Ce să nu mănânci în sarcină

Autor:

Ce să nu mănânci în sarcină

Când ești însărcinată, consumul de alimente sănătoase este mai important decât oricând. Ai nevoie de mai multe proteine, de fier, de calciu și de acid folic decât înainte de sarcină. De asemenea, ai nevoie de mai multe calorii. Dar „mănâncă pentru doi” nu înseamnă să mănânci de două ori mai mult. Aceasta înseamnă că alimentele pe care le consumi sunt principala sursă de nutrienți pentru copil. Un consum echilibrat de alimente va fi cea mai sănătoasă opțiune, atât pentru tine, cât și pentru copilul tău.

De-a lungul sarcinii, trebuie să câștigi treptat în greutate, iar cea mai semnificativă creștere în greutate trebuie să se producă în ultimul trimestru de sarcină. În general, medicii sugerează că femeile însărcinate au nevoie de un consum mai mare de calorii în timpul ultimelor șase luni de sarcină. Cu toate acestea, trebuie să se țină cont de faptul că bebelușul are nevoie de alimente sănătoase, care să conțină suficienți nutrienți, nu doar „calorii goale”, cum sunt cele din bomboane sau deserturi. (1)

Ce alimente ar trebui evitate în timpul sarcinii?

Este important ca femeile însărcinate să consume o dietă echilibrată și sănătoasă, nu doar pentru a ajuta la dezvoltarea copilului, ci și pentru starea generală de sănătate a mamei. Cu toate acestea, în timpul sarcinii există anumite alimente și băuturi care trebuie evitate, deoarece există un risc mic de a dăuna mamei sau copilului.

Produsele lactate

Brânzeturi.

De evitat:

  • cele cu coajă albă, cum sunt cele Brie sau Camembert și altele care au o crustă similară, inclusiv brânza de capră, cum ar fi chèvre.
  • cele cu mucegai albastru precum roquefort, daneza albastră, gorgonzola.


Aceste brânzeturi pot conține bacterii listeria care cauzează listerioză. Deși o infecție cu listerie este extrem de gravă în timpul sarcinii, este foarte rară.

Când se pot consuma?
În cazul în care brânzeturile enumerate mai sus sunt folosite în preparate gătite, acestea pot fi consumate în timpul sarcinii.

Există, totuși o gamă largă de alte brânzeturi care pot fi consumate în timpul sarcinii precum:

  • Brânză de vacă;
  • Mozzarella;
  • Brânza feta;
  • Cremă de brânză;
  • Ricotta;
  • Halloumi;
  • Câteva tipuri de brânză de capră;
  • Brânzeturile prelucrate, cum ar fi brânzeturile felii sau topite;
  • Cașcaval;
  • Brânza Red Leicester;
  • Brânza Double Gloucester;
  • Brânză Wensleydale;
  • Brânză Edam;
  • Emmental;
  • Parmezan.

Lapte și brânză nepasteurizată.

De evitat:

  • laptele și smântâna nepasteurizată pot conține bacterii dăunătoare care provoacă intoxicații, iar consumul acestora în perioada sarcinii trebuie evitat.


Ouă, carne, pește și alte proteine

Ouă.

De evitat:

  • ouă crude de găină;
  • ouă crude de rață, prepeliță sau de gâscă.


Ouăle crude sau orice alimente care conțin ouă crude trebuie evitate din cauza expunerii potențiale la salmonella. Unele rețete de dresinguri, maioneză sau înghețată pot conține ouă crude. (2)

Carne.

De evitat:

  • carnea crudă sau care nu este gătită suficient de bine.
  • anumite tipuri de carne precum prosciutto, chorizo, pepperoni și salam.


Un parazit care provoacă toxoplasmoza se găsește în carnea brută și nepreparată.

Când se pot consuma?
În timpul sarcinii, carnea poate fi consumată ca parte a unei alimentații sănătoase și echilibrate atunci când este gătită bine, fără porțiuni de carne roz.
De asemenea, carnea rece gătită, cum ar fi curcanul, carnea de vită și carnea de pui și carnea preambalată, cum ar fi șunca sunt sigure pentru a fi consumate în timpul sarcinii.

Ficat și pate

De evitat:

  • toate tipurile de pateu trebuie evitate, inclusiv cel de pește, crab sau pateurile vegetariene.
  • produsele pe bază de ficat, cum ar fi pateul și cârnații. Acestea pot avea niveluri ridicate de vitamina A, care pot fi dăunătoare pentru copil. De asemenea, toate tipurile de pateu pot conține bacterii listeria care pot provoca toxiinfecții alimentare.

Pește și crustacee

De evitat:

  • carnea de rechin, marlin și pește-spadă. Acestea pot conține niveluri ridicate de mercur care pot dăuna sistemului nervos în curs de dezvoltare.
  • crustacee crude. Aceastea prezintă un risc de toxinfecție alimentară, cu excepția cazului în care au fost întâi înghețate.
  • pește crud sau care nu este suficent de gătit, cum ar fi preparatele din sushi.


Trebuie să limitați:

  • consumul de ulei de pește. Poate conține mercur. Prin urmare, nu trebuie consumate, în fiecare săptămână, mai mult de două porții de pește uleios (de exemplu, somon, păstrăvi, sardine, macrou).
  • de asemenea, tonul trebuie să fie limitat la nu mai mult de două fripturi de ton proaspăt sau patru cutii de dimensiuni medii pe săptămână.


Când pot fi consumate?
Consumul de pește este bun pentru mamă și pentru dezvoltarea copilului, deoarece este o sursă bună de multe vitamine și minerale, iar peștele gras conține acizi grași omega 3 esențiali.
Femeile însărcinate ar trebui să încerce să mănânce o porție (140 g) de pește gras pe săptămână
Nu este nevoie ca femeile gravide să limiteze consumul de pește alb și de crustacee bine gătite.

Arahide

Arahidele sunt recomandate în timpul sarcinii, dacă femeile însărcinate nu au alergie la arahide.
În trecut, studiile nu recomandau consumul de arahide în timpul sarcinii, deoarece ar fi putut crește șansa copilului de a dezvolta alergie la arahide.
În prezent, specialiștii încurajează femeile însărcinate să consume arahide sau alimente care conțin arahide, cum ar fi untul de arahide, ca parte a unei alimentații sănătoase.

Alimente și suplimente care conțin vitamina A

De evitat:

  • vitamine și suplimente de ulei de pește cu vitamina A;
  • alimente care conțin vitamina A;


Nivelurile ridicate ale retinolului din vitamina A pot fi dăunătoare copilului nenăscut.
Nu este sigur să luați multivitamine care conțin vitamina A sau ulei de ficat de pește în timpul sarcinii, cum ar fi ulei de ficat de cod. De asemenea, ar trebui să se evite alimentele „îmbogățite cu vitamina A”, așa cum apare de obicei pe eticheta acestora.

Lemn dulce

Lemnul dulce are o concentrație deosebit de ridicată de glicirizină, care poate fi dăunătoare unui copil nenăscut.

Când pot fi consumate:
Femeile gravide se pot bucura de dulciuri din lemn dulce - nu există recomandări specifice pentru a le evita, dar de obicei sunt bogate în zaharuri, deci dacă sunt incluse în dietă ar trebui să fie în cantități moderate.

Băuturi

Cofeină.

Cofeina poate fi găsită în:

  • Cafea;
  • Ceai (inclusiv ceai verde);
  • Ciocolată;
  • Unele băuturi sportive sau energizante;
  • Câteva remedii împotriva gripei și a răcelii.


Consumul exagerat de cofeină în timpul sarcinii a fost legat de faptul că bebelușul are o greutate mică la naștere, ceea ce poate crește riscul apariției unor probleme de sănătate mai târziu în viață. Există, de asemenea, un risc foarte mic că prea multă cafeină poate provoca un avort spontan.

Femeile însărcinate ar trebui să limiteze consumul de cafeină la aproximativ 200 miligrame (mg) pe zi.

Ceai verde sau ceaiuri din plante

Food Standards Agency recomandă ca femeile însărcinate să nu bea mai mult de 4 cești pe zi.
Specialiștii nu cunosc foarte multe detalii despre siguranța ceaiurilor pe bază de plante sau despre ceaiul verde în timpul sarcinii, așa că este recomandat ssă fie consumat în mod moderat.

Alcool

Consumul exagerat de alcool în timpul sarcinii este legat de:

  • Avorturi spontane;
  • Naștere prematură;
  • Limitarea creșterii în uter;
  • Nasterea unui copil mort;
  • Dificultăți de învățare și probleme de comportament în copilărie;
  • Sindromul alcolismului fetal. (3)

Data actualizare: 29-08-2018 | creare: 29-08-2018 | Vizite: 224
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.