Coșmar sau teroare nocturnă?

Autor:

Coșmar sau teroare nocturnă?
Atât coșmarurile, cât și terorile nocturne perturbă somnul celor mici și îi sperie, dar cele două fenomene prezintă o serie de diferențe (legate de intensitate, momentul apariției, durată etc).

Cum le diferențiem și ce putem face pentru a liniști copiii și a-i ajuta să revină la somn?

Coșmarurile

  • sunt fenomene normale, care apar în timpul somnului, de cele mai multe ori în a doua parte a nopții, în etapa de somn REM (este faza când apar de obicei visele);
  • sunt un indicator al maturizării cognitive și neurologice la copii;
  • conținutul lor este în legătură cu stadiul de dezvoltare (de exemplu, un copil mic are de obicei coșmaruri pe tema separării de părinți, un preșcolar visează monștri sau situații legate de întuneric, în timp ce la un școlar coșmarurile sunt mai mult despre pericole reale);
  • copilul se trezește speriat din visul urât și în funcție de intensitatea coșmarului plânge, strigă, refuză să se mai întoarcă în pat;
  • liniștiți copilul, consolați-l și ajutați-l să adoarmă din nou (lăsați ușa camerei deschise dacă dormiți în camere diferite);
  • de multe ori cei mici își amintesc a doua zi visele urâte din noaptea precedentă; dacă sunt la vârsta la care pot face diferența între vis și realitate, este un bun prilej să vorbiți cu ei despre coșmaruri
  • unele vise urâte pot să apară după vizionarea de filme sau animații cu conținut violent sau înfricoșător, de aceea este indicat să le limitați pe cât posibil.

Terorile nocturne/de somn

  • nu sunt vise, ci sunt treziri parțiale din somnul non-REM (somnul fără vise) care apar în prima jumătate a nopții;
  • se consideră că în apariția acestor fenomene ar putea fi implicați factori genetici;
  • deși copilul poate avea ochii deschiși, nu este treaz complet și nu îi vede pe cei din jurul său;
  • cel mic este înfricoșat, lovește, țipă, plânge, respirația este accelerată, pupilele dilatate, vorbește nedeslușit;
  • un episod de teroare de somn poate dura între 10 și 30 de minute;
  • copilul nu poate fi trezit, episodul trece de la sine și micuțul revine în starea de somn profund;
  • asigurați-vă că cel mic nu se rănește sau nu cade în timpul unui episod de teroare de somn; luați-l în brațe dacă îl ajută să îi amelioreze starea și rămâneți lângă el până când adoarme din nou;
  • de cele mai multe ori cei mici nu își mai amintesc terorile nocturne în ziua următoare;
  • supra-oboseala copilului pentru fi un factor declanșator pentru terorile nocturne, de aceea asigurați-vă că micuțul se odihnește suficient și că își respectă ora de culcare.

Data actualizare: 09-06-2016 | creare: 09-06-2016 | Vizite: 1111
Bibliografie
(1)Healthy Sleep Habits, Happy Child - Marc Weissbluth
(2)The Happy Sleeper: The Science-Backed Guide to Helping Your Baby Get a Good Night s Sleep, Heather Turgeon and Julie Wright
(3)Sleeping through the Night, Jodi A. Mindell
(4)Nightmares and Night Terrors, link: http://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=nightmares-and-night-terrors-90-P02257
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK