Beneficiile unei diete antiinflamatoare la copii

Beneficiile unei diete antiinflamatoare la copii
Inflamația este răspunsul natural al corpului la agresiuni, însă atunci când expunerea este excesivă și prelungită, inflamația cronică face un deserviciu organismului prin majorarea riscului de obezitate, diabet tip 2, boli de inimă și implicit unele forme de cancer, respectiv afecțiuni autoimune.

Citește mai multe informații despre reacția inflamatoare în articol.
Cercul vicios inițiat odată cu expunerea exagerată la inflamație poate fi combătut cu ajutorul factorilor dietetici. Deși nutriția nu este un substitut al medicinei, este un instrument crucial al medicinei preventive și intervenționale.

Dieta antiinflamatoare se „inspiră” din dieta asiatică și cea mediteraneană, considerate cele mai sănătoase tipare alimentare la ora actuală.


Dieta anti-inflamatoare se caracterizează printr-un aport crescut de alimente proaspete și minimum procesate, evitarea sau limitarea alimentelor ultraprocesate prin aditivare cu arome și potențiatori, sirop de porumb bogat în fructoză, uleiuri vegetale industriale, acizi grași trans, sare etc.

Află din articol despre categoriile de alimente procesate, cele pe care le putem include în alimentație sau care trebuie evitate.
De asemenea, includ surse variate de proteine vegetale și fibre, cu indice glicemic mic, precum fasolea uscată, năutul și alte leguminoase. O altă particularitate a acestor tipare alimentare este aportul scăzut de grăsimi saturate de origine animală. În schimb, încorporează grăsimi sănătoase monosaturate și polinesaturate, din surse naturale care asigură un aport optim de acizi grași Omega-3 și Omega-6.

Aportul de fructe și vegetale bogate în antioxidanți, dar și cel de ierburi, condimente (usturoi, ghimbir, chayenne, piper negru, rozmarin, turmeric, etc.), nucifere, semnițe și ceai verde predomină în cadrul acestor diete.

Mecanismul anti-inflamator se datorează prezenței fitonutrienților cu acțiune antioxidantă, anti-inflamatoare, anti-carcinogenică, de protecție a sistemului cardiovascular (polifenoli în speciali) și a acidului oleic, respectiv aportului echilibrat de lipide monosaturate cu efecte anti-inflamatoare, anti-trombotice. Aportul important de fibre, magneziu și cizi grași esențiali mediază și ele acțiunea anti-inflamatoare în cadrul dietelor asiatică și mediteraneană.

Polifenolii din aimentație

Piramida dietei anti-inflamatoare la populația pediatrică include pornind de la bază spre vârf:

  • I. Hidratarea corespunzătoare cu apă, 4-5 porții de legume/ zi (crude sau gătite, de diferite culori, de preferat organice), 3-4 porții de fructe (proaspete în sezon sau congelate, organice dacă e posibil)

Fructe și legume ecologice versus convenționale
  • II. 3-5 porții/zi de cerealiere integrale și rafinate deopotrivă, 2-3 porții/săptămână paste gătite al dente, 1-2 porții/zi de leguminoase
  • III. Grăsimi sănătoase (ulei de măsline extravirgin, ulei de canola presat la rece, fructe oleaginoase – în special nuci, semnințe oleaginoase, avocado
  • IV. 1-2 porții/zi produse integrale din soia (edamame, boabe soia, băutură din soia, tofu, tempeh)
  • V. Produse lactate și alte surse proteice alternate zilnic (brânzeturi de calitate, iaurt, ouă îmbogățite cu Omega-3, carne de pasăre fără piele, carne roșie slabă)
  • VI. Pește și fructe de mare de 2 ori pe săptămână (somon sălbatic de Alaska, cod negru de Alaska, sardine)
  • VII. Ceai în fiecare zi (alb, verde oolong decofeinizat)
  • VIII. Ierburi aromate și condimente naturale, nelimitat (usturoi, ghimbir, turmeic, scorțișoară)
  • IX. Dulciuri sănătoase oferite ocazional (de exemplu, ciocolata neagră)

Dieta anti-inflamatoare la copii se află la intersecția dintre dieta asiatică și cea mediteraneană, promovând atitudini și comportamente alimentare sănătoase acetora, inclusiv convivialitatea la masă și stilul de viață activ, în aceeași măsură importante pentru prevenția bolilor cronice și managementul afecțiunilor inflamatorii la populația peditrică, dar și la vârsta adultă.

Sursa: Children's Hospital of Philadelphia and Medscape

Data actualizare: 16-05-2018 | creare: 16-05-2018 | Vizite: 81
Bibliografie
[1] The Anti-inflammatory Diet's Surprising Benefits in Children, link: https://www.medscape.com/viewarticle/894241

[2] Pediatric Anti-Inflammatory Diet Pyramid, link: http://media.chop.edu/data/files/pdfs/anti-inflammatory-diet-pyramid-pfe.pdf
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Dieta anti-inflamatoare, osteoporoza și riscul de fracturi la femei
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK