Ce se întâmplă în organismul tău când nu dormi suficient?

Ce se întâmplă în organismul tău când nu dormi suficient?
Privarea de somn este o problemă comună a societății actuale, din dorința de a realiza cât mai multe activități, dar pierdem din vedere faptul că acest lucru ne afectează nu doar pe termen scurt, ci și pe termen lung, cumulativ, în ceea ce privește productivitatea și sănătatea generală.

Privarea de somn chiar și cu o singură oră poate avea efecte nocive asupra sănătății, iar efectele sunt mai pronunțate în cazul copiilor. În cazul lor, somnul insuficient poate afecta neurodezvoltarea, plasticitatea sinaptică și memoria, ducând la lipsa atenției și a puterii de concentrare, conform unui neurolog din cadrul Universității din Florida, Dr. Michael S. Jaffee.


Când nu dormim suficient, corpul devine mai alert prin activarea sistemului nervos simpatic, sub efectul „fight or flight”, crescând tensiunea arterială și pe termen lung, riscul cardiovascular. De asemenea, sistemul endocrin eliberează mai mult cortizol, hormonul stresului. Organismului îi scade toleranța la glucoză și crește rezistența la insulină, care favorizează riscul de diabet tip 2. Se reduce nivelul hormonilor de creștere și se slăbește musculatura, este afectat metabolismul, crește apetitul și este accelerată creșterea în greutate, este afectat sistemul imunar, starea mentală și dispoziția, performanțele și atenția.

Conform Fundației Naționale a Somnului un adult are nevoie de 7-9 ore de somn pe noapte pentru a funcționa la capacitate optimă și fără să își pericliteze sănătatea.

Recomandari de somn
Sursa: National Sleep Foundation

Somnul insuficient afectează sănătatea creierului, memoria, învățarea, atenția. Mai mult decât atât: organismul are un sistem de eliminare a proteinelor nocive din creier ca variațiile anormale de amiloid; procesul de eliminare este numit sistem glimfatic, și acționează în tipul somnului. Astfel, privarea de somn poate favoriza acumularea acestor proteine nocive în creier, ce pot crește riscul de demențe.

Te poate interesa și:
Topul dispozitivelor pentru îmbunătățirea somnului.
AFLĂ CUM POȚI AVEA UN SOMN ODIHNITOR.

Sursa: Science Alert

Data actualizare: 13-03-2018 | creare: 13-03-2018 | Vizite: 202
Bibliografie
What Really Happens to Our Brains When We're Sleep Deprived? A Neurologist Explains, link: https://www.sciencealert.com/sleep-deprivation-daylight-savings-is-it-bad-for-you
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Somnul insuficient timp de mai multe nopți, la fel de dăunător ca lipsa somnului
  • Dieta hiperproteică poate îmbunătăți calitatea somnului la persoanele supraponderale sau obeze
  • Verificarea compulsivă a reţelelor de socializare poate fi asociată cu lipsa somnului
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.