Despre ADHD (Deficit de atentie, hiperactivitate)

©

Autor:

Despre ADHD (Deficit de atentie, hiperactivitate)
Copilul hiperactiv are o capacitate de concentrare a atentiei scazuta, dificultati de control a atentiei, manifestat prin impulsivitate comportamentala si cognitiva, precum si neliniste si nerabdare. Acesti copii nu au rabdare, nu stau pe loc, "topaie intr-una", au dificultati in relationarea cu ceilalti. Aceste particularitati ii fac sa fie in permanent in dezacord cu adultii si ii izoleaza de cei de aceeasi varsta. Au dificultati scolare ce nu se datoreaza capacitatii intelectuale, ci lipsei atentiei, dezorganizariisi stilului cognitiv impulsiv.

Aceasta afectiune este caracterizata printr-un debut precoce, inainte de 7 ani si printr-o combinatie intre hiperactivitate, comportament dezorganizat si lipsa de atentie, incapacitate de utilizare corecta a deprinderilor, neliniste, impulsivitate si un mare grad de distractibilitate, aceste particularitati fiind persistente in timp. Diagnosticul pozitiv se contureaza atunci cand sunt prezente minim 6 caracteristici dintr-una din urmatoarele categorii, cel putin 6 luni consecutive.

Neatentia:
- Adesea face greseli din neatentie la scoala sau in alta parte; nu da atentie detaliilor,
- Are dificultati in a-si mentine atentia in cursul jocului sau in timpul orelor de scoala,
- Adesea nu pare a fi atent la ce i se spune sau la ce i se cere sa faca,
- Nu are rabdarea cuvenita sa dea atentie instructiunilor si nu reuseste sa isi termine lectiile (nu pentru ca nu intelege sau se opune),
- Nu reuseste sa dea atentia cuvenita sarcinilor si activitatilor,
- Ii displace, evita sau devine agresiv cand este obligat sa depuna efort de atentie si mental sustinut,
- Pierde din neatentie lucruri care ii sunt necesare (carti, creioane, jucarii),
- Este foarte usor de distras de catre orice stimul exterior,
- Este foarte uituc in ceea ce priveste orarul si activitatile zilnice.

Hiperactivitatea/ Impulsivitatea:
- Se foieste intr-una pe scaun - da din maini si din picioare cand trebuie sa stea pe scaun,
- De multe ori se ridica din banca/scaun daca este nevoit sa stea mai mult timp asezat,
- Cand trebuie sa stea cuminte nu reuseste (alearga, cotrobaie, se catara),
- Este tot timpul in miscare,
- Vorbeste mult, neintrebat,
- Raspunde neintrebat sau inainte ca intrebarea sa fi fost formulata,
- Este nerabdator, are mari dificultati in a-si astepta randul la jocul cu reguli,
- De multe ori intrerupe sau ii derajeaza pe ceilaltii.

In functie de caracteristicile prezente putem determina trei tipuri de ADHD:
- tipul predominant impulsiv hiperactiv,
- tipul predominant cu neatentie si
- tipul combinat – deficit de atentie si hiperactivitate.

Practicile terapeutice curente in ADHD sunt orientate asupra managementului simptomelor combinand mai multe metode de tratament:
- Terapie comportamentala (incluzand antrenament si terapie)
- Medicatia
- Terapia combinata (medicatie si terapie comportamentala)

Tratamentul trebuie individualizat pentru fiecare pacient. Procesul terapeutic cuprinde trei etape de baza:
- Evaluarea initiala: Ca parte a evaluarii diagnostice, medicul sau specialistul de asistenta sanitara determina simptomele tinta si gradul initial de afectare
- Strategia terapeutica: Medicul stabileste o strategie terapeutica prioritizand simptomele tinta si determinand metodele terapeutice cele mai potrivite pentru reducerea acestora
- Monitorizarea simptomelor si adaptarea strategiei: Una dintre componentele cele mai importante ale tratamentului ADHD este monitorizarea simptomelor din diferite domenii (cum ar fi invatarea, rezultatele scolare, interactiunile familiale si relatiile cu persoanele de aceeasi varsta) si din diferite medii (de exemplu acasa, la scoala, in afara programului scolar) .

Data actualizare: 05-05-2014 | creare: 26-04-2012 | Vizite: 6802
Bibliografie
American Psychiatric Association - The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) -
ADHD - https://www.lanc.uk.com/?gclid=CI7IqOey0K8CFQTP3wodDU6gHw
Revista de Psihologie scolara, 2011 Vol. 4, Nr. 7, pp. 54-58
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Omega 3 ar putea ajuta copiii cu ADHD
  • Copiii cu ADHD învață mai bine atunci când se mișcă
  • Alimentația insuficientă crește riscul afecțiunilor mentale la copii
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum