ROmedic Cabinete medicale Vatra Dornei Cabinete Nutriție și dietetică Nutriție și dietetică Vatra Dornei

Postul, penitență sau restricție de alimente?

Postul, penitență sau restricție de alimente?

Nu ne smerim dacă introducem în rutina alimentară varii restricții, doar pentru că trebuie. Postul religios reprezintă o perioadă de reculegere și contemplare pentru suflet, iar din punct de vedere nutrițional este o altă modalitate sănătoasă de a aduce varietate în dieta de zi cu zi.
Dispunem de o tradiție intuitivă în ceea ce privește alimentația în timpul postului, bazată pe consumul de alimente de origine vegetală, care au numeroase beneficii recunoscute științific asupra sănătății. Din păcate, aceste obiceiuri au fost denaturate treptat de stilul de viață modern, comercial, deseori nefiresc.
Postul nu reprezintă o dietă de „detoxifiere” sau prin care se pregătește organismul pentru abundența și abuzul caracteristic sărbătorilor. Postul este de fapt o perioadă în care abandonăm lăcomia și mănâncăm conștient, modest, cumpătat, exact cum ar trebui să facem zi de zi, dar mulți dintre noi nu reușim.
Organismul poate primi o gamă variată de nutrienți și suficientă chiar și în condiții de limitare, respectiv excludere totală a alimentelor de origine animală. Lintea, năutul, fasolea, incluse în supe cremă, ciorbe, paste tartinabile preparate în casă, aduc pe lângă fibre și proteine, savoarea și astâmpărul senzației de foame. Culorile și prospețimea legumelor primăvara ne aduc vitalitate în trupuri, fructele sunt răsfățul nostru dulce, iar nucile, alunele, semnițele, măslinele completează cu înțelepciune meniurile de post.
Din dorința de confort se întâmplă să recurgem la alimente nefirești cum sunt pateul sau cașcavalul vegetal, înlocuitorii de ouă, de unt etc., care sunt bogate în calorii, dar secate de nutrienți esențiali. Să nu ne lăsăm păcăliți de etichete, mai ales când natura e atât de generoasă cu noi.
O altă capcană este excesul de carbohidrați din cartofi, pâine, paste, orez. Deoarece proteinele de origine animală au o capacitate mare de a induce senzația de sațietate, absența lor din alimentație ar putea conduce la un aport involuntar mai crescut din acestea. De aceea, încercați să ajungeți la sațietate prin alte metode, fără a scoate firescul din ecuație:
- mestecați corespunzător alimentele,
- evitați mesele în fugă,
- alegeți preparate complexe, complementare cu proteine, carbohidrați și grăsimi de calitate deopotrivă,
- chiar dacă sunt de post și nu conțin ouă, lapte, unt, dulciurile trebuie în continuare limitate,
- hidratați-vă cu apă pură.
Postul este despre sacralitate, despre purificarea conștiinței, pace sufletească și mai apoi despre hrană pentru trup.
Pentru că meriți să te hrănești sănătos!