Părinții au tendința de a favoriza copilul cu care împărtășesc acelasi gen

Părinții au tendința de a favoriza copilul cu care împărtășesc acelasi gen

Ca părinți ne place să credem că ne iubim și tratăm copiii în mod egal. Dar se poate atunci când vine vorba de a cumpăra ceva pentru fii și fiicele noastre, să ne lăsăm cumva influențați?

Un studiu recent publicat în Journal of Consumer Psychology sugerează faptul că atunci când vine vorba de cheltuitul banilor mamele pot înclina balanța în favoarea fiicelor, iar tații în favoarea fiilor. Cu alte cuvinte, similitudinea de sex tinde să influențeze comportamentul parental, deși există studii care demonstrează că părinții tind să nu recunoască acest fapt.

Primul autor al studiului a fost Lambrianos Nikiforidis, un profesor de marketing din cadrul Facultății de economie și afaceri aparținând Universității Oneonta, New-York. Prof. Nikiforidis și colegii săi au condus patru studii pentru a vedea dacă părinții își favorizează copiii în funcție de sex.

Trei studii au demonstrat tendința părinților de a-și favoriza copiii de același sex

Primul studiu a implicat un scenariu ipotetic în care au fost implicați 250 de participanți. Astfel că părinții puteau câștiga ipotetic 50 de dolari, întrebați fiind apoi pe care dintre cei doi copiii fictivi i-ar cheltui. Au avut de ales între o fată și un băiat, iar întrebarea pentru ei a fost „Dacă ați avea resurse pentru a întreține un singur copil, pe care dintre cei doi l-ati alege?” și „Dacă v-ați putea împărți resursele cum ați proceda?”.

În urma acestui studiu 62% dintre bărbați au ales să își cheltuie resursele pentru fii, iar mamele în procent de 71% pe fiice.

Al doilea studiu nu a mai fost unul ipotetic, în sensul că s-au implicat părinți adevărați împreună cu copiii lor. 52 de părinți au fost invitați la o grădină zoologică din Nordul Americii să ia parte la acest studiu. Făcând parte la această cercetare li s-a promis la sfârșit un premiu pentru copiii lor: un pachet complet de rechizite de început de an școlar pentru fiica sau fiul lor. Acest studiu a fost făcut la începutul anului școlar. În urma acestui studiu, mamele și-au ales fiicele ca beneficiare în procent de 76%, iar tații 87% în favoarea fiilor.

În următorul studiu efectuat, al treilea, cercetătorii au dorit să vadă dacă există o identificare a sinelui din partea părinților în copiii lor. Astfel, ei au adăugat factorul „identificării” în studiul lor. Asta s-a întâmplat într-un studiu ipotetic, la fel ca în primul, doar că de data aceasta întrebarea a fost „Cu cine te identifici mai mult, cu fata sau băiatul tău?”

Apoi, pentru a vedea dacă acest lucru poate influența comportamentul parental, ei au apelat la o metodă statistică denumită bootstrap.

Prin această analiză s-a putut demonstra ipoteza de la care s-a plecat, mai precis că tații tind să se identifice cu fii lor, iar mamele cu fiicele. Important de subliniat cred autorii este faptul că există un efect indirect semnificativ prin această identificare.

Favorizarea copiilor în funcție de sexul lor se regăsește în multe culturi

În cel de-al patrulea studiu, profesorul Nikiforidis împreună cu echipa sa au dorit să vadă dacă primele trei studii au aceleași rezultate și dacă vine vorba de o altă cultură. Au recrutat 412 părinți cu copiii de diferite sexe din baza de date Amazon MTurk, dintre aceștia 195 erau din Statele Unite, iar 217 din India. Toți au avut de ales căruia dintre copiii să îi ofere un voucher de 25 de dolari. Adițional ei au trebuit să răspundă unor întrebări ce țineau de identificarea psihologică, la fel ca în cel de-al treilea studiu. Rezultatul a fost cel așteptat, părinții au avut tendința să favorizeze copilul de același sex cu al său.

Concluzia celor patru studii a fost că mamele au tendința de a-și favoriza fiicele, iar bărbații fii, lucru demonstrat în cadrul a două culturi diferite.

Co-autoarea studiului Kristina Durante, profesoară de marketing la Rutgers Business School din New Jersey, afirmă că efectele „robuste” ale studiului se pot răsfrânge și dincolo de granițele propiului cămin. „Dacă o femeie este responsabilă de luarea unor decizii la locul de muncă, este probabil ca alte femei să beneficieze din acest fapt. Reversul este, de asemenea, posibil - dacă bărbații ar fi aceia care trebuie să ia decizii.”

„Dacă acest favoritism bazat pe sex poate influența decizii relaționate cu actele caritabile, economiile pentru facultate, promovări, politici, atunci poate avea implicări profundeși este un fapt pe care noi îl putem corecta prin perseverență”
declară aceasta.

Sursa: Medical News Today


Data actualizare: 06-11-2017 | creare: 06-11-2017 | Vizite: 108
Bibliografie
Parents tend to favor their same-sex child, https://www.medicalnewstoday.com/articles/319652.php?sr
Alte articole din aceeași secțiune:

Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK