Cum reducem respirația urât mirositoare din cauza usturoiului?

Cum reducem respirația urât mirositoare din cauza usturoiului?
Usturoiul este un aliment ce conferă savoare și gust mâncărurilor, și, în plus, cu beneficii asupra sănătății. Aceste beneficii vin și cu anumite consecințe, sub forma efectelor adverse cum ar fi, în principal, mirosul neplăcut al respirației sau halitoza după consum și mirosul mâinilor după contactul cu acesta.

Citiți aici mai multe despre compoziția și beneficiile usturoiului, precum și despre cea mai bună alegere: usturoi proaspăt sau granulat.

Tăierea sau sfărâmarea usturoiului duce la biosinteza și eliberarea de alicină, care ulterior se transformă în 4 compuși volatili:
  • sulfură de dialil;
  • sulfură de metil alil;
  • alil mercaptan;
  • disulfură de alil metil.

Cel mai problematic dintre ei este sulfura de metil alil, care rămâne cel mai mult timp în organism. Aceasta nu poate fi metabolizată pe durata digestiei, astfel că este eliberată din organism prin respirație, transpirație și urină.

Efectele mirosului de usturoi pot persista chiar și mai mult de 24 de ore, în funcție de cantitatea consumată și de metabolismul fiecărei persoane.

Pe lângă spălarea pe dinți și clătirea cu apă de gură, anumite alimente par să diminueze mirosul specific al usturoiului:

Laptele

Un studiu publicat în jurnalul Food Science (2010) arată că laptele integral sau degresat reduce concentrațiile de compuși volatili (sulfură de dialil, sulfură de metil alil, alil mercaptan, disulfură de alil metil, dar și metil mercaptan) ai usturoiului de la nivelul organismului. Ingestia de băuturi sau alimente cu conținut ridicat de apă sau grăsimi ca laptele poate reduce mirosul neplăcut al respirației cauzat de consumul de usturoi și poate masca mirosul acestuia.

Se pare că apa este principalul compus din lapte responsabil de efectele odorizante al compușilor volatili. Apa crește concentrația lichidelor din organism și favorizează eliminarea acestor substanțe. Datorită conținutului mai mare de grăsimi, laptele integral a fost mai eficient decât cel degresat în reducerea unui număr mai mare de compuși volatili hidrofobi. Pentru cele mai bune efecte se pare că alimentele cu efecte odorizante trebuie consumate concomitent cu usturoiul.

Merele, salata verde, menta, pătrunjelul, spanacul, sucul de lămâie, busuiocul

Merele crude proaspete sau gătite, salata verde, spanacul, busuiocul, pătrunjelul sau frunzele de mentă pot reduce concentrația compușilor volatili din urma ingestiei de usturoi cu  50% sau mai mult, arată un studiu publicat în Journal of Food Science (2016). Frunzele de mentă au un efect odorizant mai puternic comparativ cu merele sau salata. Sucul natural de mentă sau de mere reduce, de asemenea, compușii volatili, dar nu la fel de eficient ca mestecarea merelor sau a frunzelor de mentă verde.

Efectele sunt datorate oxidării enzimatice. Inițial, enzimele reduc mirosul, iar apoi compușii fenolici distrug compușii volatili. Alimentele care conțin polifenoli pot reduce compușii astringenți din usturoi. Deodorizarea enzimatică implică oxidarea compușilor polifenolici de către enzime. De asemenea, în cazul alimentelor acide, un pH mai redus de 3,6 produce inactivarea enzimei aliinaza, ce reduce formarea compușilor volatili.

Mirosul de usturoi de pe mâini

Mirosul de usturoi rămâne și pe mâini după ce tăiem sau curățăm usturoiul. Se pare că odorul poate fi diminuat prin frecarea mâinilor de un obiect din oțel inoxidabil sub jet de apă rece. Oțelul inoxidabil este un aliaj feros ce conține cel puțin 10,5% crom. Stratul de crom face ca oțelul inoxidabil să fie mai puțin predispus la ruginire, coroziune sau colorare. Cromul formează un oxid când este în contact cu aerul și apa, ce îi crește rezistența. Compușii sulfuroși ce rămân pe mâini după atingerea usturoiului se leagă chimic de oxidul de crom și sunt eliminați de pe mâini.

Data actualizare: 25-05-2017 | creare: 25-05-2017 | Vizite: 761
Bibliografie
(1) Effects of food materials on removal of Allium-specific volatile sulfur compounds, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12059171
(2) Clarifyng the real bioactive constituents of garlic, link: http://jn.nutrition.org/content/136/3/716S.full
(3) Effect of milk on the deodorization of malodorous breath after garlic ingestion, link: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1750-3841.2010.01715.x/abstract
(4) Got garlic breath? Eat an apple, link: http://www.ift.org/food-technology/daily-news/2016/september/26/got-garlic-breath-eat-an-apple.aspx
(5) Deodorization of garlic breath volatiles by food and food components, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24592995
(6) Testing life-hacks with citizen science: does stainless steel really get rid of garlic smells?, link: https://phys.org/news/2016-11-life-hacks-citizen-science-stainless-steel.html
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • MIT: Usturoiul previne și vindecă răceala
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK