Metode de prevenire a ridurilor

Metode de prevenire a ridurilor
Puţini sunt cei înzestraţi cu o moştenire genetică de invidiat, care să nu lase urme evidente pe chip, odată cu trecerea anilor. Din fericire pentru toţi cei ceilalţi au apărut măsurile de prevenire sau atenuare a ridurilor. În afara cremelor sofisticate şi a intervenţiilor mai mult sau mai puţin invazive, avem la îndemână şi o serie de metode naturale şi eficiente prin care putem păcăli timpul.

Factori care îmbătrânesc pielea prematur

Ridurile sunt acele mici linii care se formează în special în zona ochilor, a gurii şi a gâtului. Deşi tindem să credem că doar înaintarea în vârstă poate lăsa astfel de urme pe chipul nostru, există şi alţi factori mai puţini cunoscuţi, care duc în timp la pierderea elasticităţii pielii şi la îmbătrânirea prematură:

Expunerea la razele ultraviolete

În urma expunerii îndelungate şi repetate la radiaţiile ultraviolete, pielea îşi pierde rezistenţa şi flexibilitatea, procesul de îmbătrânire fiind mult grăbit, mai ales în cazul persoanelor cu ten deschis. Astfel, apar din ce în ce mai multe riduri care, în timp, vor deveni tot mai adânci. (1)

Stilul de viaţă

Dacă duci o viaţă haotică, pierzi nopţile, nu mănânci şi nu te hidratezi corespunzător, ba chiar ai şi vicii precum fumatul sau consumul de alcool, eşti mult mai predispus la apariţia ridurilor. Fumatul, de pildă, influenţează alimentarea cu sânge a pielii ceea ce duce, inevitabil, la apariţia ridurilor şi la accelerea procesului de îmbătrânire. În cadrul unui studiu ce a implicat 132 de adulţi fumători şi nefumători, cercetătorii au ajuns la concluzia că îmbătrânirea prematură este asociată cu expunerea la soare şi fumatul. Persoanele care fumau foarte mult erau de 4, 7 ori mai predispuse apariţiei ridurilor decât nefumătorii. Ba mai mult, când consumul de tutun se asocia cu expunerea excesivă la soare, riscul de apariţie al ridurilor era cu mult mai mare. (1), (2)

Expresivitatea feței

Din păcate, odată cu înaintarea în vârstă, orice zâmbet ne poate costa. Ori de câte ori foloseşti un muşchi facial, o dâră fină se formează pe chip. Cum pielea îşi pierde din elasticitate, ridurile de expresie se adâncesc tot mai mult. Totuşi, acesta nu ar trebui să fie un motiv care să te împiedice să îţi exprimi sentimentele, ci doar să te responsabilizeze pentru a adopta măsuri de prevenţie eficiente contra ridurilor. (1)

Cum prevenim apariția ridurilor?

Aşadar, dacă vrei să ai grijă de chipul tău şi eşti conştient că medicina modernă nu îţi poate oferi toate soluţiile, citeşte mai jos câteva dintre metodele de prevenire a ridurilor:

Foloseşte cremă cu protecţie solară

Cum expunerea la razele solare este principala cauză a apariţiei ridurilor, dermatologii recomandă să folosim creme de protecție în fiecare zi. Aşadar, indicat ar fi să optezi pentru o cremă rezistentă la apă şi cu factor de protecţie mare, cel puţin SPF 30.

În ceea ce priveşte bronzul, tot specialiştii sunt de părere că loţiunile autobronzante sunt mai sigure decât bronzatul natural sau cel la solar pentru că razele UV sunt nocive pentru pielea noastră şi pot accelera procesul de apariţie a ridurilor. (3)

Totuşi, cel mai potrivit ar fi să ceri părerea unui dermatolog, pentru că unele loţiuni autobronzante sau chiar cele pentru protecţie solară pot conţine ingrediente periculoase în alte afecţiuni, precum endometrioza. (4)

Adoptă un stil de viaţă organizat şi încearcă să renunţi la vicii

Chiar dacă pare un stereotip, persoanele care nu fumează şi se odihnesc suficient au un ten mult mai luminos şi frumos decât cele cu un stil de viaţă haotic. Somnul de frumuseţe nu este un mit, ci un adevăr demonstrat prin efectele sale în organismul nostru. Celulele pielii se refac mult mai repede noaptea decât ziua, iar diviziunea celulară are punctul maxim în jurul orei 2 dimineaţa. Ba mai mult, Academia dermatologilor americani susţine că există chiar şi o poziţie recomandată în timpul somnului, fiind indicat să dormim pe spate pentru a preveni ridurile. (5)

De asemenea, persoanele care consumă alcool au deseori un ten îmbătrânit şi asta deoarece alcoolul dehidratează pielea şi duce la apariţia ridurilor. (1)

Fă sport în mod regulat

Pentru un aspect tânăr al pielii şi un tonus excelent, nu ai nevoie de antrenamente dificile, ci doar de câteva şedinţe de exerciţii moderate, în fiecare săptămână. Specialiştii canadieni susţin că 30 de minute de exerciţii fizice, practicate de două ori pe săptămână, îmbunătăţesc compoziţia pielii, făcându-ne să părem mai tineri. (6)

Ai grijă la alimentaţie

Poate cel mai important aspect în prevenirea ridurilor este alimentaţia. Experţii realizează mereu studii care să verifice eficienţa anumitor substanţe din alimente asupra încetinirii îmbătrânirii.

O cercetare publicată în 2007 în revistă American Journal of Clinical Nutrition a arătat că alimentele bogate în vitamina C previn ridurile. 4025 de femei cu vârsta cuprinsă între 40 şi 74 de ani au fost incluse în studiu. La final, s-a constatat că cele care consumaseră o cantitate însemnată de vitamina C arătau mult mai tinere decât celelalte.

Alimente bogate în vitamina C sunt broccoli (bogat şi în caroten şi coenzima Q-10, alte substanţe cu beneficii la nivelul pielii), ardeiul gras, pătrunjelul, kiwi, portocalele, grapefruitul, căpşunile etc. (7), (8)

  • Acizi graşi Omega 3 contra îmbătrânirii premature
Peştele bogat în acizi graşi Omega 3 este recomandat împotriva ridurilor, pentru că are proprietatea de a reduce inflamaţia pielii apărute în urma expunerii la toxine sau la razele ultraviolete.
Aşadar, poţi consuma somon, ton, sardine sau alte surse de Omega 3 cu ar fi seminţele de in sau nucile de diferite feluri. (7)

  • Consumă alimente bogate în betacaroten
Doza recomandată zilnică de betacaroten pentru a preveni, dar şi pentru a atenua ridurile este 30 mg pe zi. Cel puţin asta susţin cercetătorii implicaţi într-un studiu realizat în 2010. În cadrul acestuia, 30 de femei sănătoase, cu vârsta de peste 50 de ani au primit 30 mg, respectiv 90 mg de betacaroten pe zi. La final, s-a constatat că betacarotenul a acţionat mult mai eficient în cadrul grupului căruia i s-a administrat doza mai mică. De asemenea, un alt studiu a certificat faptul că un consum de legume galbene, portocalii şi verzi este asociat cu mai puţine riduri şi cu un ten luminos.

Alimente bogate în betacaroten sunt dovleacul, morcovii, sparanghelul, caisele, spanacul, broccoli, grapefruitul, cartofii dulci etc. (8)

  • Alege fructele şi legume proaspate, în detrimentul carbohidraţilor rafinaţi
O alimentaţie bogată în fructe şi legume proaspete ar putea preveni apariţia ridurile şi alte semne ale îmbătrânirii premature. De asemenea, în cadrul mai multor cercetări realizate, s-a constatat că ar trebui să evităm consumul exagerat de zahăr şi carbohidraţi rafinaţi pentru că aceştia au efecte nedorite şi asupra tenului şi pielii noastre. (3)

Data actualizare: 14-01-2015 | creare: 14-01-2015 | Vizite: 3250
Bibliografie
(1) Tratamentul ridurilor – cauze, link: http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/wrinkles/basics/causes/con-20029887
(2) Fumatul – un factor de risc in aparitia prematura a ridurilor, link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2014944
(3) Ce ne imbatraneste pielea, link: https://www.aad.org/dermatology-a-to-z/health-and-beauty/every-stage-of-life/adult-skin/what-causes-aging-skin
(4) Controversele din spatele ingredientelor lotiunilor pentru protectie solara, link: http://www.ewg.org/2014sunscreen/the-trouble-with-sunscreen-chemicals/
(5) Somnul de frumusete, link: http://www.sleepdex.org/beautysleep.htm
(6) 7 lucruri surprinzatoare care duc la aparitia ridurilor, link: http://www.aarp.org/health/conditions-treatments/info-2014/wrinkle-causing-habits-to-avoid.html#slide2
(7) Cele mai bune alimente pentru prevenirea ridurilor, link: http://www.livestrong.com/article/330197-10-best-foods-to-prevent-wrinkles/
(8) Beneficiile consumului de broccoli, link: http://www.healwithfood.org/health-benefits/broccoli-nutritional.php
(9) Efectele diverselor doze de betacaroten impotriva imbatranirii, link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20516658
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK