Cum identifici și dezvolți talentul copilului tău?

©

Autor:

Cum identifici și dezvolți talentul copilului tău?
Dacă până nu demult se considera că talentul este exclusiv un dar cu care te naști, cercetările din domeniul psihologiei pun accent tot mai mult pe aspectul dinamic al talentului, văzut acum ca un proces în continuă dezvoltare de la potențial la împlinirea lui.

În acest context, rolul părinților și al familiei este extrem de important pentru observarea și dezvoltarea aptitudinilor.

Ce este talentul?

O definiție care să ia în considerare toate aspectele sugerate de studiile științifice include următoarele criterii:
  • talentul are un caracter înnăscut;
  • manifestarea sa este posibil să nu fie vizibilă încă din copilărie, dar există unele indicii care ajută la identificarea talentului înainte ca persoana să ajungă la performanță;
  • talentul apare la un număr redus de persoane;
  • este specific pentru un anumit domeniu. (1)

Transformarea unui potențial în talent este un proces complex în care intervin de o serie de factori personali (motivația, personalitatea, starea de sănătate fizică și psihică) și externi (sprijinul familiei, școala, societatea, experiențele de viață, șansa).

Talentul se poate manifesta în numeroase domenii:
  • academic (matematică, științe, literatură etc.);
  • artistic (muzică, pictură etc.);
  • tehnologic (construcții, IT etc.);
  • sportiv;
  • jocuri (puzzle, șah, jocuri video). (2)

Cum se dezvoltă talentul?

Majoritatea specialiștilor consideră că talentul are la bază aptitudini (potențial înnăscut), care se fac vizibile încă de la vârste mici. În prima partea a copilăriei, potențialul este însă unul mai degrabă general și nediferențiat. Este vorba despre aptitudini de bază: intelectuale, creative, socioafective și senzoriomotorii.

La vârste mici, interesul și motivația pentru anumite activități sunt cele care pot oferi indicii despre potențialul copilului, care susținut și dezvoltat, va duce la manifestarea talentului. (3)

Pe măsură ce copiii cresc și acumulează experiențe din mediul familial, școlar și social, ei ajung să demonstreze abilități din ce în ce mai specifice.
 
De exemplu, un copil de 2 ani, care recunoaște diferite instrumente muzicale și le mimează sau poate reproduce melodiile pe care le aude sau se mișcă în ritmul muzicii, prezintă semnele unui talent muzical precoce. Dar este mult prea devreme de știut cum se va manifesta în viitor talentul său. Similar, un copil de 4 ani care realizează desene elaborate are un simț dezvoltat al culorilor și  formelor. Acesta poate fi un indiciu al creativității, capacității ridicate de concentrare și învățare ori  simțului de observație dezvoltat, ceea ce înseamnă că talentul său se poate manifesta mai târziu nu neapărat în zona artistică (desen), ci și în domenii tehnice (arhitectură). (2), (4)

După prima copilărie, când aptitudinile și potențialul sunt nespecifice, urmează următoarele etape:
  • 4-10 ani – dezvoltarea controlului cognitiv prin observație și explorare;
  • 10-13 ani – dezvoltarea talentului cu ajutorul mentorilor, concursurilor, modelelor, perioadelor de învățare practică;
  • 13-18 ani – idealizarea talentului, devotamentul către acesta și ajustarea sinelui la propriul talent;
  • 18-22 ani – cristalizarea talentului prin alegerea unei cariere. (5)

Cum recunosc și susțin talentul copilului meu?

Pentru ca potențialul să se dezvolte și copilul să ajungă la performanță, primul pas constă în identificarea aptitudinilor. De cele mai multe ori părinții și familia observă primii manifestările precoce ale talentului celui mic. Iată ce puteți face în acest sens:
  • Pentru a identifica anumite înclinații ale copilului, facilitați-i participarea la cât mai multe și mai variate activități. (3)
  • Petreceți cât mai mult timp în compania lui, jucați-vă împreună, citiți-i, vorbiți despre subiecte cât mai diverse și încurajați-l să pună întrebări; astfel îi veți putea observa și stimula interesele și preocupările.
  • Dacă ați observat un potențial talent, nu faceți presiuni asupra copilului. Aveți răbdare cu el, pentru că de cele mai multe ori este nevoie de timp pentru dezvoltarea acelor abilități care să îi susțină mai târziu talentul.
  • Chiar dacă micuțul manifestă înclinații către un anumit domeniu, o condiție importantă pentru a ajunge la performanță este să fie pasionat de ceea ce face. Îl puteți ajuta să se familiarizeze cu domeniul respectiv și să găsiți elemente care să îi stârnească interesul, însă fără să insistați și să îi impuneți așteptările și dorințele dvs.
  • Dacă nu sunteți siguri că o anumită abilitate este peste nivelul mediu de dezvoltare, consultați-vă cu profesorii lui sau cu un psiholog.
  • Susțineți orientarea copilului și către alte activități și domenii, nu doar către cele pentru care manifestă acum un interes ridicat. (4)
  • Lăudați efortul, motivația și strategiile pe care copilul le folosește pentru realizarea unor activități, nu aptitudinile (inteligența, talentul). Cele mai noi cercetări în domeniu arată că în acest mod copiii înțeleg importanța muncii și a studiului permanente și învață astfel că talentul se construiește, că nu este un dat înnăscut. În plus, s-a observat că acei copii lăudați pentru inteligența lor, au în timp un risc mai mare să devină fragili și defensivi. (6)
  • Limitați pe cât posibil timpul petrecut de micuți la televizor.
  • Mergeți cu ei în locuri unde este stimulată învățarea: vizitați muzee, grădini botanice și zoologice, cumpărați împreună cărți de la librării. (7)

Rezumate în două idei, recomandările specialiștilor în dezvoltarea copilului pentru părinți ar fi:
1. observați ce anume îi place să facă;
2. lăudați-l pentru efortul pe care îl depune în ceea ce face.

Pe măsură ce copiii cresc și vedeți că interesul lor pentru un domeniu rămâne constant, în timp ce abilitățile în acest sens se dezvoltă, este recomandat să luați în calcul trecerea la următorul nivel: găsirea unui mentor care să îi ajute să-și dezvolte potențialul. Nu trebuie omis faptul că unele domenii necesită eforturi sau chiar sacrificii financiare din partea familiei pentru susținerea dezvoltării talentului.(3)

Mediul școlar are de asemenea un rol important pentru dezvoltarea abilităților ce susțin talentul, începând de la educatori și profesori care să sesizeze și să încurajeze aptitudinile deosebite, până la posibilitatea adaptării programului educațional la capacitatea accelerată de a învăța a unui copil talentat. Unele școli oferă cursuri opționale și programe dedicate elevilor cu abilități peste medie la anumite materii, iar interacțiunea cu copii de vârste și interese similare nu poate fi decât benefică.

Data actualizare: 29-05-2018 | creare: 23-07-2015 | Vizite: 5898
Bibliografie
(1)INNATE TALENTS: REALITY OR MYTH?, link: http://cogprints.org/656/1/innate.htm
(2)Understanding Giftedness and Talent, link: http://www.education.vic.gov.au/childhood/professionals/learning/Pages/understandgt.aspx
(3)Creative talent: Recognizing and nurturing it, link: http://www.davidsongifted.org/db/Articles_id_10816.aspx
(4)How do I know that my young child has a talent?, link: http://www.gifted.uconn.edu/nrcgt/reports/trifolds/a9818.pdf
(5)How to Identify and Develop Special Talents, link: http://www.ascd.org/publications/educational-leadership/feb96/vol53/num05/How-to-Identify-and-Develop-Special-Talents.aspx
(6)The Secret to Raising Smart Kids, link: http://www.scientificamerican.com/article/the-secret-to-raising-smart-kids1/
(7)How To Recognize And Develop Your Children's Special Talents, link: http://www.kidsource.com/kidsource/content4/special.talents.html
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune: