Ce factori cresc sau scad riscul de cancer?

Ce factori cresc sau scad riscul de cancer?
Aproximativ o treime dintre cazurile cele mai comune de cancer ar putea fi PREVENITE prin intermediul unei diete echilibrate care să aducă nutrienți de calitate în cantități suficente, alături de un stil de viață activ și care, împreună, să permită menținerea unei greutăți corporale în limite sănătoase. (1)

Care sunt factorii de risc pentru cancer, dar cei de protecție?

Factori de risc/de protecție ce beneficiază de dovezi științifice solide:

  • aportul optim de fibre dietetice riscul de cancer colorectal;
  • activitatea fizică regulată de intensitate moderată și viguroasă ↓ riscul de cancer de colon, dar nu și de rect;
  • intoxicația cu aflatoxine riscul de cancer hepatic;
  • excesul de carne roșie din alimentație riscul de cancer colorectal;
  • consumul de carne procesată ↑ riscul de cancer colorectal;
  • intoxicația cu arsenic din apa de băut riscul de cancer pulmonar;
  • excesul de băuturi alcoolice riscul de cancer oral, faringian, laringian, de carcinom esofagian cu celule scuamoase, de cancer hepatic¹, colorectal², mamar postmenopauzal;
  • administrarea suplimentelor de beta-caroten³riscul pentru cancer pulmonar;
  • surplusul de țesut adipos riscul pentru adenocarcinom esofagian, cancer pancreatic, hepatic, colorectal, mamar postmenopauzal, endometrial, respectiv cancer de prostată;
  • creșterea în greutate/surplusul de greutate dobândit în perioada adultă riscul pentru cancer mamar postmenopauzal;
  • înălțimea în perioada adultă, deși este puțin probabil să influențeze în mod direct () riscul de cancer colorectal, mamar pre- și postmenopauzal, respectiv ovarian, constituie un marker al interacțiunii dintre factorii genetici, ambientali, hormonali și nutriționali care afectează creșterea încă din perioada preconcepțională, până la momentul în care creșterea în înălțime este completă. (2)

¹ excesul de alcool este considerat în acest caz peste 45 g într-o zi;
² factor cert de risc pentru cancr colorectal la bărbați și factor de risc probabil la femei;
³ în cazul fumătorilor care își administrează doze mari de suplimente cu beta-caroten;
⁴ surplusul de țesut adipos este apreciat în funcție de indicele de masă corporală, circumferința abdominală și raportul talie-șold.


Factori de risc/de protecție probabili:

  • aportul optim de vegetale non-amidonoase ar putea oferi protecție împotriva cancerului oral, a celui faringian, respectiv laringian;
  • aportul optim de fructe ar putea contribui la reducerea riscului pentru cancerul oral, faringian, laringian și cel pulmonar;
  • includerea usturoiului în dietă ar putea constitui un factor protectiv în cancerul colorectal;
  • alimentația bogată în surse de calciu ar putea oferi protecție împotriva cancerului colorectal;
  • aportul moderat de cafea ar putea proteja împotriva cancerului hepatic și endometrial;
  • activitatea fizică desfășurată regulat la intensitate moderată și viguroasă ar putea avea beneficii în prevenția împotriva cancerului mamar postmenopauzal și de endometru;
  • activitatea fizică viguroasă ar putea contribui la protecția împotriva cancerului mamar premenopauzal;
  • grăsimea corporală la tinerii adulți ar putea genera efecte benefice pentru prevenția cancerului mamar pre- și postmenopauzal deopotrivă⁵
  • lactația ar putea constitui un factor protectiv împotriva cancerului mamar pre- și postmenopauzal de asemenea;
  • carnea procesată și alimentele conservate prin sărare cresc cel mai probabil riscul pentru cancerul gastric;
  • alimentele cu încărcătură glicemică mare au fost asociate cu creșterea riscului pentru cancer endometrial;
  • arsenicul din apa de băut constituie un factor de risc probabil pentru apariția cancerului de piele, respectiv de vezică urinară;
  • infuzia de plante, mate, a fost asociată cu majorarea riscului pentru carcinom esofagian cu celule scuamoase;
  • consumul de băuturi alcoolice ar putea crește riscul pentru cancer gastric⁶, colorectal și mamar premenopauzal; consumul de alcool a fost asociat într-o oarecare măsură cu reducerea riscului pentru cancer renal, însă dozele la care s-au observat corelațiile nu depășeau 3 porții de alcool, iar studiile nu iau în considerare și dezavantajele pe care alcoolul le poate avea asupra stării de sănătate și a calității vieții consumatorului;
  • surplusul de țesut gras ar putea constitui un factor de risc probabil pentru cancerul gastric (la nivelul orificiului cardia), cel de vezică biliară, ovarian și cancerul de prostată (în stadii foarte avansate);
  • greutatea mare la naștere ar putea constitui un factor de risc probabil pentru apariția cancerului mamar înainte de instalarea menopauzei;
  • înălțimea la perioada adultă, deși nu influențează în mod direct riscul pentru cancrul pancreatic, renal și de prostată, constituie un marker al interacțiunii dintre factorii genetici, ambientali, hormonali și nutriționali care afectează creșterea încă din perioada preconcepțională, până la momentul în care creșterea în înălțime este completă. (2)


⁵ la femeile tinere cu vârsta cuprinsă între 18 și 30 de ani; surplusul de grăsime este apreciat în funcție de indicele de masă corporală;
⁶ excesul de alcool este considerat în acest caz peste 45 g într-o zi;




Sursa: World Cancer Research Fund International (2)

În concluzie:

  • menține greutatea în limite sănătoasă sau ia măsuri pentru redobândirea acesteia;
  • fii mai activ cel puțin 30 de minute pe zi și mai puțin sedentar;
  • evită să consumi alimente hipercalorice bogate de cele mai multe ori în zaharuri rafinate, grăsimi industriale și cu un aport insuficient de fibre;
  • evită să consumi băuturile îndulcite cu zahăr;
  • adoptă o dietă bogată în legume, fructe, leguminoase, cereale;
  • limitează consumul de carne roșie (maximum 500 g pe săptămână, cântărită după gătire);
  • evită consumul de produse procesate din carne;
  • pentru prevenția cancerului, nu consuma alcool; iar dacă alegi să consumi băuturi alcoolice, nu depăși dozele maxime recomandate;
  • limitează aportul de sare;
  • evită consumul de cerealiere cu mucegai, care ar putea fi contaminate cu aflatoxine;
  • dacă poți, alăptează exclusiv bebelușul în primele 6 luni de viață, înainte de a introduce alimentația complementară;
  • dacă ai supraviețuit cancerului, este indicat să respecți aceste recomandări pentru a preveni recidiva. (1)

  • Institutul American pentru Cercetarea Cancerului recomandă de asemenea să nu utilizați suplimente nutriționale pentru protecția anti-cancer, mai ales dacă nu sunt recomandate sau aprobate de medic, și nu în cele din urmă, încetarea fumatului. (3)


    Nu e niciodată târziu să renunți la fumat. Informează-te din articolele noastre și decide pro-sănătate!

     


Data actualizare: 25-07-2017 | creare: 25-07-2017 | Vizite: 835
Bibliografie
(1) CANCER PREVENTION & SURVIVAL:Sumary of global evidence on diet, weight, physical activity & what increases or drecreases your risk of cancer, link: http://www.wcrf.org/sites/default/files/CUP%20Summary%20Report%20May17.pdf
(2) Summary of strong evidence from our analysis of worldwide research on diet, nutrition, physical activity & preventing cancer, link: http://www.wcrf.org/int/research-we-fund/continuous-update-project-findings-reports/continuous-update-project-cup-matrix
(3) Recommendations for cancer prevention, link: http://preventcancer.aicr.org/site/DocServer/Recommendations.pdf?docID=3521
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Femeile care lucrează mai mult de 40 de ore pe săptămână pot avea un risc crescut de cancer și boli cardiovasculare
  • Consumul de cereale integrale a fost asociat cu reducerea mortalității (meta-analiză)
  • Obezitatea paternă ar putea crește riscul genetic pentru cancer mamar la urmași
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK