Purtarea tocurilor și efectul asupra sănătății

Purtarea tocurilor și efectul asupra sănătății

Femeile au trucurile lor când vine vorba despre frumuseţe. Purtarea tocurilor este unul din aceste trucuri: piciorul devine mult mai atrăgător, capătă o formă mult mai feminină şi creează iluzia unei înălţimi mai mari, asociată cu standardul de frumuseţe al modelelor. De multe ori, odată cu încălţarea tocurilor, după primii paşi stima de sine creşte, va simţiţi mai frumoase, implicit dorite şi astfel, tocurile devin opţiunea de zi cu zi a unor femei scunde, care lucrează la birouri sau care pur şi simplu vor să se simtă frumoase zilnic. Deşi toţi ştim că tocurile afectează sănătatea, moda câştigă în lupta cu recomandările medicale.

Ştim totuşi că, deşi sunt inconfortabile şi de multe ori provoacă iritarea pielii piciorului, bășici, dureri de spate şi de picior, ele continuă să fie opţiunea zilnică sau aproape zilnică pentru unele femei. Oare dacă ar ştii, pe lângă neplacerile de moment create de tocuri şi modificarile permanente asupra corpului, ar mai continua purtarea lor sau le-ar evita mai des?

Rămâne la latitudinea fiecărei femei să aleagă între sănătatea personală şi atingerea unui standard ideatic de frumuseţe.


Impactul tocurilor în funcţie de înălţimea lor

Standardele de frumuseţe actuale şi conceptul legat de faptul că înălţimea tocului este direct proporţională cu frumuseţea contribuie la transformarea tocurilor într-o opţiune greu de refuzat. Leziunile determinate de purtarea îndelungată a tocurilor sunt permanente şi afectează părţi vitale ale corpului.

În cazul tuturor pantofilor înalţi există şi un beneficiu pe care îl puteţi lua în calcul: dezvoltă musculatura gambelor, fac picioarele să apară mai lungi şi corpul mai suplu. Totuşi, dezavantejele care apar sunt mult mai pertinente implicand consecinta cu atat mai nefasta cu cat tocurile sunt mai inalte si au o baza mai mica de sprijin:

  • Joase (<2,5 cm). Cele mai multe nu oferă suport al arcului plantei.
  • Tocuri medii (4-5 cm). Pot provoca probleme: de la bătături pănă la dureri de spate.
  • Tocuri înalte (6,3-10 cm). Pot fi dureroase la purtat şi sunt uneori dificile pentru mersul pe jos. Provoacă multe probleme la nivelul picioarelor, cum ar fi degete încălecate, monturi şi dureri de spate.
  • Extrem de înalte (>10 cm). Aplică o presiune foarte mare în picioare, mersul este foarte dificil şi provoacă probleme ale picioarelor, dureri de spate şi modificarea coloanei vertebrale. [1]


Modificările produse de tocuri

Picioare

În mod normal, picioarele au rolul de a acţiona asemeni unui arc în timpul mersului. Acestea amortizează modificările continue de distribuire a greutăţii. Purtarea tocurilor, în special a celor înalte anulează acest avantaj, mutând greutatea corpului spre metatarsiene şi oasele delicate ale degetelor de la picior. De asemenea, cu cât tocul e mai înalt, cu atât mai mare impactul: s-a constatat că tocurile cui de 10 cm deplasează cu mai mult de 30% din cantitatea de presiune normal exercitată asupra piciorului. Tranziţia călcai-->vârf devine abruptă, fortându-vă să schimbaţi mersul natural într-un mers sacadat. În plus, îndesarea constantă şi prelungită a piciorului într-o încăpere extrem de strâmtă şi asupra căreia sunt exercitate câteva kilograme în plus poate duce la leziuni ale nervilor, monturi, unghii încarnate, degete încălecate, bășici, fasciită plantară şi chiar muşchi lezaţi.

Glezne şi gambe

Purtarea tocurilor forţează gleznele să se aplece spre anterior, o mişcare care poate restricţiona circulaţia la nivelul membrelor inferioare. Pe termen lung, aceasta se traduce prin afectare venoasă inestetică şi chiar ireparabilă. De-a lungul timpului, adeptele stiletto (toc cui înalt şi vârf ascuţit) ajung la încordarea şi chiar scurtarea cronică a gleznei şi a tendoanelor gambei ceea ce face mersul pe jos, chiar şi fără tocuri, dureros.

Genunchi

Un alt amortizor, genunchiul este cea mai complexă articulaţie din corpul dumneavoastră. Este construit special pentru a face faţă presiunilor şi şocurilor, dar frecventa utilizare a tocurilor înalte poate adăuga un stres suplimentar pe porţiunile interioare ale genunchilor, ducând în ritm alert la uzură, şi eventual la osteoartrită. Se poate ajunge chiar la punctul în care există contact direct de os-pe-os şi înlocuirea genunchiului este necesară.

Şolduri

Pentru a evita împiedicarea în pantofii incomozi, va trebui să împingeţi şoldurile în faţă, să arcuiţi spatele şi va împingeţi pieptul spre înainte. Această poziţie lucrează muşchii exteriori ai şoldului şi întăreşte nefavorabil tendoanele.

Coloana şi oasele piciorului

Poziţia fiziologică a coloanei este curbă, în formă de „S” care acţionează pentru absorbirea şocului, şi reduce forţa exercitată asupra vertebrelor. Femeile care utilizează vreme îndelungată tocurile ajung să îşi deformeze curbatura normală a coloanei vertebrale. Astfel, porţiunea lombară ajunge să îşi aplatizeze curbura iar coloana cervicală şi toracală să se deplaseze. Boli precum spondilolistezisul sau alunecarea unei vertebre peste cealaltă se întâlneşte frecvent la aceste femei, regiunea lombară fiind predispusă acestor tipuri de boli prin concentrarea greutăţii corpului în special pe seama acestor vertebre. Deformarea curburilor fiziologice ale coloanei pot fi permanente şi astfel şi durerea de spate, care nu dispare la mersul desculţ.

In plus, dacă mergeţi îndelungat pe tocuri există riscul fracturii oaselor de la picior.

Muşchi, tendoane şi fascii

De-a lungul timpului, purtând tocuri înalte muşchii gambelor şi ai spatelui se scurtează, ceea ce duce la durere şi spasme musculare. Tocurile înalte determină o scurtare a tendonului lui Ahile, deoarece odată ce tocul este înalt, acesta exercită o presiune asupra lui şi se întăreşte. Ingrosarea tendonului lui Achile este nefavorabila: acesta este conceput pentru a fi flexibil, astfel încât piciorul să poată sta plat sau pe vârfuri.

Persoanele care poartă tocuri utilizează în mers mai mult muşchii iar cele ce folosesc mai mult incaltamintea joasa isi folosesc mai mult tendoanele. În momentul în care tendonul se alungeşte în timpul mersului, se stochează energie elastică pentru a propulsa piciorul de la sol. Tendoanele sunt arcuri mai eficiente decât muşchii. Deci, prin întindere şi încordare combinate cu muşchii gambei deja scurtaţi, purtătorii de tocuri merg pe jos mai puţin eficient, cu sau fără tocuri. Este necesară mai multă energie pentru a acoperi aceeaşi porţiune de sol ca persoanele cu încălţăminte joasă şi provoacă oboseală musculară mai rapidă şi dureri. Exerciţiile de întindere sau trecerea la pantofi fără toc sunt dureroase pentru aceste femei şi se poate ajunge chiar la fasciită plantară.

Nervi

Postura incorectă a coloanei aplică o presiune în plus asupra nervilor medulari. Stenoza de foramen este o boală a acestor nervi care apare la compresia anormală a unor părţi anatomice blocând sau reducând spaţiul în unul sau mai multe foramine. Simptomele clasice sunt dureri fulger asociate cu amorţeală, furnicături, slăbiciune musculară, spasme, crampe. Una din aceste boli este reprezentată de sciatică. [2][3][4][5][6]

Sarcina şi pantofii cu toc

Aceiaşi hormoni de sarcină, care slăbesc ligamentele pentru a permite creşterea produsului de sarcină, vor trece şi prin alte zone ale corpului, cum ar fi partea inferioară a picioarelor şi glezne. Când ligamentele din partea inferioară a piciorului sunt slăbite, picioarele se pot prelungi şi lărgi şi forţa gleznei diminuă. Acest lucru face purtarea tocurilor înalte să devină mult mai riscantă şi mai puţin confortabilă decât în mod normal. Ligamentele coloanei vertebrale inferioare sunt şi ele afectate în sensul că nu pot face faţă cu succes unui stres suplimentar: greutatea copilului fiind deja un factor de stres pentru coloana lombară.


Cu ligamentele gleznei slăbite, stabilitatea este de asemenea o problemă. Combinaţi ligamentele slăbite cu probleme de echilibru asociate redistribuirii greutăţii corporale în timpul sarcinii şi cu purtarea tocurilor înalte! Gravida se poate împiedica şi cădea, cu consecinte de multe ori grave atât pentru femeia gravidă cat şi pentru fătul ei.


Retenţia de lichide majoritar în partea inferioară a corpului determină creşterea în dimensiune a picioarelor. Purtarea de tocuri înalte agravează această problemă. Medicii contraindică cu desăvârşire purtarea tocurilor în timpul sarcinii. Modificările de poziţie ale coloanei vertebrale datorate greutăţii copilului care trage spre anterior la care se adaugă şi cele determinate de purtarea tocurilor pun în pericol uriaş viaţa copilului. Ligamentele slăbite, picioarele umflate şi instabilitatea accentuată în timpul sarcinii au determinat contraindicaţia clară privind tocurile pentru o femeie gravidă. [9]

Sfaturi ale medicilor

  • Asiguraţi-vă că pantofii sunt mărimea potrivită, astfel încât piciorul să nu alunece înainte, punând şi mai multă presiune pe degetele de la picior. De fiecare dată când alegeţi pantofii, nu omiteţi să verificaţi dacă există suficient spaţiu pentru a va mişcă degetele picioarelor.
    Selectaţi pantofi cu tocuri joase – 4 cm sau mai mici - şi o baza largă de toc; un toc mai gros va răspândi mai uniform greutatea corpului. Cu cât sunt mai subţiri (cui- stiletto) cu atât baza de sprijin se micşorează iar tocurile de trei inch (7,6 cm) sau mai înalte pot scurta tendonul lui Ahile. O platformă e o opţiune mult mai indicată. Aceasta oferă un suport substanţial pe talpa piciorului. Dacă aveţi probleme în a găsi pantofi de acest tip (cu sprijin pentru arcul plantar) consultaţi o podiatrist legat de aplicarea unor inserţii personalizate pentru a va sprijini în mod corect picioarele.
  • Folosiţi tălpi moi pentru a reduce impactul asupra genunchiului. Articulaţia genunchiului este una din cele mai complexe articulaţii din corp şi este extrem de dificil de reparat.
  • Purtaţi tocuri în zile în care mersul pe jos sau statul în picioare sunt limitate.
  • Ca şi alte părţi ale corpului dumneavoastră, spatele are nevoie de pauze. Dacă purtaţi pumps o zi întreagă, alegeţi papuci fără toc ziua următoare. Puteţi salva tocurile pentru seri speciale şi nu pentru mersul pe jos sau statul în picioare mai mult de câteva ore în zi.
  • Încercaţi să găsiţi pantofi mult mai confortabili, cum ar fi pantofii de sport sau walking-shoes pentru naveta la şi de la locul de muncă. Pantofii ar trebui să permită organismului să se mişte în mod natural în timpul mersului pe jos iar membrelor inferioare, şoldurile şi spatelui să se întindă.
  • Întindeţi-va ! Găsiţi-vă timp în fiecare zi pentru a întinde muşchii gambei şi ai picioarelor.
  • Dacă aveţi de gând să alegeţi tocuri, alegeţi un nume bun al firmei care fabrică pantofi, deoarece sunt şanse că design-ul să fie unul ergonomic astfel încât să fie mai confortabil de purtat.
  • Alegeţi materiale naturale, cum ar fi pielea, pielea de căprioară şi cauciucul care se potrivesc piciorului mai bine decât materialele artificiale.
  • Uitaţi de pantofii de tip ciocate sau de cei care oferă un spaţiu extrem de îngust pentru degete- acestea vor determina daune pe termen lung.
  • Dacă purtaţi tocuri tot timpul săptămânii, anatomia piciorului se formează în timp în poziţia determinată de pantofi. Dacă în weekend doriţi să faceţi sport şi faceţi trecerea către adidas este important să conştientizaţi că există un risc mare de leziuni.
  • Înainte de a-i cumpăra, încercaţi ambii pantofi şi probaţi-i şi pentru mers, în jurul magazinului spre exemplu, pentru a vă asigura că nu alunecă, strâng sau deranjează în vreun oricare alt mod în timpul mişcării. [2][4][6][7][8]


