Recomandări pentru sănătatea pielii iarna

Recomandări pentru sănătatea pielii iarna

În sezonul rece menținerea sănătății pielii devine o adevărată provocare. Trecerea frecventă de la aerul cald din interior la frigul, vântul aspru și rece de afară duce la uscarea pielii și scăderea hidratării acesteia. O piele uscată, crăpată sau iritată este mai vulnerabilă și predispusă la infecții. Din acest motiv ritualul de îngrijire a pielii trebuie adaptat anotimpurilor, cu scopul de a stimula apărarea naturală a corpului. [6]


Probleme frecvente ale pielii în sezonul rece

Iarna umiditatea aerului este scăzută, iar conținutul de apă al epidermei (stratul exterior al pielii) tinde să reflecte nivelul de umiditate din jurul său. Pielea se usucă mai repede atunci când nu reține suficientă apă. Posibile cauze sunt dușurile frecvente, unele săpunuri, îmbătrânirea pielii sau anumite afecțiuni. [1]

În sezonul rece, din cauza frigului și umidității, pielea trece printr-o perioadă de schimbări. Pielea hidratată și sănătoasă din timpul verii devine brusc uscată și crăpată. Acest lucru se întâmplă din cauza faptului că, în timpul lunilor de vară, aerul umed ajută la hidratarea pielii, iar vitamina D este mai ușor asimilată datorită cantității semnificative de lumină a soarelui. De asemenea, vara oamenii au tendința de a bea mai multe lichide, ajutând astfel la hidratarea și menținerea unei pieli sănătoase. Iarna însă, activitatea organismului scade și este mai dificil de a întreține o piele hidratată. [3]

Vântul rece de iarnă poate afecta pielea, provocând ceea ce se numește „arsuri de vânt”. Când vântul aspru acționează în mod repetat asupra pielii, pot apărea pete roșii ca arsurile de soare. În cazuri severe pielea se decojește. Cea mai bună cale de apărare împotrivă acestor arsuri de vânt este de a hidrata tot timpul pielea, de a vă proteja fața, capul și gâtul când ieșiți afară (ridicați gulerul de la haină, purtați fular, eșarfă, pălărie sau ochelari de ski - atunci când practicați acest sport). Pentru vindecarea arsurile de vânt sunt foarte eficiente cremele pe bază de aloe vera. [12]


Recomandări pentru prevenirea și tratarea uscării pielii

Iată câteva metode eficiente pentru combaterea pielii uscate în sezonul rece:

1. Hidratați mai mult pielea cu ajutorul cremelor, uleiurilor și loțiunilor. Hidratarea reprezintă primul pas în combaterea pielii uscate. În general, cu cât crema este mai grasă, cu atât va fi mai eficientă. Vaselina și uleiurile hidratante (de exemplu uleiul mineral) împiedică pierderea apei, fără a astupa porii. Pentru că aceste produse nu conțin apă, recomandarea este că ele să se utilizeze atunci când pielea este încă umedă după baie, astfel încât hidratarea să fie eficientă. [1, 4, 5] 


2. Folosiți un umidificator.
În lunile de iarnă, lipsa de umiditate din aer duce la deteriorarea pielii și apariția mâncărimii. Nu puteți schimba vremea de afară, dar aveți oarecare control asupra aerului și temperaturii din interior. [12] Setați umidificatorul la aproximativ 60%, un nivel suficient pentru a reface stratul superior al epidermei. Montați umidificatorul în camera în care petreceți cel mai mult timp [1, 3, 8]

3. Evitați să faceți baie sau duș mai mult de 10 minute zilnic și utilizați mai degrabă apă călduță decât apă fierbinte, pentru că aceasta sparge barierele lipidice din piele, ducând la o pierdere de apă . [1, 3, 6]

4. Alegeți săpunuri care hidratează pielea și evitați-le pe cele cu parfumuri și ingrediente iritante, care pot agrava uscarea și mâncărimea la nivelul pielii. [4]

5. Pentru a reduce riscul de a deteriora pielea evitați bureții de baie și periile aspre. Tamponați pielea după baie și nu frecați cu prosopul.

6. Aplicați crema hidratantă imediat după baie sau după ce va spălați pe mâini, pentru a păstra umiditatea pielii. [1, 5]

7. Purtați îmbrăcăminte adecvată. Evitați să purtați haine de lână și alte țesături aspre direct pe piele pentru că acestea pot provoca iritații, mâncărimi și uscare excesivă. Alegeți mai degrabă haine din materiale moi, care permit pielii să respire, peste care puteți pune un pulover mai gros. Protejați-va mâinile de aerul rece cu mânuși care nu va irită pielea. Dacă preferați mânușile de lână, puneți mai întâi mânuși de bumbac sau din mătase. [4] Pentru spălarea hainelor alegeți detergenți fără alergeni, fără parfumuri sau coloranți care pot irita pielea mai mult în timpul iernii. [12]

8. Exfoliați pielea pentru a îndepărtă celulele moarte și pentru a stimula producerea unor celule noi, sănătoase. Folosiți o cremă de exfoliere ușoară, dar nu exagerați cu aceasta. Persoanele cu piele sensibilă pot opta pentru un gomaj sau scrub cremos în loc de un exfoliant mai dur. [3, 5, 8, 9]

9. Nu scărpinați pielea. O crema hidratantă bună ar trebui să calmeze mâncărimile de la nivelul pielii, dar puteți opta și pentru comprese reci sau o punga de gheață. [1]

10. Atenție la dietă și la hidratarea corpului. O piele foarte uscată poate fi tratată prin alimente și suplimente care conțin acizi grași omega-3 sau omega-6 (ulei de pește, ulei de semințe de in etc.). De asemenea, grăsimile sănătoase din nuci, uleiuri presate la rece, sardine și avocado vor stimula hidratarea pielii din interior spre exterior. [4, 9]

11. Dezbrăcați-vă de hainele umede și transpirate care pot provoca iritații și leziuni la nivelul pielii. Procedați la fel și în cazul ghetelor, mânușilor și șosetelor. Îmbrăcați-vă cu două sau mai multe haine mai subțiri pe care le puteți da jos dacă simțiți că transpirați sau că vă este prea cald. [3, 4, 8]

12. Evitați să stați la o temperatura prea înaltă în casă. Când este frig afară primul lucru pe care vreți să-l faceți este să stați la căldură, dar echipamentele de încălzire usucă și mai tare aerul. Încercați să mențineți o temperatură moderată, dar confortabilă (aproximativ 20-23 de grade). [4]

13. Pentru îngrijirea mâinilor în timpul iernii aplicați cremă după fiecare spălare și purtați mânuși impermeabile atunci când spălați vasele sau când faceți curățenie în casă.

14. Utilizați un balsam de buze și nu umeziți buzele cu salivă. Aerul rece de iarnă poate afecta pielea buzelor uscându-le. Dacă umeziți buzele cu limba le veți calma și hidrata temporar, însă zona va rămâne mai uscată decât înainte. Când buzele sunt umezite de saliva, ele atrag umezeala către suprafața buzelor unde se va evapora în cele din urmă prin osmoză. Mai mult, enzimele digestive din saliva pot deteriora pielea, cauzând crăparea colțurilor buzelor. Folosiți balsam de buze pe tot parcursul zilei. Evitați balsamul mentolat pentru că poate fi iritant. Iată un mic truc: amestecați puțin zahăr cu ulei de migdale sau de nucă de cocos și aplicați pe buze pentru a îndepărtă pielea uscată de la suprafață. [5]
Atenție! Evitați să beți apă din sticlă pentru că apa rămasă pe buze se va evapora și va duce la uscarea buzelor. [11]


Recomandări pentru protecția solară în timpul iernii

Amatorii de sporturi de iarnă au un risc crescut de expunere la radiațiile ultraviolete. Razele ultraviolete reflectate de zăpadă la o altitudine mare pun serios în pericol pielea persoanelor care practică ski și snowboard, întrucât expunerea la radiațiile ultraviolete crește cu 4 până la 5%, cu fiecare 305 metri deasupra nivelului mării. Astfel, la munte radiațiile ultraviolete pot ajunge până la 45% mai intense. [2]

În plus, mai mult de 90% din cazurile de cancer de piele sunt asociate cu expunerea la soare. [2]

Zăpada și vântul puternic pot îndepărta crema de protecție solară și îi pot reduce eficacitatea. Prin urmare, trebuie să luați măsuri de precauție suplimentare. Pentru a proteja pielea de frig, vânt puternic și soarele din timpul iernii, urmați aceste sfaturi de protecție solară:


1. Folosiți o cremă cu factor de protecție solară mare (30 sau peste) și aplicați-o cu 30 de minute înainte de a merge pe pârtie. Rețineți că reflectarea razelor soarelui pe zăpadă este puternică, chiar și în zilele cu nori (până la 80% din razele solare pot trece prin nori).

2. Aplicați crema de protecție solară într-un strat gros pe toată suprafață pielii care va fi expusă la soare.

3. Alegeți o crema hidratantă de protecție solară cu ingrediente ca lanolina sau glicerina.

4. Aplicați crema de protecție și pe buze, urechi, gât, scalp, mâini, zona din jurul ochilor și pe partea inferioară a bărbiei.

5. Aplicați crema de protecție solară din două în două ore sau imediat dacă transpirați abundent.

6. Folosiți un balsam de buze cu factor de protecție solară 15 sau mai mare pentru că buzele sunt foarte sensibile.

7. Acoperiți-vă capul pentru a proteja scalpul.

8. Purtați accesorii cum sunt ochelarii de schi, pentru a evita expunerea pielii la vânt și soare. Ochelarii cu rame mari sau cu protecție solară mare vor proteja ochii, pleoapele și pielea sensibilă din jurul ochilor, zonă predispusă la cancerul de piele și la îmbătrânirea provocată de soare.

9. Dacă este posibil, alegeți să schiați dimineața, înainte de ora 10 sau după amiaza, după ora 16, pentru a evita expunerea la cele mai intense raze ale soarelui ce pot dăuna pielii.

10. Beți multă apă pentru a evită deshidratarea. Oamenii au tendința de a bea mai puțină apă în timpul iernii, dar este foarte important ca pielea să se hidrateze din interior. Nu lăsați pielea însetată. Ceaiul de plante este, de asemenea indicat. [10]

 

De la uscarea pielii la arsurile provocate de vânt, iarna ridică o serie de provocări pentru sănătatea pielii. Cu puțin timp și atenție, vă puteți bucura de anotimpul rece și de escapadele de iarnă, evitând uscarea și deteriorarea pielii.


Data actualizare: 14-01-2015 | creare: 14-01-2015 | Vizite: 1660
Bibliografie
[1] Cum putem evita uscarea pielii iarna: http://www.health.harvard.edu/family-health-guide/updates/what-to-do-about-dry-skin-in-winter
[2] Informatii esentiale pentru protectia solara a persoanelor care practica ski si snowboard: http://www.skincancer.org/healthy-lifestyle/outdoor-activities/essential-sun-safety-information-for-skiers-and-snowboarders
[3] Protejarea pielii in sezonul rece: http://www.osteopathic.org/osteopathic-health/about-your-health/health-conditions-library/general-health/Pages/winter-skin-care.aspx
[4] Sfaturi de protejare a pielii iarna: http://www.everydayhealth.com/health-report/winter-skin-care/tips-for-healthy-winter-skin.aspx
[5] Greseli ale ingrijirii pielii iarna: http://www.refinery29.com/winter-skin-mistakes#slide-1
[6] Recomandari pentru o piele sanatoasa in sezonul rece: http://www.today.com/id/15979312/ns/today-today_health/t/tips-keep-your-skin-healthy-during-winter/#.VLWYzzSUdDl
[7] 10 Recomandari de ingrijire a pielii in sezonul rece: http://www.webmd.com/beauty/ten-winter-skin-care-tips
[8] Modificarea ritualului de ingrijire a pielii iarna: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/news/fullstory_149593.html
[9] Recomandari pentru o piele hidratata in timpul iernii: http://www.portlandmonthlymag.com/health-and-fitness/the-balance/articles/tips-for-healthy-hydrated-skin-this-winter-december-2014
[10] 6 recomandari de la experti pentru a pastra stralucirea pielii iarna: http://www.thehealthsite.com/beauty/6-expert-tips-to-keep-your-skin-looking-gorgeous-in-winter/
[11] Solutii de ingrijire a pielii: http://www.allure.com/skin-care/2013/winter-skin-solutions#slide=7
[12] Ingrijirea pielii in sezonul rece: http://health.howstuffworks.com/skin-care/daily/regimen/winter-skin-care2.htm
Alte articole din aceeași secțiune:

Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK