META-ANALIZĂ: Grădinăritul este benefic pentru sănătate

META-ANALIZĂ: Grădinăritul este benefic pentru sănătate

O meta-analiză recentă prezintă efectele benefice ale grădinăritului asupra sănătății. Au fost incluse în analiză 76 studii prezentând comparații între grupuri de tratament și grupuri de control.
Prevalența bolilor date de stilul de viață este tot mai mare, iar la nivel global, aproximativ 415 și 350 milioane persoane suferă de diabet, respectiv de depresie.

Contactul cu natura joacă un rol esențial în sănătatea psihologică, dar și fizică, iar grădinăritul este un mod plăcut și practic în acest sens. Conform CDC, activitata fizică de intensitate moderată de 2,5 ore pe săptămână poate reduce riscul de obezitate, hipertensiune, diabet, osteoporoză, boli cardiovasculare, accident vascular cerebral, depresie etc.

 

Grădinăritul este o activitate ce ne antrenează fizic, ne relaxează, îmbunătățește starea mentală. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, „sănătatea este o stare de bine fizică, mentală și socială și nu doar absența bolii sau a infirmității”, astfel că sănătatea include starea de bine fizică și psihologică.

În cadrul cercetărilor, au fost incluse grupuri de 14-514 persoane, vârsta participanților situându-se în medie între 8-84 ani. Tipurile de grădinărit au inclus terapia prin horticultură, grădinăritul zilnic și grădinăritul experimental pe termen scurt. Majoriatea efectelor a fost pozitive, fără efecte negative manifestate.

Rezultatele analizei au prezentat beneficii în ceea ce privește reducerea depresiei, a anxietății,  a indicelui de masă corporală și creșterea satisfacției vieții, a calității vieții și beneficiilor sociale.

Estimările meta-analitice au prezentat efecte pozitive semnificative ale grădinăritului asupra sănătății generale. Studiile s-au axat pe efectele grădinăritului asupra sănătății, măsurate și contorizate înainte și după terapia prin grădinărit.

Grădinăritul presupune creșterea, cultivarea și îngrijirea plantelor (flori, legume etc.) pentru uz necomercial. În cadrul cercetării, s-a ținut cont de durata și frecvența grădinăritului ca sursă de tratament. Rezultatele au arătat că inclusiv durata redusă de grădinărit (câteva ore) poate oferi beneficii instant asupra sănătății. S-a observat, de asemenea, că îmbunătățirea stării de sănătate (severitatea depresiei, satisfacția vieții, funcțiile cognitive) au persistat cel puțin 3 luni după terapie, indicând faptul că grădinăritul manifestă efecte persistente asupra sănătății.

Efectele benefice ale grădinăritului pot include:

  • creșterea mobilității, echilibrului, rezistenței și coordonării motorii;
  • îmbunătățirea memoriei, a atenției, concentrării etc.
  • reducerea depresiei și a stresului;
  • motivație și stare de bine;
  • beneficii sociale;
  • îmbunătățirea stării mentale și a dispoziției etc.


Sursa: PubMed


Data actualizare: 14-03-2018 | creare: 14-03-2018 | Vizite: 90
Bibliografie
Gardening is beneficial for health: A meta-analysis, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5153451/
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Te gândești excesiv la evenimentele stresante din trecut? Află cum te poate afecta comportamentul un deceniu mai târziu
  • Un stil de viață sănătos poate crește speranța de viață cu până la 10 ani
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK