Protecţia solară iarna

Protecţia solară iarna
Cei mai mulţi dintre noi sunt preocupaţi, în perioada verii, de asigurarea unei protecţii solare eficiente şi potrivite tipului de piele. Totuşi, mulţi omit îngrijirea împotriva radiaţiilor solare pe timpul lunilor de iarnă.

Riscul arsurilor solare este frecvent asociat cu intensitatea luminii din lunile călduroase, iar acest fapt duce la o îngrijire insuficientă atunci când soarele nu este puternic sau chiar o neglijare completă a protecţiei solare în zilele lipsite de soare.

De ce este importantă protecția solară iarna?

Este puţin cunoscut faptul că chiar și atunci când e înnorat sau în anotimpul friguros radiaţiile nocive continuă să producă efecte. S-a dovedit faptul că aproximativ 85% din radiaţiile ultraviolete au un impact negativ asupra pielii inclusiv în zilele înnorate.

Protecţia solară este cu atât mai importantă iarna, deoarece zăpada, la fel ca nisipul, reflectă razele soarelui în proporție de aproximativ 85%.

Mai mult decât atât, iubitorii sporturilor de iarnă ar trebui să fie informaţi de faptul că riscă o supraexpunere la radiaţiile ultraviolete. Pe măsură ce altitudinea creşte, intensitatea radiaţiior sporeşte cu aproximativ 4% pentru fiecare 300 de metri altitudine. Aşadar, la o altitudine de aproximativ 3000 de metri, radiaţiile UV sunt cu aproximativ 45% mai puternice decât la nivelul mării. Expunerea incorectă poate avea consecinţe foarte grave asupra pielii şi ochilor.

Consecinţe asupra ochilor

O expunere îndelungată afectează nu doar structura superficială a ochiului, corneea sau conjunctiva, ci poate avea un impact negativ şi asupra retinei. Iarna există foarte multe cazuri de apariţie a cataractei, în urma expunerii prelungite la radiaţii ultraviolete reflectate de zăpadă. De asemenea, pot să apară leziuni pe cornee, care, în funcţie de gravitate, duc la orbire temporară sau permanentă. În cele mai grave cazuri, neglijarea protecţiei ochilor pe timpul iernii poate duce la apariţia cancerului la pleoape sau conjunctivă.

Consecinţe asupra pielii

La nivelul pielii pot exista o serie de consecinţe. Destul de des întâlnite atât vara cât şi iarna sunt pigmentarea imediată, roşeaţa, pistruii, inflamaţiile şi usturimea. De asemenea, neglijenţa în zilele de iarnă poate să determine apariţia unei ridări accentuate a zonelor expuse la radiaţii, iar în cele mai grave cazuri, a tumorilor maligne la nivelul epidermei, a melanoamelor, expresie a cancerului de piele, care duce la deces.

Depistarea problemelor cauzate de radiaţii se face prin observarea aluniţelor, a petelor de pe piele. Chiar şi semnele mici, precum pistruii sau roşeaţa trebuie luate în considerare şi tratate ca atare.

Metode de protecţie solară iarna

  • Aplicarea unei creme potrivite tipului de piele, cu factor de protecţie solară (FPS) mai mare de 30, rezistente la apă, cu aproximativ 30 de minute înainte de ieşirea în aer liber. Atenţie la zonele cărora de obicei nu le acordăm importanță (urechile, pleoapele, gâtul). De asemenea, se recomandă împrospătarea cremei de protecție cel puţin o dată la două ore şi imediat după transpiraţia abundentă. Deoarece condiţiile de iarnă dăunează pielii, uscând-o, este indicată folosirea unei creme care are în compoziţie glicerină sau lanolină. 
  • Folosirea unui balsam de buze cu factor de protecţie solară de cel puţin 15.
  • Purtarea unor ochelari de soare speciali, care opresc trecerea radiaţiilor ultraviolete.  

Celor care practică sporturi de iarnă și numai li se recomandă:

  • acoperirea capului, cu scopul de a proteja scalpul împotriva arsurilor solare;
  • folosirea unor echipamente precum măştile de schi, care acoperă faţa în mare parte şi lasă pielea expusă la radiaţii doar pe o suprafață redus;
  • utilizarea ochelarilor de soare cu rame mari, care protejează atât ochii şi genele, cât şi pielea sensibilă din jurul lor, care este frecvent afectată de o îmbătrânire prematur;
  • expunerea la soare dimineaţa sau după-amiaza, evitându-se orele prânzului, când radiaţiile sunt foarte puternice (perioadele cele mai favorabile sunt înainte de ora 10.00 şi după ora 16.00);
  • consumul unei cantităţi optime de apă, pentru a evita deshidratarea.

Data actualizare: 09-01-2015 | creare: 04-11-2014 | Vizite: 1492
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Solar D, crema de protecție solară care stimulează producția de vitamina D
  • Mini camera-UV care îți arată dacă ai aplicat suficientă cremă de protecție solară
  • Bucură-te de soare cu grijă!
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK