Dezvoltarea cognitiva a sugarului

©

Autor:

Dezvoltarea cognitiva a sugarului
Dezvoltarea cognitiva a sugarului reprezinta dezvoltarea procesului de invatare, prin privirea, ascultarea si interactiunea cu alte persoane si obiecte. Cu alte cuvinte, dezvoltarea cognitiva se traduce prin dezvoltarea structurilor si sistemelor de invatare din creier. Tranzitia de la stadiul de nou-nascut care mananca, doarme si murdareste scutece la copilul care intreaba "De ce este cerul albastru?" dovedeste ca bebelusii invata rapid foarte multe lucruri noi, iar creierul lor inregistreaza o dezvoltare fizica enorma.

Dezvoltarea cognitiva si achizitionarea abilitatilor de procesare mentala a informatiilor este esentiala pentru supravietuire - recunoasterea influentelor si situatiilor periculoase sau benefice reprezinta baza dezvoltarii intelectuale. In fiecare zi in care invata lucruri noi, in creierul bebelusilor se creeaza conexiuni intre celulele nervoase din interiorul creierul si intre creier si corp. In vreme ce dezvoltarea fizica a copiilor este foarte evidenta, dezvoltarea cognitiva este putin mai dificil de sesizat.

Dezvoltarea cognitiva la sugarul de 1 - 4 luni

Principalele mijloace de invatare ale sugarului sunt simturile - vaz, auz, tactil, miros si gust.

Inca de la inceput, sugarul poate face legatura intre informatiile senzoriale. De exemplu, daca un bebelus tine in gura o suzeta (simt tactil), apoi ii sunt aratate mai multe obiecte, va putea identifica suzeta (simtul vazului) privind-o mai indelung.

Imitarea gesturilor faciale este un comportament remarcabil pentru un bebelus de doar cateva luni, avand in vedere ca acesta nu si-a vazut propria fata. Atunci cand scoate limba, la fel ca persoana din fata lui, sugarul stie instinctiv daca limba lui se afla in gurita sau afara si ce trebuie sa faca pentru a arata la fel ca persoana pe care o vede.

In jurul varstei de 3 luni, sugarul are o vedere imbunatatita, iar creierul sau poate procesa imagini. Bebelusul va arata interes deosebit pentru imaginile viu colorate sau cu tipare alb-negru. Parintii pot incepe de la aceasta varsta sa citeasca bebelusilor povesti, mentinandu-le interesul prin intonatia entuziasmata si aratandu-le diverse imagini. Faptul ca parintii le citesc si vorbesc cu ei ii ajuta pe bebelusi sa-si dezvolte capacitatile de vorbire si gandire.

In a treia luna sugarul incepe sa isi foloseasca simtul tactil pentru a explora lumea. Lasati-l sa simta apa curgand, nisipul cald, o piatra neteda, sau alte texturi.

In aceasta perioada sugarul invata mecanismul actiune - efect: daca va flutura jucaria aceasta va face zgomot, sau daca va da din picioare patutul se va legana. Aceasta descoperire ii va face placere si va repeta aproape obsesiv actiunea.

Sugarii incep sa observe anumite tipare, anticipand rezultatul - daca vede sticluta cu lapte stie deja ca va fi alaptat, sau ca va fi luat in brate daca intinde manutele. Astfel sugarii invata sa aiba incredere sau sa se indoiasca. Atunci cand comportamentul parintilor se pliaza asteptarilor bebelusului, sugarul se simte in siguranta si capata incredere, dar si o confirmare a lucrurilor noi invatate despre lumea inconjuratoare. Incercati sa stabiliti o rutina zilnica in programul bebelusului, fara a exagera insa.

Chiar si la aceasta varsta limbajul este o parte importanta din viata bebelusului - isi recunoaste numele si il puteti ajuta repetand denumirea unor obiecte pe care i le aratati in mod special. Copilul poate chiar lua parte la conversatii, exprimandu-se prin sunete, posibil insotite de intonatii adecvate - daca pune o intrebare sau exclama ceva.

Cercetarile au aratat ca bebelusii la aceasta varsta au un anumit tip de memorie, acestia putand retine un eveniment pana la 10 zile.

Dezvoltarea cognitiva la sugarul de 4 - 8 luni

In aceasta perioada de varsta apar schimbari semnificative in aptitudinile sugarului, nu doar in plan cognitiv - pana acum toate actiunile bebelusului au fost centrate in jurul corpului sau; de acum incolo sugarul isi exercita actiunea asupra obiectelor inconjuratoare, ce nu au legatura cu necesitatile sale fiziologice. Copiii exploreaza cu mainile si gura, urmaresc obiectele aflate in raza lor vizuala si bat din palme pe ritmul unor cantecele de copii. Combinatia dintre rostirea unui anumit cuvant si o actiune fizica sau sunet, ca plesnirea palmelor, este o metoda de baza in dezvoltarea si imbunatatirea memoriei.

Specialistii recomanda parintilor sa se joace, sa vorbeasca si sa cante, cat se poate de mult, cu bebelusii. Sugarul de 4 - 8 luni nu trebuie lasat singur mai mult de jumatate de ora - are nevoie sa miscare, sa se joace cu jucarii diverse si sa interactioneze cu alte persoane. Jocul inseamna dezvoltarea gandirii.

In planul dezvoltarii limbajului, sugarul incepe sa uneasca vocale si consoane pentru a silabisi, iar "cantarea" acestor silabe incepe sa semene cu limba vorbita. Pana la 8 luni, copilul incepe sa inteleaga sensul unor cuvinte si chiar incearca sa le numeasca, prin cuvantul corect - "mama" sau un cuvant ales de el - "bubu" pentru ursuletul de plus.

La aceasta varsta bebelusii prefera sa fie tinuti in brate astfel incat sa poata privi la lumea din jur si totodata devin mai interesati de propriul corp, atingand si privind orice parte a corpului pe care o poate ajunge cu manutele.

In aceasta perioada sugarul a invatat deja si anticipeaza forma obiectelor - atunci cand se intinde sa ia un cub isi modeleaza mana intr-un fel, iar cand vrea sa puna mana pe o minge tine degetele in alta pozitie.

La 6 luni sugarul inca experimenteaza legile de baza ale fizicii si invata ca anumite actiuni au reactii previzibile - apa curge, daca lasa un obiect din mana acesta va cade si eventual se va sparge, etc. Puteti stimula gandirea sugarului in felul urmator - dati-i o jucarie intr-o manuta si una in cealalta, apoi dati-i o a treia jucarie; bebelusul se va gandi la solutii pentru a lua si a treia jucarie.

Bebelusul este fascinat si de miscarea obiectelor, distrandu-se foarte mult aruncand diverse obiecte si urmarindu-le, captivat de miscare. Acest joc poate continua si in momentul baitei - dati copilului diverse jucarii cu care sa toarne apa si sa pleoscaie.

In aceasta perioada sugarul invata sa mearga de-a busilea; acest lucru il realizeaza incercand diverse tehnici de miscare, pana cand o gaseste pe cea mai eficienta.

La varsta de 8 luni sugarul achizitioneaza notiunea de permanenta a obiectului - capacitatea copilului de a intelege ca un obiect sau o persoana exista chiar daca sunt absente. Jocul "cucu-bau" - ascunderea fetei sau a jucariilor, poi ivirea acestora - este specific varstei la care sugarul descopera principiul permanentei obiectului. Vetiavea impresia ca bebelusul nu se mai satura de acest joc.

Dezvoltarea cognitiva la sugarul de 8 - 12 luni

In aceasta perioada sugarii perfectioneaza comportamentul actiune - efect, aplicandu-l pentru diverse obiecte, pentru a vedea diferentele - de exemplu, observa ca, daca da drumul unui cub pe podea, nu va face acelasi zgomot ca un ursulet de plus. In jurul varstei de 8 - 9 luni sugarul observa si permanenta obiectului. Spre sfarsitul acestei perioade copiii isi dau seama de emotiile unei persoane dupa tonul vocii, reusesc sa pronunte corect in jur de 10 cuvinte, desi inteleg mult mai multe, dau din cap daca sunt intrebati ceva si pot arata cu degetul. Aceasta varsta este potrivita pentru a invata numerele.

• Bebelusii devin constienti de functionalitatea si denumirea anumitor lucruri - daca le veti da un telefon de jucarie, in loc sa-l roada, va incerca fa formeze umerele si va imita parintiiatunci cand vorbesc la telefon.

• Pe masura ce se apropie de prima aniversare, sugarii experimenteaza din ce in ce mai multe activitati si miscari - scapa, rostogolesc, scutura si arunca obiectele. Astfel bebelusii isi dau seama cum functioneaza lumea din jurul lor si ce efecte au actiunile lor.

• La aceasta varsta sugarul isi aminteste clar evenimentele din ziua precedenta si poate incearca sa imite actiunile parintilor din acea zi. Pentru a-i ajuta pe copii sa-si dezvolte memoria jucati-va cu ei de-a ascunsul jucariilor - puneti o jucarie sub o esarfa si lasati-l pe copil sa descopere jucaria. Alternativ, mai puteti pune o esarfa care nu ascunde nimic si sa-l lasati sa aleaga.

Data actualizare: 24-02-2014 | creare: 09-11-2009 | Vizite: 31867
Bibliografie
1. Dezvoltarea sugarului, link: https://yourtotalhealth.ivillage.com/infancy-development.html
2. Dezvoltarea cronologica a copiilor, link: www.talaris.org/timeline.htm#
3. Dezvoltarea cognitiva a sugarului, link: https://www.mentalhelp.net/poc/view_doc.php?type=doc&id=10112&cn=461
4. Cum sa intelegem dezvoltarea cognitiva a sugarilor, link: https://www.howtodothings.com/health-and-fitness/a3762-how-to-understand-infant-cognitive-development.html
5. Dezvoltarea cognitiva a sugarului: recunoasterea numerelor, link: https://www.essortment.com/family/infantcognitive_szyd.htm
6. Sugarul - Dezvoltarea cognitiva, link: https://social.jrank.org/pages/335/Infancy-Cognitive-Development.html
7. Dezvoltarea cognitiva la sugari, link: https://www.ahealthyme.com/topic/babycogdev
8. Stimularea dezvoltarii cognitive la sugar, link: https://www.ehow.com/how_5009403_stimulate-cognitive-development-infants.html
9. O introducere in dezvoltarea intelectuala, link: https://www.abilitypath.org/articles/article/child-development/intellectual-development/an-introduction-to-cognitive.html
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum