Siguranţa alimentară a peştelui

Autor:

Siguranţa alimentară a peştelui
Peştele ar trebui să facă parte din alimentaţia noastră datorită conţinutului ridicat de proteine, acizi graşi Omega 3, vitamine şi minerale. Pentru siguranţa alimentară şi evitarea contactării unor bacterii periculoase, alegerea, depozitarea şi prepararea peştelui trebuie să se facă cu atenţie. În acest fel putem evita riscul unor intoxicaţii alimentare.

Alegerea peştelui

Peştele proaspăt

Când cumpăraţi peştele, uitaţi-vă cu atenţie la caracteristicile acestuia. Dacă e proaspăt, ar trebui:
  • să aibă ochii clari, limpezi, uşor bombaţi; dacă sunt tulburi sau înfundaţi este un semn că peştele a fost pescuit cu mai mult timp în urmă);
  • mirosul să fie uşor şi proaspăt (nu acru, de amoniac sau de peşte!); mirosul „de peşte” apare în timp, dar nu ar trebui să fie puternic şi de nesuportat;
  • branhiile să fie intacte, de culoare roşu deschis (nu maronii, gri sau albicioase, un alt posibil semn al alterării) şi fără mucozităţi;
  • pielea este lucioasă, nu uscată;
  • carnea este fermă şi elastică, fie că e vorba de un peşte întreg sau de fileuri - dacă apăsaţi cu un deget, carnea revine la loc; dacă în loc rămâne o adâncitură, peştele nu este proaspăt;
  • fileurile nu prezintă porţiuni cu culoarea modificată (mai închise sau mai deschise la culoare) sau cu zone uscate.
În cazul peştelui sau fileurilor proaspete, asiguraţi-vă că acestea stau în frigider sau pe un pat gros de gheaţă, care nu se topeşte.

Peştele congelat

  • Asiguraţi-vă că ambajalul nu este rupt sau deschis.
  • Nu cumpăraţi produsele care prezintă gheaţă în interiorul ambalajului, pentru că arată că au fost congelate mult timp sau decongelate şi recongelate.
  • Unele produse congelate au menţionată pe ambalaj temperatura la care ar trebui ţinute. În acest caz puteţi verifica dacă această temperatură a fost respectată.

Dacă peştele urmează să fie consumat de o femeie însărcinată, alegeţi acele tipuri care nu au un conţinut ridicat de mercur. Mai multe despre speciile de peşte recomandate şi de evitat în sarcină găsiţi aici.

Depozitarea şi gătirea peştelui

  • Depozitaţi peştele la rece imediat cum ajungeţi acasă (în frigider daca îl veţi consuma în maximum 2 zile şi la congelator pentru o perioadă mai mare). 
  • Peştele proaspăt ţinut la frigider trebuie gătit şi consumat în maximum 1-2 după ce l-aţi cumpărat, pentru a evita alterarea lui.
  • Spălaţi-vă bine cu apă şi săpun pe mâini înainte de a pregăti peştele pentru gătire. După utilizare, curăţaţi cu apă caldă şi detergent toate ustensilele.
  • Dacă pregătiţi peştele pentru coacere (îl condimentaţi), dar nu îl gătiţi imediat, lăsaţi-l la frigider până în momentul gătirii. La temperatura din afara frigiderului se pot dezvolta bacterii.
  • Gătirea peştelui ar trebui să se facă la cel puţin 145°F, pentru a reduce astfel riscul de intoxicaţii alimentare. Peştele e gata când carnea este opacă şi se desprinde uşor cu furculiţa.
  • Dacă gătiţi peştele la picnic, depozitaţi-l într-o ladă frigorifică până în momentul gătirii, ţineţi lada la umbră şi cu capacul acoperit.

Data actualizare: 21-07-2017 | creare: 21-07-2017 | Vizite: 195
Bibliografie
(1) Fresh and Frozen Seafood: Selecting and Serving It Safely, link: https://www.fda.gov/food/resourcesforyou/consumers/ucm077331.htm
(2) Seafood Do's and Don'ts When Pregnant, link: http://www.eatright.org/resource/health/pregnancy/what-to-eat-when-expecting/seafood-dos-and-donts-when-pregnant
(3) Consumer Tips For Purchasing High Quality Seafood, link: http://seafood.oregonstate.edu/.pdf%20Links/Consumer%20Tips%20For%20Purchasing%20High%20Quality%20Seafood.pdf
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK