Constipația în timpul sarcinii

Constipația în timpul sarcinii

Una dintre principalele probleme ale femeilor însărcinate este constipaţia, manifestată prin durere abdominală, lentoare a tranzitului intestinal (mai puţin de trei defecări într-o săptămână), gaze şi scaune tari care, în urma efortului de a le elimina, provoacă sângerări rectale. În general, jumătate dintre femeile gravide experimentează această afecţiune în oricare dintre etapele sarcinii, dar cel mai frecvent la începutul său. Constipaţia este totodată şi un semn al instalării unei sarcini, împreună cu alte simptome binecunoscute precum greaţă, ameţeli, schimbări de dispoziţie, pofte alimentare, durere la nivelul sânilor etc.

 

Cauzele constipației în timpul sarcinii

Ca orice altă dereglare a proceselor metabolice normale, constipaţia în sarcină derivă din numeroase cauze psihice şi fizice, cum ar fi:

  • nivel ridicat de stres
  • anxietate
  • sedentarism
  • o dietă săracă în fibre - ce pot accelera tranzitul intestinal.


Constipația în timpul sarcinii poate apărea şi ca urmare a modificărilor hormonale specifice sarcinii, care determină relaxarea muşchilor intestinali - creşterea producţiei de progesteron, ce provoacă şi lentoarea tranzitului intestinal, dar se poate instala şi din cauza creşterii în dimensiune a uterului ce, treptat, apasă pe intestine. Alteori, constipaţia se produce, paradoxal, în urma consumării unor suplimente alimentare prescrise de către specialist, cum ar fi ingerarea unor anumite tipuri de tablete de fier ce sunt greu de asimilat de către organism.

Dacă suferi de constipaţie din cauza administrării suplimentelor alimentare, discută despre această problemă cu medicul tău - acesta îţi poate modifica prescripţia şi indica tablete mai uşor de absorbit. Asigură-te că te hidratezi corespunzător în cazul în care este necesar să consumi suplimente alimentare pe bază de fier. În plus, dacă înainte de a rămâne însărcinată sufereai des de constipaţie, atunci, din păcate, e foarte probabil să experimentezi în continuare această afecţiune, atât în timpul celor nouă luni de sarcină, cât şi după naştere.

Este important să îţi verifici regulat starea de sănătate şi de-a lungul lunilor de graviditate şi în afara lor, deoarece constipația mai poate apărea şi pe fondul unor boli grave, cum ar fi:

  • diabetul;
  • sclerodermia (o boala instalată la nivelul ţesutului vasculo-conjunctiv, autoimună şi care se caracterizează prin dezvoltare patologică a pielii, a vaselor de sânge, a organelor interne inclusiv a sistemului gastrointestinal);
  • uremia, boala Parkinson sunt alte boli ce se manifestă inclusiv prin constipaţie.

 

Adresează-te cu încredere medicului dacă suferi de constipație (mai ales dacă e severă) în oricare dintre etapele gravidităţii sau în afara sarcinii. Acesta îţi poate prescrie tratamentul corespunzător. (1)

 

Cum să previi constipaţia în sarcină?

Există mari şanse ca afecţiunea să te ocolească dacă acorzi o atenţie mai mare dietei şi exerciţiului fizic. Consumă alimente bogate în fibre, ca fructe, legume, cereale integrale la mic dejun, alimente pe bază de făină integrală (pâine, paste), dar şi prune, tărâţe. Prunele, pe lângă fibre, sunt bogate și în vitamina B3 şi au un efect antidepresiv puternic. Atenţie, însă, nu consuma în exces alimente ce includ fibre solubile și neapărat consumă multă apă, fiindcă te poți balona.


Evită mâncărurile sărace în fibre cum sunt cartofii prăjiţi, pâinea albă, carnea şi brânza procesate, dulciurile, alimentele foarte bogate în calciu şi cele cu seminţe (care pot rămâne blocate în intestine): seminţe de floarea soarelui, dovleac, pepene, portocalele cu seminţe mari, cafeaua şi băuturile pe bază de cofeină.

 

Hidratează-te din plin, dar nici nu exagera consumând lichide în exces. Nutriţioniştii recomandă să bei doi litri, doi litri şi jumătate de lichide zilnic în vederea îmbunătăţirii tranzitului intestinal şi redarea sănătăţii şi energiei organismului. Apa filtrată este cea mai bună opţiune pentru femeile gravide.

 

O viaţă sedentară atrage după sine numeroase afecţiuni precum cea descrisă aici, dar şi probleme cardiovasculare, articulare, tulburări psihice ca depresie şi anxietate. Introdu exerciţiul fizic în rutina zilnică (30 de minute de mişcare de trei ori pe săptămână sunt ideale). Pentru gravide indicate sunt mişcările blânde ale sportului numit pilates, fiindcă nu solicită excesiv articulaţiile şi coloana vertebrală, atât de încercate în această perioadă. Înotul, plimbările, yoga sunt alte sporturi recomandate femeilor însărcinate, care pot atenua constipaţia.

 

Laxativele şi uleiurile minerale trebuie folosite cu rezerve pentru tratarea constipaţiei la gravide, prin urmare nu apela la cele două variante în lipsa prescripţiei medicale, fiindcă deshidratează, împiedică asimilarea substanţelor nutritive şi stimulează contracţiile uterine.

 

Pentru a avea un tranzit intestinal normal, este important şi să-ţi creezi un ritm de viaţă organizat, cu opt ore de somn pe noapte şi alimentaţie responsabilă (cu mese echilibrate, programate la aceleaşi ore în fiecare zi).

 

Adesea constipaţia la gravide survine fiindcă acestea îşi inhibă nevoile atunci când vor să evite toaletele publice sau pe acelea de la locul de muncă. Dacă te stânjeneşte folosirea toaletelor din aceste spaţii, fă-ţi un obicei din a lua micul dejun imediat ce te trezeşti dimineaţa; această manevră stimulează activitatea intestinelor care se golesc aproape imediat (pe când tu eşti încă în căminul propriu). De ajutor ar putea fi şi o ceaşcă de apă fierbinte cu lămâie consumată dimineaţa pe stomacul gol. Această combinaţie este recunoscută pentru efectul său calmant, revigorant şi ar putea - realmente - face lucrurile să se mişte.

 

Nu în ultimul rând...

Pe timpul zilei, încearcă să nu stai aşezată pe partea dorsală perioade lungi de timp; această poziţie pune o presiune mare pe intestine şi pe venele din partea inferioară a corpului, agravând constipaţia. Ridică-te şi fă mişcare ori de câte ori ai ocazia, fie şi numai pentru a-ţi pregăti un ceai (indicat este să te mişti timp de câteva minute în fiecare oră). Seara, o baie caldă e indicată pentru calmare, dar şi pentru a atenua o altă problemă întâlnită în timpul sarcinii (în afară de constipaţie): hemoroizii.

 

În caz de constipaţie severă, medicul ar putea să îţi prescrie un anumit gen de laxative, dar pe termen scurt. Studiile din domeniu arată că, folosite pe termen scurt, laxativele în sarcină nu sunt asociate cu dezvoltarea de malformaţii la făt; folosirea lor este şi trebuie să rămână, însă, o metodă extremă. (2, 3, 4, 5, 6)


Data actualizare: 04-02-2015 | creare: 04-12-2013 | Vizite: 17022
Bibliografie
1. Constipation topic – Pregnancyandchildcare.org, link: http://www.pregnancyandchildcare.org/tag/constipation
2. Pregnancy and Constipation – American Pregnancy Association, link: http://americanpregnancy.org/pregnancyhealth/constipation.html
3. Constipation during pregnancy – Health.ninemsn.com.au, link: http://health.ninemsn.com.au/pregnancy/trimesters/691148/constipation-during-pregnancy
4. How Do You Treat Pregnancy Hemorrhoids and Constipation? – Kidshealth.org, link: http://kidshealth.org/parent/pregnancy_center/your_pregnancy/piles.html
5. Constipation during Pregnancy – Painfreepregnancy.org, link: http://www.painfreepregnancy.org/2012/04/constipation-during-pregnancy.html
6. Treating constipation during pregnancy – Motherisk.org, link: http://www.motherisk.org/prof/updatesDetail.jsp?content_id=980
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Consultați-vă medicul în oricare din cazurile
  • Recomandari generale in timpul sarcinii
  • Constipația bebelușului
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK