Dezvoltarea fizica si motorie a prescolarului

©

Autor:

Dezvoltarea fizica si motorie a prescolarului
Odata ce au trecut de perioada copilariei mici, caracterizata de o dezvoltare fizica si motorie rapida si in"valuri", copiii prescolari au o crestere constanta, pana la inceputul adolescentei. In jurul varstei de 3 ani prescolarii incep sa piarda din grasimea de bebelus si capata un aspect mai zvelt si mai atletic; muschii abdominali se intaresc si burtica devine mai plata si, chiar la aceasta varsta mica, baietii au musculatura mai dezvoltata decat fetele. Disproportionalitatea dintre cap si restul corpului se pastreaza, insa nu mai este atat de evidenta. Desi schimbarea este dramatica, dezvoltarea este mai stabila si mai lenta decat inainte devarsta de 3 ani. In perioada prescolara copiii cresc cu 5 - 8 cm si 2 - 3 kg in fiecare an.

Dezvoltarea creierului si a sistemului nervos la copilul prescolar face posibila dezvoltarea cognitiva si a motricitatii. Cele doua emisfere ale creierului se dezvolta in mod diferit - emisfera stanga (responsabila de limbaj, scriere, logica si aptitudini matematice) se dezvolta mai mult la varsta 2 - 6 ani, iar emisfera dreapta (responsabila de creativitate, imaginatie si aptitudini artistice si muzicale) se dezvolta mai mult intre 7 si 11 ani.

Functiile motorii sunt capacitati fizice, acestea fiind de doua tipuri: functii motorii de baza sau grosiere - fuga, sarituri, intoarceri, aruncari, leganare, dans - si functii motorii complexe sau fine - desenare, incheierea sireturilor, scris. Ambele functii sunt dezvoltate in timpul copilariei, insa cele complexe sunt mai lente in timpul prescolaritatii. Spre deosebire de copilul mic, ce are miscari bruste si necoordonate, prescolarul are miscari fine si armonioase, gratioase chiar si expresive. In jurul varstei de 6 ani miscarile prescolarului capata forta. Copiii achizitioneaza noi deprinderi fizice in modul urmator: intai observa comportamentul la alte persoane si isi formeaza o imagine mentala, apoi imita comportamentul si, pe baza motivatiei, repeta comportamentul pentru a-l perfectiona. Cu alte cuvinte, prescolarul trebuie sa fie pregatit fizic, apoi trebuie sa aiba o motivatie pentru a-si insusi anumite capacitati fizice.

Dezvoltarea fizica la prescolarul mic 3 - 4 ani
• Fuge bine si sta intr-un picior, pentru o perioada scurta de timp.
• Merge cu tricicleta.
• Se hraneste singur si toarna din caita cucapac special, cu picurator.
• Se incalta cu papucii si sosetele.
• Construieste un turn din 10 cuburi.
• Urca treptele alternand picioarele; nu acelasi lucru se intampla la coborarea treptelor.
Functii motorii fine
• Copie si deseneaza contururi simple. Desenul nu mai este o "magzaleala".
• Ii place sa dezmembreze obiectele si sa le asambleze.
• Tine creionul su degetele si nu cu pumnul.

Dezvoltarea fizica la prescolarul mijlociu 4 - 5 ani
• Prescolarul este agil; merge pe varfuri si sare in fata si pe loc. Sare intr-un picior.
• Prinde mingea tinand mainile drepte.
• Se spala si se usuca pe fata.
• Arunca mingea peste cap.
• Poate merge de-a lungul unei linii subtiri.
Functii motorii fine
• Taie in mod stangaci cu foarfeca.
• Construieste trepte din 3 - 4 cuburi.
• Ii place sa deseneze.
• Mananca cu furculita.
• Se imbraca si se dezbraca singur.

Dezvoltarea fizica la prescolarul mare 5 - 6, 7 ani
• Sare si topaie si are un echilibru bun; sare peste o funie.
• Prinde mingi mari si mici.
• Urca si coboara treptele alternand picioarele.
• Este stabilita mana utilizata cu preponderenta.
• Dezvoltarea muschilor mici la fetite este devansata cu aproape 1 an fata de baieti.
Functii motorii fine
• Se leaga la sireturi.
• Taie bine cu foarfeca.
• Scrie literele.
• Deseneaza modele simple.
• Intinde cu cutitul pe felia de paine.

Data actualizare: 24-02-2014 | creare: 17-12-2009 | Vizite: 12356
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și: