Obiceiuri nesănătoase care ne scurtează viața

Obiceiuri nesănătoase care ne scurtează viața
Stilul de viață este dat de o serie de caracteristici comportamentale care influențează sănătatea și calitatea vieții unui individ. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, 60% dintre factorii care determină sănătatea și calitatea vieții sunt asociați stilului personal de viață, obiceiuri nesănătoase sau sănătoase, prin urmare factori care pot fi modificați.

Iată care sunt principalele obiceiuri nesănătoase care periclitează sănătatea și viața:

Ai un stil alimentar nesănătos, dezechilibrat și dezordonat

Alimentele nesănătoase, care conțin o cantitate crescută de sodiu, grăsimi saturate, zaharuri ascunse, produse intens procesate și alimentația care conține puține legume, fructe, fibre, cereale integrale etc. afectează buna funcționare a întregului organism. Alimentația nesănătoasă este asociată cu o creștere a riscului de boli cadiovasculare, diabet, obezitate și cancer. 

Iată care este topul celor mai sănătoase 100 de alimente.

Pe lângă tipul alimentelor consumate, nerespectarea celor 3 mese principale ale zilei este un alt factor care ne predispune la boli. Timpul e prețios, mai ales dimineața, și în grabă alegem de multe ori doar o cafea la micul dejun, sau un produs procesat, cu zaharuri și grăsimi nesănătoase. Lipsa micului dejun afectează metabolismul și puterea de concentrare, și de obicei supracompensăm la prânz, când mâncăm prea mult, ceea ce afectează greutatea. Încearcă să mănânci în primele 2 ore după ce te trezești, alege un mic dejun echilibrat, sănătos și variat, cu proteine, grăsimi sănătoase și carbohidrați din surse sănătoase.

Iată care este importanța micului dejun sănătos.

Ești mereu stresat

Stresul este inevitabil și uneori oarecum benefic, fiind asociat uneori cu motivația și mobilizarea, dar devine toxic rapid și crește considerabil riscul de probleme grave de sănătate. Stresul poate deteriora considerabil starea de sănătate a întregului organism, crescând susceptibilitatea la boli, de la simple răceli, la afecțiuni grave, fizice și mentale.

Stresul afectează digestia, funcțiile reproducătoare, dezvoltarea fizică și își pune amprenta asupra sistemului imunitar. Nivelul ridicat de stres duce la reducerea rezistenței ulterioare la stres. Unele studii arată că persoanele care se confruntă cu un nivel ridicat de stres, în viața personală sau la locul de muncă, prezintă un risc mai crescut de boli, inclusiv diabet, dar și afecțiuni ale pielii ca psoriazis sau eczeme, și crește riscul de dezvoltare a celulelor precanceroase și a tumorilor, reduce rezistența organismului la virusuri și rezistența la boli.  

Ești stresat? Află cum poți gestiona eficient stresul.

Consumi prea mult alcool și fumezi

Consumul excesiv de alcool nu doar că aduce calorii goale organismului, fără nutrienți, dar afectează sănătatea întregului organism. Consumul moderat de alcool nu este de obicei problematic. Consumul excesiv, pe de altă parte, prezintă un risc semnificativ pentru sănătate, scăzând considerabil speranța de viață. Afectează sănătatea ficatului, sănătatea creierului, produce afecțiuni gastrointestinale și crește riscul de diabet, cancer și alte afecțiuni.

Află care este consumul normal maxim admis de alcool.

Fumul de țigară ne expune la o varietate de probleme de sănătate, inclusiv AVC, boli cardiovasculare și creșterea riscului de cancer. Tutunul este prima cauză a cancerului pulmonar. De asemenea, crește riscul de emfizem pulmonar și BPOC.

Informează-te despre fumat și renunțarea la acest viciu.

Renunță la  fumat, evită fumatul pasiv și consumă alcool doar cu moderație.

Preferi să te izolezi social


Știai că singurătatea este la fel de periculoasă ca obezitatea?

Tot din categoria obiceiuri nesănătoase face parte și izolarea socială. Oamenii sunt în mod natural ființe sociale, dar viața modernă și industrializarea au redus considerabil și reduc în continuare calitatea și mai ales cantitatea relațiilor și interacțiunilor sociale. Calitatea și cantitatea relațiilor sociale ale unui individ sunt asociate nu doar cu sănătatea mentală, dar și cu mortalitate. Unele date arată că singurătatea și izolarea socială scurtează speranța de viață la fel ca fumatul. Calitatea și cantitatea relațiilor sociale ale unui individ sunt asociate cu sănătatea mentală și cu reducerea riscului de mortalitatea și creșterea speranței de viață. O meta-analiză publicată în jurnalul PLOS One sugerează că relațiile sociale au un efect major asupra riscului de mortalitate.

Nu ești activ și petreci prea mult timp la TV

Sedentarismul este asociat cu diabetul, obezitatea, bolile cardiovasculare, riscul de cancer, ceea ce duce inevitabil la o creștere a riscului de deces. Statul prelungit pe scaun sau în pat afectează activitatea electrică a musculaturii și astfel puterea și rezistența musculară în picioare și regiunea inferioară a corpului. Sedentarismul crește și riscul de diabet sau obezitate.

Un studiu publicat în Exercise and Sport Sciences Reviews (2012) arată că un comportament sedentar și statul prelungit pe scaun, inclusiv privitul la TV, afectează sănătatea generală a organismului, crescând riscul de mortalitate, independent de alți factori de risc ca fumatul sau alimentația.

Nu dormi suficient sau dormi prea mult

Somnul insuficient crește riscul de diabet, obezitate, hipertensiune și hipercolesterolemie. Cercetările (jurnalul Mirror, 2010) arată că persoanele care dorm mai puțin de 6 ore pe noapte prezintă riscul cu 12 procente mai crescut de moarte prematură decât persoanele care dorm 8 ore. Pe de altă parte, nici somnul prelungit nu e sănătos. Un studiu publicat în PLOS One (2015) arată că personele care dorm mai mult de 9 ore noaptea au o speranță de viață mai scăzută.

Iată 5 metode pentru un somn odihnitor!

Ai grijă de tine și de sănătatea ta!

Data actualizare: 08-02-2018 | creare: 08-02-2018 | Vizite: 248
Bibliografie
(1) Social relationships and mortality risk: a meta-analytic review, link: http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1000316
(2) Sedentary behavior increases the risk of certain cancers, link: https://academic.oup.com/jnci/article/106/7/dju206/1010488
(3) Lifespan linked to sleep, link: https://www.nhs.uk/news/lifestyle-and-exercise/lifespan-linked-to-sleep/
(4) Traditional and Emerging Lifestyle Risk Behaviors and All-Cause Mortality in Middle-Aged and Older Adults: Evidence from a Large Population-Based Australian Cohort, link: http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1001917
(5) Too Much Sitting: The Population-Health Science of Sedentary Behavior, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3404815/
(6) Social relationships and Mortality Risk: A Meta-analytic Review, link: http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.1000316
(7) Why stress is deadly, link: https://www.livescience.com/2220-stress-deadly.html
Alte articole din aceeași secțiune:

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK