O nouă metodă de a evalua efectele conținutului media asupra dezvoltării cerebrale la preșcolari

O nouă metodă de a evalua efectele conținutului media asupra dezvoltării cerebrale la preșcolari

©

Autor:

O nouă metodă de a evalua efectele conținutului media asupra dezvoltării cerebrale la preșcolari
Expunerea la conÈ›inutul media consumat prin intermediul dispozitivelor digitale este tot mai prevalentă în viaÈ›a copiilor, inclusiv din timpul perioadei de sugar, cu beneficii È™i riscuri deopotrivă pentru dezvoltarea/sănătatea lor.

Studiul de față a fost primul care a evaluat cu ajutorul imageriei cu rezonanță magnetică (IRM/RMN) influenÈ›a formatului (audio, animaÈ›ie, ilustraÈ›ie) conÈ›inutului media/al poveÈ™tii asupra reÈ›elelor neuronale implicate, responsabile de limbaj, imagerie vizuală È™i învățarre la copiii de vărstă preÈ™colară.

Rezultatele studiului pilot au fost prezentte pentru prima dată în cadrul conferinÈ›ei anuale a Societății Academice de Pediatrie 2018.

„Acest boom tehnologic din ultimele decenii a transformat radical experienÈ›a din copilărie a noilor generaÈ›ii cu dispozitivele digitale, de la TV È™i jocuri video, la accesul nelimitat de conÈ›inut media disponibil prin intermediul dispozitivelor portabile conectate sau nu la internet,” atrag atenÈ›ia autorii cercetării.

„Ritmul alert de evoluÈ›ie al tehnologiei a depășit capacitatea noastră de a cuantifica însă efectele benefice, sau din contră nocive, asupra dezvoltării copiilor, asupra relaÈ›iilor interumane, a abilității de învățare È™i asupra  stării de sănătate, alimentând numeroase frici È™i controverse printre părinÈ›i, educatori È™i profesioniÈ™ti din sănătate.

Ratele obezității infantile cresc proporÈ›ional cu utilizarea dispozitivelor media 
ScreenQ este o platformă nouă menită să măsoare cantitatea de conÈ›inut media la indivizii cu vârstă pediatrică, în scop clinic, încorporând factori ce beneficiază de dovezi clinice È™i care sunt cunoscuÈ›i a influenÈ›a aceste efecte, inclusiv accesul la dispozitivele digitale, frecvenÈ›a È™i contextul utilizării (de exemplu, în timpul mesei), tipul de conÈ›inut (de exemplu, violent versus educaÈ›ional) sau dacă asistă mai multe persoane în momentul utilizării dispozitivelor media”
, punctează aceștia.

Cele mai importante concluzii fac referire la principiul Goldilocks, potrivit căruia:
  • conÈ›inutul pur audio este „prea rece” pentru vârsta preÈ™colară, necesitând mai multe achiziÈ›ii cognitive pentru a procesa povestea,
  • în timp ce animaÈ›ia a fost „prea caldă”, redarea în succesiuni rapide a imaginilor statice pentru a crea iluzia miÈ™cării solicitând prea puÈ›in imaginaÈ›ia,
  • ilustraÈ›iile fiind „întocmai potrivite” deoarece reperele vizuale limitate impun asistenÈ›a părinÈ›ilor, dar permite È™i încurajează chiar imageria activă È™i reflectarea la copii de vârstă pediatrică.

Efectul Goldilocks face referire la percepÈ›ia asupra extremelor pornind un basm pentru copii, Goldilocks È™i cei trei ursuleÈ›i, în care fetiÈ›a ajunge în casa a trei ursuleÈ›i È™i gustă din terciul fiecărui urs. În primul caz terciul era „prea cald”, terciul celui de-al doilea ursuleÈ› fiind „prea rece”, iar cel din urmă „nu era nici prea cald, nici prea rece, ci potrivit” È™ide încântare l-a mâncat pe tot. Anologia mai este folosită pentru a explica cum plasamentul planetei Pământ, nici prea aproape, nici prea departe, ci potrivit ca distanță de Soare, permite existenÈ›a vieÈ›ii.

Autorii subliniază beneficiile ilustraÈ›iilor la această vârstă, care ridică întrebări numeroase copiilor, la care părinÈ›ii sau aprÈ›inătorii pot veni în timp util cu un răspuns È™i care au o influență pozitivă asupra dezvoltării cerebrale la micuÈ›i. Aceste descoperiri oferă o nouă perspectivă È™i susÈ›in recomandările AsociaÈ›iei Americane de Pediatrie cu privire la limitarea expunerii copiilor la dispozitivele digitale, în favoarea cititului.

Noi recomandări de la Academia Americană de Pediatrie privind dispozitivele media digitale
Sursa: Science Daily

Data actualizare: 21-12-2018 | creare: 14-05-2018 | Vizite: 925
Bibliografie
New studies measure screen-based media use in children, https://www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180505091825.htm
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum