Pot să beau cafea în sarcină?

Autor:

Pot să beau cafea în sarcină?
Dacă obișnuiți să vă începeți ziua cu o ceașcă de cafea, aflarea veștii că sunteți însărcinată ar putea să vă pună pe gânduri în privința obiceiului de a consuma cafea.

Nu se cunosc în totalitate efectele pe care aportul de cofeină la femeia însărcinată le-ar putea avea asupra sarcinii și copilului, de aceea se recomandă în general reducerea cantității de cafea consumate pe zi, dar și a altor băuturi sau produse alimentare care conțin cofeină (ceai, ciocolată și alte produse pe bază de ciocolată, Coca Cola, băuturi energizante, unele remedii pentru răceală și gripă). Este important să acordați atenție tuturor acestor produse, pentru că pe parcursul zilei se însumează cantitatea totală de cofeină consumată, nu doar cea care provine din cafea. (1)

Recomandările oficiale sunt de a reduce aportul de cofeină pe zi. Un consum moderat este considerat între 150-300 mg, majoritatea recomandând o doză zilnică care să nu depășească 200 mg de cofeină, echivalentul a 354 ml de cafea pe zi. (1), (2), (3)

Pentru a vă face o idee, iată ce cantități aproximative de cofeină se regăsesc în câteva produse:
  • cafea (235 ml) – 137 mg cofeină;
  • ceai verde (175 ml) – 40 mg cofeină;
  • ceai negru (175 ml) – 45 mg cofeină;
  • Cola (355 ml) – 37 mg cofeină
  • băuturi energizante (235 ml) – 100 mg cofeină;
  • ciocolată neagră (41 g) – 30 mg cofeină;
  • ciocolată cu lapte (44 g) – 11  mg cofeină. (1), (3)

Dacă sunteți însărcinată, hidratarea este foarte importantă, însă nu ar trebui să înlocuiți apa, laptele sau sucurile naturale cu băuturi care conțin cofeină. (2)

Efectele cofeinei pe durata sarcinii

  • Cofeina nu este doar un puternic stimulent al sistemului nervos și al metabolismului, ci și al sistemului circulator, care crește tensiunea arterială și frecvența cardiacă, două aspecte care nu sunt de dorit în sarcină (în special la mamele care au hipertensiune sau o tensiune arterială la limita superioară).
  • Cofeina are efect diuretic, iar creșterea frecvenței urinării determină o scădere a nivelului lichidelor din organism, care dacă nu sunt înlocuite, pot duce la apariția deshidratării.
  • La unele femei, organismul metabolizează mai greu cofeina decât o făcea înainte de sarcină. Totodată, cofeina trece prin placentă și ajunge la făt, al cărui organism nu este încă dezvoltat pentru a putea metaboliza eficient cafeaua, la fel cum reușește al mamei să o facă. (1), (3)

Efectele excesului de cafea în sarcină

Despre efectele consumului excesiv de cafea, respectiv de cofeină, pe durata sarcinii, studiile au ajuns la rezultate contradictorii, tocmai de aceea se recomandă prudență și nedepășirea cantității considerate sigură pentru sarcină și copil, respectiv 200 mg de cofeină.

Efectele excesului de cofeină despre care se vorbește sunt avortul spontan, malformațiile fătului, greutatea mică la naștere a copilului (un factor de risc pentru problemele de sănătate de mai târziu), nașterea înainte de termen.

În ceea ce privește avortul spontan, conform OTIS (Organization of Teratology Information Specialists), studiile sugerează că un consum mic sau moderat de cofeină (mai puțin de 200-300 mg zilnic) nu a fost asociat cu un risc mai mare de avort spontan, însă excesul (ce depășește această cantitate) în combinație cu fumatul sau consumul de alcool, la fel ca și abuzul de cofeină (peste 800 mg pe zi) poate duce la avort spontan sau moartea fetală. În schimb, riscul de malformații ale fătului nu a fost asociat cu consumul de cofeină, nici în cantități ridicate. (2), (3)

De asemenea, au fost raportate unele cazuri în care copiii ale căror mame au consumat mai mult de 500 mg de cofeină pe zi aveau un risc mai mare de a prezenta o accelerare a bătăilor inimii și a respirației, tremur și mai mult timp petrecut treji imediat după naștere.

Cafeaua decofeinizată este o alternativă, însă nu se cunoaște cantitatea până la care consumul ar fi considerat sigur. (4)

Data actualizare: 27-07-2016 | creare: 27-07-2016 | Vizite: 1247
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Cafeaua decofeinizată ar putea ajuta la sănătatea ficatului
  • Consumul de cafea asociat cu un risc mai mic de disfuncții erectile
  • Compușii din cafea ce pot preveni apariția diabetului de tip 2
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK