colesterol, proteine, fibre alimentare, vitamine și minerale.

Oricât de mari ar fi tentațiile ambalajelor colorate frumos sau ale promoțiilor 3+1 GRATIS, încercați să evitați cumpărarea produselor pe ale căror etichete nu găsiți minimul de informații necesare pentru a fi sigur de ceea ce consumați dpdv nutritiv și energetic!