Alternative concepute pentru atenuarea efectului negativ al tocurilor asupra sănătăţii

Dacă sunteţi pro tocurilor mereu, optaţi pentru pantofi cu design gândit de ortopezi alături de creatorii de încălţăminte. Sunt mai greu de găsit şi sunt o alternativă mai scumpă, dar mai sănătoasă, recomandată femeilor care nu pot renunţa la tocuri.

Actual, există numeroase mărci care au modelat pantofi speciali cu toc, dezvaltandu-se diferite opţiuni speciale în acest sens:

  • buzunăraşe mici cu aer care funcţionează ca o pernă pentru talpă şi partea anterioară a piciorului, atenuând durerea asociată cu purtarea tocurilor. Înălţimea tocurilor cu această tehnologie variază de la 7,5 la 10 cm.
  • talpa este concepută pentru a ridica bolta piciorului şi a modifica distribuirea greutăţii astfel încât aceasta să fie în mod egal între călcai şi degetele de la picioare. Ideea este de a îmbunătăţi alinierea corpului şi a reduce durerile de spate şi de picioare.
  • În partea anterioară prezintă o bază mai largă şi porţiunea tocului mai strâmtă, arc de suport, căptuşeli de spumă pentru a absorbi şocul şi un material cauciuc-piele unic care este flexibil, pentru a permite mişcarea piciorului. [1]


Cuvânt final privind piciorul sănătos

Nu lăsaţi simţul stilului să paralizeze capacitatea dumneavoastră de a suporta durere la fiecare pas şi de a altera starea de sănătate a întregului corp. Există extrem de numeroase alternative pentru a arăta cu stil în pantofi cu toc mic sau chiar fără toc. Durerile de picioare şi leziunile majore pot fi evitate prin purtarea cu moderaţie a tocurilor. Pentru femeile care nu pot renunţa la purtarea zilnică a tocurilor, recomandările medicilor sunt ca înălţimea acestora să fie cât mai redusă, cu o bază pentru susţinere cât mai mare. Totuşi, o atenţie deosebită trebuie acordată în timpul sarcinii deoarece purtarea tocurilor este contraindicată gravidelor. [1]


Data actualizare: 06-01-2015 | creare: 22-04-2014 | Vizite: 7081
Alte articole din aceeași secțiune:

Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK