Singurătatea la bătrânețe

Singurătatea la bătrânețe
Singurătatea la bătrânețe este o problemă mai mare decât credem. Nu este doar o experiență emoțională.

Cercetările arată că singurătatea și izolarea socială dăunează grav sănătății. Lipsa relațiilor sociale reprezintă un factor de risc comparabil cu moartea timpurie cauzată de consumul a 15 țigări pe zi. În același mod, singurătatea afectează sănătatea organismului uman mai mult decât obezitatea și lipsa activității fizice. [2] Singurătatea reprezintă o amenințare serioasă pentru sănătatea vârstnicilor.

Cauze și factori de risc

Singurătatea este un sentiment subiectiv, nedorit, ce descrie lipsa și pierderea relațiilor sociale. Aceasta apare atunci când există o discrepanță între relațiile sociale pe care le avem și cele pe care ni le dorim de fapt. [2] Determinanții singurătății sunt adesea definiți pe baza a două modele cauzale. Primul model se referă la factorii externi, care lipsesc în relațiile sociale, ca rădăcină a singurătății. Al doilea model se referă la factorii interni, cum ar fi personalitatea individuală și factorii psihologici. [4]

Cele mai frecvente cauze ale singurătății la bătrânețe sunt:
  • moartea soților și a prietenilor de vârstă apropiată;
  • invaliditatea;
  • boala;
  • încheierea activității profesionale/pensionarea;
  • mutarea într-o alta localitate sau în alt cartier.

Factori de risc care pot determina apariția singurătății la vârstă înaintată:
sănătate precară;
deterioarea văzului și scăderea auzului;
pierderea mobilității;
venituri mai mici;
pensionarea;
alte schimbări (de exemplu: renunțarea la conducerea unei mașini).

Tipuri de singurătate la bătrânețe

Există mai multe tipuri de singurătate. Astfel, putem vorbi despre:
  • singurătatea emoțională – care se resimte atunci când ne e dor de compania unei anumite persoane (de cele mai multe ori este vorba despre soț, mama sau de cel mai bun prieten).
  • singurătatea socială – care apare atunci când ne lipsește o rețea socială mai largă sau un grup de prieteni.

Din punct de vedere al timpului de manifestare, singurătatea poate fi:
  • ocazională - un sentiment care poate apărea în anumite momente, cum ar fi duminica sau de Crăciun.
  • cronică - în acest caz o persoana se simte singură în majoritatea timpului.

Efecte ale singurătății la vârstă a treia

Știința și tehnologia au avansat într-un ritm uimitor în ultimii ani (aparatură medicală performantă, medicamente eficiente pentru diverse boli, tratamente medicale mai ample, informații cu privire la o dieta sănătoasă), fapt care a dus la creșterea populației vârstnice.

Aceste persoane se confruntă cu numeroase schimbări fizice, psihologice și sociale. În consecință, de multe ori stima de sine poate scădea. O femeie în vârstă care rămâne singură, fără soț și fără copii tinde să nu mai aibă încredere în propria persoana, să nu mai aibă un scop precis pentru care să trăiască. Odată cu înaintarea în vârstă este inevitabil ca oamenii să nu piardă legăturile de prietenie pe care le-au avut si să le fie dificil să inițieze noi relații.

Singurătatea este un factor care generează o serie de sentimente negative și astfel poate contribui la scăderea imunității organismului. De asemenea, singurătatea cronică este un factor care sporește stresul și este adeseori asociată cu depresia și cu sinuciderea. Singurătatea poate duce la un comportament anti-social, poate crește incidența alcoolismului, alterează funcționarea creierului, scade memoria și îngreunează procesul de luare a deciziilor.

Singurătatea și sănătatea fizică

  • Singurătatea are o influență negativă asupra organismului comparabilă cu fumatul.
  • Singurătatea crește riscul de hipertensiune arterială.
  • Singurătatea favorizează apariția diverselor handicapuri fizice.

Singurătatea și sănătatea mentală

  • Singurătatea reprezintă un factor extrem de riscant pentru apariția declinului cognitiv.
  • Studiile arată că oamenii singuri au șanse mai mari cu 64% de a dezvolta demență.
  • Singurătatea și interacțiunile sociale scăzute favorizează sinuciderile în rândul persoanelor în vârstă. [2, 6]

Tot mai multe studii arată că singurătatea crește riscul apariției bolii Alzheimer, precum și a altor forme de demență. Practic persoanele care se simt singure au mai mari șanse de a dezvolta boli mentale. [5]

Recomandări pentru a depăși singurătatea

Persoanele în vârstă sunt deosebit de vulnerabile la singurătate și la izolare socială, ceea ce poate avea un impact negativ asupra sănătății. Cu toate acestea, există o serie de soluții pentru a depăși singurătatea la bătrânețe, chiar dacă este vorba despre persoane în vârstă care locuiesc singure și ies foarte rar din casă.

Iată câteva modalități de a combate singurătatea, de a socializa cu ceilalți, de a vă simți util și apreciat din nou:
1. Aveți grijă de dumneavoastră. Faceți ce este necesar pentru a vă îmbunătăți sănătatea. Mâncați bine, faceți exerciții ușoare și încercați să rămâneți activ. Toate aceste lucruri vă vor ajuta să vă relaxați si să vă simțiți mai bine chiar și atunci când sunteți singur. [3]

2. Zâmbiți, chiar dacă acest lucru este dificil. Dacă veți zâmbi celorlalți, veți putea iniția mai ușor o conversație cu persoane pe care nu le cunoașteți (fie că este vorba despre casiera de la magazin, de asistenta medicală, de copilul care se întoarce de la școală pe care îl întâlniți pe stradă). Încercați să deschideți o conversație cu oamenii cu care interacționați. Rețineți că este nevoie de contact permanent pentru a întări relațiile pe care le aveți.

3. Invitați prieteni la ceai. Dacă vă simțiți singur, veți crede că nimeni nu vă vizitează. Dar, în multe cazuri există prieteni, vecini sau persoane din familie care ar aprecia invitația de a veni și de a petrece puțin timp cu dumneavoastră.

4. Vorbiți la telefon cu prieteni sau rude care se află la distanță.

5. Învățați să utilizați computerul. Dacă prietenii și familia dumneavoastră locuiesc departe, puteți ține legătura cu ei prin intermediul internetului. De asemenea, puteți intra pe forumuri sau pe site-uri de socializare și puteți discuta cu alte persoane cu interese comune sau de vârstă apropiată. O tabletă sau un laptop poate fi mai ușor de utilizat. Tehnologia a avansat și există azi o serie de funcții speciale care vă pot fi de mare folos (de exemplu: un stylus pentru a înlocui un mouse, ecranele touchscreen sau facilitatea de recunoaștere verbală pot fi de ajutor vârstnicilor care au artrită sau circulație deficitară la nivelul mâinilor și degetelor).

6. Gândiți-vă cum puteți să vă faceți prieteni si să întâlniți oameni noi cu care să puteți interacționa. Poate fi vorba despre un club sau un grup de șah, biserică, cluburi de sănătate, organizații civice, cursuri, cluburi de turism și pelerinaj.

7. Țineți o agendă în care să planificați ce activități veți face în săptămânile următoare (puteți merge la biblioteca, la o sala de sport, la cinema, muzeu sau într-o excursie alături de alte persoane etc).

8. Nu așteptați să vina cunoscuții în vizita la dumneavoastră, ci mergeți dumneavoastră în vizită. Nu vă uitați prietenii și vecinii vechi. Cineva trebuie să aibă inițiativă. De ce să nu fiți dumneavoastră acela? Aveți facilitați la transportul public și puteți să vă bucurați de aceste reduceri.

9. Rememorarea vieții - studiile arată că persoanele în vârstă care își rememorează viata își consolidează sănătatea emoțională și sunt mai puțin susceptibile de a fi singure sau retrase.

10. Ajutați la rândul dumneavoastră. Utilizați cunoștințele și experiența pe care le aveți de o viață întreagă pentru a-i ajută pe cei din jurul dumneavoastră. În acest fel, veți putea să vă faceți prieteni noi. Dacă, de exemplu știți să cântați la pian puteți oferi meditații gratuit unui tânăr. Dacă ați fost un bun avocat, puteți oferi sfaturi persoanelor care au nevoie. Dacă ați fost asistentă și aveți posibilitatea, puteți să vă oferiți ca voluntar în cadrul unui spital.

11. Hobby-urile vă ajută să fiți motivat si să gândiți pozitiv. Acestea sunt o idee excelentă și pentru persoanele care au mobilitate redusă (persoane invalide sau care se pot mișca mai greu). Câteva hobby-uri interesante care vă pot ajuta să alungați singurătatea sunt: grădinăritul, lectura, scrisul, tricotatul, cântatul la un instrument, origami, confecționarea de articole home-made, gătitul, puzzle etc. [1], [3]

12. Adoptarea unui animal de companie. Grija pentru un animal poate da un nou sens și un scop nou vieții.

Atitudinea societății față de bătrânii singuri

Societatea are un rol important în tratarea și prevenirea singurătății în rândul bătrânilor.
Relațiile sociale și prietenii nu au doar un impact crucial asupra reducerii riscului de mortalitate sau de a dezvolta anumite boli în rândul bătrânilor, ci, mai mult, acestea pot ajuta o persoană în vârstă să se recupereze și să se simtă mai bine în cazul în care aceasta suferă de o anumită afecțiune. [2]

Conștientizând acest lucru, oamenii pot fi mai receptivi la nevoile de interacțiune socială ale bătrânilor. O vizită, o discuție, implicarea, deschiderea și acceptarea lor activă în viața noastră le va întări stima de sine și vor putea îmbătrâni mai frumos.

Concluzie

Singurătatea reprezintă o problemă majoră care afectează calitatea vieții în rândul persoanelor în vârstă. Dar bătrânețea poate fi o oportunitate de a lega noi prietenii, de dezvoltare a noi interese, de a ne ocupa mai mult de partea spirituală. Bătrânețea poate fi o perioada de fericire și împlinire sau de singurătate și tristețe. În mare parte acest lucru depinde foarte mult de personalitatea, caracterul, încrederea și deschiderea noastră.

Atenție: Este important să discutați cu medicul dumneavoastră de familie dacă singurătatea devine o povară greu de suportat. Acesta vă poate îndruma către un psiholog care vă poate ajuta să depășiți problemele cu care vă confruntați. Rețineți că singurătatea poate contribui la apariția depresiei și la alte probleme de sănătate. Depresia cauzează afecțiuni mentale și fizice grave. Dacă aveți sentimente acute de singurătate și tristețe, apatie, dificultate în a lua decizii, gânduri de suicid, probleme cu somnul și cu alimentația trebuie să vă adresați medicului.

Data actualizare: 13-01-2015 | creare: 13-01-2015 | Vizite: 2575
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Singurătatea ar putea crește riscul de tulburări mentale
  • Tendința spre singurătate – moștenită genetic?
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK