Evaluarea copilului de 4 ani

Evaluarea copilului de 4 ani

©

Autor:

Evaluarea copilului de 4 ani
Perioada primei copilării tocmai a ajuns la final. O nouă etapă, la fel de importantă în dezvoltarea copilului, este pe cale să înceapă.

Odată cu vârsta de 4 ani, micuÈ›ul trece de la stadiul de „autonomie versus dependență”, la cel denumit de  cunoscutul autor al teoriei dezvoltării sociale a fiinÈ›elor umane, Erik Erikson, „iniÈ›iativă versus retragere”.

Chiar dacă din punct de vedere fizic o primă etapă a marilor schimbări s-a încheiat, pe plan socio-emoÈ›ional È™i cognitiv se anunță progrese importante.

Ce este și ce nu este normal
la copilul de 4 ani È™i când trebuie să solicitaÈ›i sprijin de specialitate, citiÈ›i în continuare.

Dezvoltarea socială și emoțională


Începând cu perioada celei de-a doua copilării, micuÈ›ul începe să-È™i dezvolte inteligenÈ›a emoÈ›ională – „realizare” foarte importantă pentru parcursul său ulterior.

Copilul îÈ™i descoperă capacitatea de a empatiza cu persoanele din jur, învățând să-È™i însuÈ™ească – pe fondul gândirii abstracte – perspectiva acestora pentru a înÈ›elege cum se simt. (7)

Alte caracteristici generale ale dezvoltării sociale È™i emoÈ›ionale pe care trebuie să le prezinte un copil la vârsta de 4 ani:
  • îi place să fie implicat în noi activități, să viziteze locuri necunoscute È™i să-È™i extindă grupul de prieteni;
  • preferă să se joace împreună cu alÈ›i copii, decât singur, È™i cooperează cu aceÈ™tia;
  • îÈ™i construieÈ™te scenarii imaginare complexe, imitând atitudinea personajelor preferate – superman, poliÈ›ist, pompier, doctor etc.;
  • îi place sentimentul de independență, respingând uneori tentativele persoanelor din jur de a-l ajuta;
  • începe să îÈ™i dezvolte simÈ›ul umorului È™i se poate amuza la anumite anecdote;
  • uneori, poate avea un comportamanet exagerat – zgomotos, expansiv, irascibil. (1), (2), (3), (4)

Dezvoltarea limbajului


La vârsta de 4 ani, copilul începe să-È™i dezvolte abilitatea de a purta conversaÈ›ii elaborate pe o anumită temă, urmărind structuri discursive din ce în ce mai logice. Dacă până acum nu avea răbdarea necesară pentru a se angaja în dialoguri ce depășeau o minimă complexitate, acum îÈ™i ascultă cu atenÈ›ie interlocutorul È™i duce discuÈ›ia mai departe, manifestând interes. (5)

Alte aspecte ale dezvoltării normale de limbaj la copilul de 4 ani:
  • are în vocabular aproximativ 1 500 de cuvinte;
  • povesteÈ™te întâmplări la care a luat parte, respectând ordinea cronologică a evenimentelor;
  • vorbeÈ™te despre lucrurile care îl interesează È™i despre preferinÈ›e;
  • îÈ™i cunoaÈ™te numele complet, vârsta, sexul È™i poate da informaÈ›ii referitoare la domiciliul său;
  • poate recita o poezie adecvată vârstei sale;
  • respectă regulile gramaticale de bază în vorbire;
  • vorbeÈ™te în propoziÈ›ii compuse din cinci-È™ase cuvinte;
  • adresează frecvent întrebările „Cine?”, „De ce?”, „Când?”, „Cum?”;
  • poate avea uneori un limbaj necuviincios în preajma celorlalÈ›i copii, folosind cuvinte vulgare. (1), (2), (3), (4)

Dezvoltarea fizică și motorie


Începând cu vârsta de 4 ani, copilul se apropie din ce în ce mai mult de aspectul fizic al individului adult, îndepărtându-se, implicit, de înfățiÈ™area caracteristică bebeluÈ™ului. Este perioada în care corpul micuÈ›ilor se adaptează unui nou raport de proporÈ›ionalitate – membrele copilului se alungesc, echilibrând aspectul trunchiului – iar È›esutul adipos suferă modificări importante, în timp ce sistemul osos È™i muscular se dezvoltă din ce în ce mai mult. (8)

Printre indiciile care vă arată că micuțul dumneavoastră urmează un progres normal din punct de vedere fizic, se numără următoarele:
  • merge pe vârfuri, aleargă, sare È™i stă într-un picior una-două secunde;
  • îÈ™i coordonează din ce în ce mai eficient corpul È™i miÈ™cările – de exemplu, poate prinde o minge aflată în deplasare;
  • prezintă dexteritate – foloseÈ™te corect obiectele de scris È™i foarfecele de jucărie, îÈ™i poate amesteca singur mâncarea È™i poate transfera conÈ›inutul lichid dintr-un recipient în altul;
  • urcă È™i coboară scările fără sprijin, într-un ritm rapid;
  • merge cu uÈ™urință pe tricicletă È™i poate încerca mersul pe bicicletă, dacă aceasta este echipată cu roÈ›i ajutătoare;
  • se îmbracă È™i se dezbracă singur, de cele mai multe ori;
  • se poate da în leagăn fără ajutor. (1), (2), (3), (4)

În ceea ce priveÈ™te aspectul său general, copilul de 4 ani are, în medie, înălÈ›imea de 101-102,4 cm È™i cântăreÈ™te 16-16,4 kg, câÈ™tigând aproximativ 6 grame pe zi în greutate. FetiÈ›ele înregistrează valori mai mici decât băieÈ›eii, deci nu vă îngrijoraÈ›i dacă remarcaÈ›i deosebiri la nivelul greutății È™i înălÈ›imii între copiii de aceeaÈ™i vârstă, dar de sexe diferite. (6)

Dezvoltarea cognitivă


În perioada celei de-a doua copilării, micuÈ›ul face trecerea de la stadiul „senzorio-motor” spre cel „preoperaÈ›ional”. La vârsta de 4 ani, copilul începe să-È™i dezvolte capacitatea de a memora, înÈ›elege È™i replica mintal imaginile obiectelor, fiinÈ›elor È™i situaÈ›iilor cu care se întâlneÈ™te, creând reprezentări vizuale, auditive È™i chinestezice ale acestora.

De aceea, veÈ›i observa cum micuÈ›ul îÈ™i face în această perioadă prieteni imaginari È™i îÈ™i creionează variate scenarii fictive de joacă. Nu vă îngrijoraÈ›i! Această etapă este normală în dezvoltarea sa cognitivă È™i se va încheia de la sine. (9)

Alte caracteristici comune ale dezvoltării cognitive la copilul de 4 ani:
  • nu reuÈ™eÈ™te întotdeauna să facă distincÈ›ia între realitate È™i fantezie – poate manifesta stări de neliniÈ™te È™i teamă față de personaje fantasmagorice;
  • îÈ™i dezvoltă constant capacitatea de memorare – poate reÈ›ine poezii, cântecele etc.;
  • începe să înÈ›eleagă conceptul de temporalitate;
  • îÈ™i exprimă anticipativ opinia cu privire la potenÈ›ialul final al poveÈ™tii pe care i-o citiÈ›i;
  • este capabil să numească diferenÈ›ele dintre două sau mai multe obiecte, È›inând cont de forma, culoarea È™i dimensiunea acestora;
  • poate desena oameni, reprezentându-i din ce în ce mai corect – cap, mâini, picioare;
  • cunoaÈ™te trei-patru culori;
  • È™tie să numere până la cinci. (1), (2), (3), (4)

Cum am grijă de sănătatea copilului de 4 ani?


Dezvoltarea copilului nu este o È™tiință exactă, aÈ™adar este firesc ca micuÈ›ul dumneavoastră să evolueze într-un ritm propriu, distinct de al oricărui alt copil de aceeaÈ™i vârstă. Progresul său mai lent ori mai rapid nu implică în mod automat o problemă de sănătate.

Există totuÈ™i câteva semne care pot indica anumite afecÈ›iuni ale copilului de 4 ani. Nu ezitaÈ›i să solicitaÈ›i sprijin de specialitate în situaÈ›ii precum cele menÈ›ionate în lista de mai jos:
  • copilul nu poate sări pe loc;
  • nu foloseÈ™te corespunzător obiectele de scris;
  • nu este interesat de jocurile imaginare;
  • ignoră copiii È™i nu vorbeÈ™te cu persoanele care nu fac parte din familia sa;
  • opune rezistență la îmbrăcare, refuză somnul È™i nu cooperează la toaletă;
  • nu este capabil să nareze fragmente din povestea preferată;
  • nu răspunde instrucÈ›iunilor pe care i le oferiÈ›i verbal;
  • nu foloseÈ™te corect în exprimare perechile de cuvinte „eu – tu”, „la fel – altfel”;
  • nu vorbeÈ™te în propoziÈ›ii cu peste trei cuvinte;
  • are o pronunÈ›ie predominant defectuoasă;
  • vă roagă frecvent să repetaÈ›i ceea ce spuneÈ›i, dând de înÈ›eles că nu a auzit mesajul dumneavoastră;
  • îÈ™i pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului. (1), (2), (4)

Data actualizare: 30-12-2018 | creare: 08-04-2015 | Vizite: 45703
Bibliografie
1. Important Milestones: Your Child at Four Years, link: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html
2. Developmental Milestones: 3 to 4 Year Olds, link: http://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/Pages/Developmental-Milestones-3-to-4-Years-Old.aspx
3. Developmental milestones record - 4 years, link: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002015.htm
4. Child development: 4-5 years, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1870
5. Communication and Your 4- to 5-Year-Old , link: http://kidshealth.org/parent/growth/communication/comm_4_to_5.html#cat160
6. Your child's size and growth timeline, link: http://www.babycenter.com/0_your-childs-size-and-growth-timeline_10357633.bc
7. Early Childhood Emotional And Social Development: Reflective Empathy, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-emotional-and-social-development-reflective-empathy/
8. Early Childhood Physical Development: Average Growth, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-physical-development-average-growth/
9. Early Childhood Cognitive Development: Symbolic Function, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-cognitive-development-symbolic-function/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Vaccinul antipolio (antipoliomielită)
  • Vaccinul antipneumococic
  • Vaccinul antiHPV
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum