Ce se intampla cand bei prea multa cafea? (Intoxicatia cu cafeina)

Ce se întamplă când bei prea multă cafea? (Intoxicația cu cafeină)

Ce se întamplă când bei prea multă cafea? (Intoxicația cu cafeină)
Cafeina este un stimulant al sistemului nervos central, al musculaturii cardiace (crește ritmul cardiac) și al sistemului respirator (relaxează tractul respirator, îmbunătățind respirația și permițând unor mușchi să se contracte mai ușor). Care sunt însă efectele care apar atunci când consumăm prea multă cafea?

Cafeaua acționează ca un ușor diuretic (crește rata de excreție urinară) și întârzie instalarea oboselii. În general este absorbită foarte rapid de organism – intră în circuitul sangvin prin absorbție la nivelul cavității bucale, esofagului, stomacului și intestinului subțire, iar efectele se resimt după aproximativ 15 minute de la consum. Cofeina nu se acumulează în fluxul sangvin și nici nu este depozitată în organism, dar persistă, și doar jumătate este eliminată prin urină în 4-6 ore.

Citește mai multe despre cafea.

Surse de cofeină

Cofeina este un alcaloid care în formă pură nu are miros sau gust. Se găsește în mod natural în cantități variate în frunzele, semințele și fructele a peste 60 de plante.

Aceste surse de cofeină din plante includ:
  • Cafea (boabele);
  • Ceai (frunzele);
  • Cacao (păstăi);
  • Cola sau kola (nuci);
  • Yerba mate (frunze);
  • Guarana (fructe);
  • Youpon holly (frunze).

Cofeina este consumată sub formă de băuturi sau produse ca ceaiul, cafeaua, ciocolata, cacao, mate, băuturi cofeinizate, pilule cofeinizate, boabe de cafea, medicamente (unele analgezice ca Excedrin).

Efectele cafeinei în doze moderate (consumul normal)

Nu este o nevoie din punct de vedere nutritiv de a consuma cofeină. Consumul moderat de ceai sau cafea nu are de obicei efecte adverse asupra sănătății, cât timp este asociat unui stil de viață sănătos.

Consumul moderat de cofeină este considerat de 200-250 mg pe zi sau mai puțin, echivalentul a 1-2 căni de cafea.

Beneficiile cofeinei pot fi multiple, dacă se consumă moderat și limitat, îmbunătățind performanțele fizice și cognitive.
 
Sensibilitatea la cofeină se referă la cantitatea de cofeină care produce efecte adverse la un individ anume. Consumul zilnic de cafea duce la reducerea sensibilității la cofeină, fiind necesar un aport mai mare pentru a resimți același efect. De aceea, cofeina este considerată o substanță adictivă. Unele persoane pot consuma cantități crescute de cofeină fără probleme, în timp ce alții prezintă efecte adverse chiar și de la cantități reduse de cofeină.

Consumul moderat de cafeină nu crește riscul de dezvoltare a bolilor cardiovasculare, osteoporozei sau cancerului, și , contra opiniilor, cafeaua nu ne deshidratează.


Câtă cofeină este în cafeaua ta?


  • Cafea  240 ml: 95-165 mg cofeină
  • Cafea decofeinizată  240 ml: 2-5 mg cofeină;
  • Espresso 30 ml: 47-64 mg cofeină;
  • espresso decofeinizată 30 ml: 0 mg cofeină;
  • Cafea instant 240 ml: 63 mg cofeină;
  • Cafea instant decofeinizată 240 ml: 2 mg cofeină;
  • Latte, cappuccino, mocha-latte 240 ml: 63-126 mg cofeină.

Nivelul de cofeină din băutura ta depinde de variația mixului de cafea conținut, cantitatea de boabe de cafea sau cafea măcinată utilizată și de tehnica de preparare.

Cantitatea de cofeină din cafea depinde de tehnica de preparare, astfel:
  • cafetieră sau filtru: 115-175 mg, cu o medie de 145 mg;
  • presa franceză: 80-135 mg cu o medie de 107 mg;
  • percolator: 64-272 mg cu o medie de 200 mg;
  • fierbere (turcească sau grecească): 160-240 mg cu o medie de 200 mg.

Atenție! Cu cât boabele de cafea sunt mai prăjite, cu atât scade cantitatea de cofeină existentă în acestea.

Află când este mai indicat să ne bem cafeaua și de ce!

Ce înseamnă un consum excesiv de cafea?

Aportul zilnic maxim de cofeină din orice fel de sursă trebuie să nu depășească 400 mg, adică echivalentul a 250 ml băutură energizantă sau 3-4 căni de cafea. O singură doză de cofeină de 200 mg, corespunde pentru 3 mg/kg corp pentru un adult de 70 kg, fără să inducă modificări clinice relevante în tensiunea arterială, fluxul sangvin, nivelul de hidratare sau temperatura corpului.

Aportul maxim recomandat de cofeină este următorul:
  • ≤ 400 mg/zi pentru adulți;
  • ≤  300 mg/zi pentru femeile însărcinate;
  • ≤ 2,5 mg/zi la copii și adolescenți.

Dacă în mod normal consumi mai mult de 250 mg cafea pe zi, e posibil ca oganismul să fi dezvoltat dependentă și să necesite o doză mai mare pentru a resimți efectele. La acest nivel poate să apară sevrajul cofeinic, manifestat prin migrene, amețeală, senzație de somnolență, dureri de cap, tremurături, depresie.

Cantitatea de cafea care poate fi consumată de un individ depinde în cea mai mare parte de sensibilitatea acestuia la cofeină.

Cofeina produce dependență?

Cofeina nu este considerată un drog la fel de adictiv ca hetoina, alcoolul sau cocaina, deoarece nu produce aceleași simptome de comportamente compulsive în sevraj. Dar, ca orice produc adictiv, produce toleranță la consumul regulat. De aceea, consumatorii trebuie să mărească dozele pentru a nu simți simptomele de sevraj. Toleranța efectele fiziologice se dezvoltă când cofeina este consumată regulat. Simptomele sevrajului apar când este oprit brusc aportul de cofeină din dietă. Semnele și simptomele variază în intensitate și includ dureri de cap, amețeli, iritabilitate, oboseală, lipsa energiei,  mialgii, greață, vomă.

Efectele intoxicației cu cofeină (consumul de prea multă cafea)

Unele simptome pot să apară la consumul de prea multă cafea, nu neapărat imediat după consum, ci ulterior, și pot fi:
  • amețeală și afectarea vederii;
  • diaree;
  • sete crescută;
  • deshidratare;
  • febră:
  • dureri de cap;
  • insomnie;
  • iritabilitate, anxietate, neliniște, confuzie
  • dureri musculare, tremurături, furnicături;
  • dureri abdominale;
  • greață.

Alte simptome ale unei doze mai puternice necesită uneori tratamet rapid, fiind prezente și simtome severe ca:
  • dificultăți respiratorii;
  • stări de vomă;
  • halucinații;
  • durei în piept;
  • ritm cardiac neregulat;
  • mișcări musculare necontrolate;
  • convulsii.

În cazul supradozelor de cafeină trebuie eliminată rapid cofeina din organism. Supradoza de cofeină este o urgență medicală în anumite cazuri. În astfel de situații, se administrează laxative sau se efectuează chiar spălături gastrice pentu eliminarea conținutului gastric, și se realizează monitorizarea EKG în tot acest timp. În cazurile ușoare se recomandă consumul crescut de apă, consumul de alimente bogate în potasiu și magneziu, ca bananele sau legumele cu frunze verzi.

Prea multă cafea consumată poate fi extrem de toxică. Ingestia de cofeină în doze de până la 10 g poate cauza convulsii și vomă cu recuperare de minimum 6 ore. Doza acută fatală de cofeină la oameni este estimată a fi de 10-14 g (150-200 mg/kg corp), dar anumiți factori pot influența sensibilitatea unei persoane la cofeină, cum ar fi fumatul, vârsta, consumul genera de cofeină, eventuala sarcină, administrarea concomitentă de medicamente sau droguri etc.

Dozele crescute pot avea efecte adverse intense care încep cu insomnii, neliniște și agitație, care pot progresa ușor spre delir, emeză, convulsii, tahicardie, asistole, respirație accelerată.

Un posibil risc al consumului de prea multă cafea este afectarea afuncțiilor mentale, dar și reducerea capacității cognitive, stări de tensiune, nervozitate, anxietate, atacuri de panită etc. Efectele dozelor crescute de cafea depinde și de stres. În context de stres, efectele sunt mai pronunțate, la fel ca în situații ca infecții, privarea de sonm, deci atât stres fiziologic, dar și psihologic.

Te poate interesa și:
Câte calorii adaugi în cafea?

Data actualizare: 21-02-2018 | creare: 21-02-2018 | Vizite: 1214
Bibliografie
(1) Caffeine for young adults, link: http://www.pamf.org/youngadults/health/nutrition/caffeine.html
(2) Safety of caffeine usage, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK223789/
(3) Four cups of coffee not bad for health suggests review, link: https://www.nhs.uk/news/genetics-and-stem-cells/four-cups-of-coffee-not-bad-for-health-suggests-review/
(4) Caffeine content for coffee, tea, soda and more, link: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20049372?pg=1
(5) How much caffeine is in a cup of coffee, link: https://www.roastycoffee.com/caffeine/
(6) How much caffeine in coffee cup? Effects of processing operations, extraction methods and variables, link: https://www.intechopen.com/books/the-question-of-caffeine/how-much-caffeine-in-coffee-cup-effects-of-processing-operations-extraction-methods-and-variables
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Cafeaua decofeinizată ar putea ajuta la sănătatea ficatului
  • Consumul de cafea asociat cu un risc mai mic de disfuncții erectile
  • MIT: Cafeaua combate mahmureala
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK