Mirosurile subliminale pot avea efecte puternice

Data publicării: 07-12-2007

Intr-o lume in care informatiile primite prin intermediul simturilor vizuale si auditive par a fi cele mai importante, nu este nevoie decat sa aducem in discutie industria parfumurilor pentru a ne da seama ca si simtul olfactiv nu trebuie neglijat, comenteaza in editia sa de vineri publicatia britanica The Economist consultata de Rompres.
    Mirosurile pot crea trairi psihice si pot modifica dispozitii sufletesti, pot altera ganduri si pot influenta chiar procesele de luare a deciziilor, motiv pentru care orice persoana care doreste sa aiba succes apeleaza la un parfum inainte de a se intalni la o cina romantica cu persoana iubita.
    Astfel, daca despre efectele mesajelor subliminale strecurate prin intermediul mesajelor video sau audio s-au scris foarte multe lucrari, efectele subliminale provocate de stimuli olfactivi au fost trecute cu vederea.
    Profesorul Wen Li si colegii sai de la Northwestern University din Chicago incearca sa faca putina lumina in acest domeniu. Ea doreste sa observe felul in care diferitele mirosuri pot modifica felul in care oamenii interactioneaza intre ei.
    La experimentul organizat de Wen Li au participat 31 de voluntari. Acesti voluntari au fost expusi la trei olfactii diferite, de lamaie proaspata, anason si respectiv mirosul neplacut de acid valeric, (mirosul specific transpiratiei). Concentratiile folosite au fost foarte slabe, in cazul acidului valeric spre exemplu, concentratia folosita a fost de 7/miliard, un nivel ce poate fi detectat doar de cainii de vanatoare.
    Ca substanta de control Dr. Li a folosit un ulei mineral ce nu are nici un fel de miros detectabil, in nici o concentratie.
    Participantii la experiment au fost rugati sa miroasa cate un recipient continand unul din cele trei mirosuri sau substanta de control si apoi sa apese pe un buton prin care sa semnaleze daca au impresia ca au perceput un anume miros. Imediat dupa aceea, pe un ecran din fata lor a fost proiectata o figura a unui om timp de 1 secunda, iar voluntarii au fost rugati sa precizeze cat de placuta era aceasta.
    In urma acestui experiment Dr Li a descoperit ca mirosurile percepute subliminal i-au influentat pe voluntari in felul in care si-au exprimat parerea despre chipul vazut, chiar daca acestia au raportat ca nu au simtit nici un fel de miros dupa ce au primit recipientul respectiv. Spre exemplu, persoanele expuse la mirosul acidului valeric au reactionat negativ fata de chipul prezentat timp de o secunda, in timp ce voluntarii expusi la mirosul de lamaie proaspata au reactionat pozitiv fata  de el.
    Acest experiment demonstreaza existenta unui alt mijloc foarte puternic de manipulare. De ce nu, tensionatele sedinte din biroul sefului ar putea deveni mai relaxante prin raspandirea in aer a unui miros placut, in concentratii foarte mici ce pot fi percepute subliminal. De cealalta parte, pot fi provocate certuri strecurand in aer un compus chimic cu un miros urat, iar spectatorii din salile de cinema pot fi adusi la unison cu ochii in lacrimi si nasul in batista atunci cand incarcatura dramatica a peliculei o cere.
07-12-2007, Vizualizari 692
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.