ROmedic Cabinete medicale Pianu de Jos Cabinete Psihologie Psihologie Pianu de Jos

Stiluri disfuncționale de gândire : catastrofarea

Când cineva ne spune că ”sărim calul” sau că ”facem din țânțar armăsar”, sunt mari șanse să spună asta findcă utilizăm stilul catastrofic de gândire, catastrofăm. Acest stil de gândire începe adesea cu ”dacă” sau ”vai”.

 

Exemple :

”Dacă roșesc în fața .......?!” apoi devin anxios, mă retrag

”Dacă o dau în bară?!” apoi devin anxios, mă retrag

”Simt o durere în piept! S-ar putea să am un atac de cord!” devin anxios, am un atac de panică

”Dacă nu sunt de acord cu partenerul meu pe această temă, o să pierd o relație importantă!” devin anxios, depresiv

”Sunt deprimat azi. Dacă o să rămân tot așa, dacă nu o să reușesc să ies niciodată din starea asta?!” devin anxios, depresiv

 

Toate aceste exemple ilustează esența acestui stil de gândire: persoana vede situația ca fiind teribilă, oribilă, groaznică, mult mai rea decât este de fapt. De multe ori, gândurile nesănătoase includ și alte stiluri dezadaptative, cum ar fi prezicerea viitorului sau tragerea unor concluzii pripite.

 

Să analizăm un exemplu: ai finalizat o activitate/proiect la serviciu și apoi realizezi că ai făcut o mică eroare și te gândești ”Nu pot să cred că am făcut greșeala asta. O să fiu criticat, o să mi se taie din salariu, poate o să mă dea afară și nu o să-mi găsesc serviciu nicăieri în orașul ăsta”. Cum crezi că se va simți cineva cu acest stil de gândire?

Chiar dacă în realitate problema este mică, atunci când catastrofăm, problemele pot deveni mari foarte repede și putem ”rumega” aceste gânduri până lucrurile par să ne scape de sub control.

 

Data viitoare când vei avea tendința să catastrofezi, încearcă să-ți amintesti că acest tip de gândire nu este util și duce la reacții disfuncționale. Apoi gândește-te, chiar e atât de rău pe cât consideri tu?

Nu uita, gândurile noastre determină emoțiile noastre! Dacă ne dorim trăiri emoționale adaptative, atunci să gândim rațional!