Sportul la obezi

Autor:

Sportul la obezi
Obezitatea reprezintă o afecțiune medicală a cărei principală particularitate este grăsimea acumulată în exces. O persoană este catagolată ca fiind obeză dacă Indicele de Masă Corporală (IMC) depășește 30, dar și în funcție de circumferința abdominală.

Indiferent de cauzele care conduc la apariția obezității, sedentarism, predispoziție moștenită sau tulburare glandulară, surplusul de grăsime poate avea efecte grave asupra organismului. Obezitatea este un factor de risc pentru pancreatite, infertilitate, artrite reumatoide, hepatopatii, sindrom Pickwick, bolile cronice, bolile cardiovasculare și diabetul zaharat. Astfel, hipertensiunea arterială, respirația îngreunată și durerile de genunchi sau spate sunt doar câteva din efectele cele mai des întâlnite în rândul persoanelor supraponderale și obeze.

Cele mai sănătoase și eficiente metode pe care persoanele obeze pot să le utilizeze pentru a slăbi sunt dieta personalizată și activitatea fizică. Cele două elemente corespund cu protejarea sănătății și impun un mod de viață echilibrat.

Perspectiva socială asupra obezității

Viața socială a unei persoane poate suferi mari modificări din cauza obezității sau a unei greutăți care se abate de la limitele normale ale indicelui de masă corporală. La locul de muncă, obezii pot fi priviti, adesea, ca fiind leneși, neputincioși în a-și impune o autodisciplină și chiar incompetenți. Ei pot fi amânați sau chiar „evitați” pentru o potentială promovare, în pofida competențelor și calificării lor. Obezii pot întâmpina probleme nu doar la locul de muncă, ci și în societate. Socializarea poate deveni un proces complicat pentru aceștia. Obezii pot manifesta, de multe ori, teama de a interacționa cu persoanele din jurul lor. Mai mult decât atât, ei sunt reticenți în a solicita asistență medicală promptă sau chiar în a recunoaște că greutatea pe care o au le pune viața în pericol.

Particularitatile anatomo-fiziologice ale persoanelor obeze

Sportul este un detaliu esențial pentru persoanele obeze. Cu toate acestea, exercițiile fizice nu pot fi realizate fără a consulta în prealabil un doctor. Examinarea propriu-zisă care ajută la determinarea principalelor boli specifice persoanelor obeze este fără doar și poate cheia către un început promițător, fără riscuri nederminate. Programul de exerciții trebuie să fie un program sigur pentru sănătatea acestora și bazat pe necesitățile fiecărei persoane în parte. Este recomandat ca ciclul de exerciții să includă trei componente, printre care modelarea corporală, fitness muscular, fitness cardio și să aibă o durată de 30 de minute, în fiecare zi a săptămînii. Pentru evitarea accidentărilor se face o încălzire de până la 20 de minute astfel încît mușchii să fie pregătiți pentru efort. O ședință a antrenamentului de rezistență trebuie să dureze până la o oră și să aibă o pauză care poate să atenueze hipotensiunea de după efort, să înlăture acidul lactic și să reducă riscul de infarct în perioada de refacere. Unul din riscurile la care persoanele obeze pot să fie supuse atunci când fac sport este hipertermia.

În urma practicării sportului, acestea pot să își accidenteze articulațiile, mușchii și să sufere o creștere a tensiunii arteriale dar și să înt împine probleme serioase la respirat. Obezitatea poate să agraveze problemele deja existente la articulații, provocând și uzura cartilajului și a osului din picioare, șolduri și umeri. Mersul pe jos în ritm alert poate să contribuie în mod negativ la accentuarea problemelor cu articulațiile. Antrenorul vă poate ajuta în această direcție, astfel încît să vă recomande exercițiile care nu necesită ridicarea de greutăți sau cele care implică mersul pe jos ori alergatul pentru o perioadă prea mare de timp. în acest caz, este recomandat înotul, deoarece nu se pune presiune pe articulații datorită senzației de imponderabilitate.

Riscurile nu se termină aici. Exercițiile pot determina creșterea ritmului cardiac și a tensiunii arteriale. în urma acestora pot apărea dureri în picioare, vînătăi și chiar ulcerații. Nu încercați să vă depășiți limitele brusc. Dacă simțiți că vi se taie răsuflarea, dacă aveți dureri în piept, amețeală, dureri mari în picioare sau dacă aveți furnicături trebuie să stopați exercițiile.

Primii pași

Exercițiile fizice reprezintă soluția cea mai sănătoasă, dar deloc ușoară, pentru obezii care vor să renunțe la sedentarism dar și la kilogramele în plus. Înainte de a începe orice program de exerciții este imperios necesară o consultare cu medicul de specialitate, care va decide care este nivelul de efort pe care puteți să îl depuneți. De asemenea, este foarte importantă și o pregătire prealabilă înainte de a începe procesul de combatere a sedentarismului. Purtați haine de antrenament confortabile, care să permită trecerea fluxului de aer. În plus, nu uitați de apă și rolul ei esențial. Trebuie să fiți hidratat pe toată perioada antrenamentului.

Recomandări

Exercitiile fizice regulate și nutriția adecvată pot ajuta la reducerea țesutului adipos din organism, precum și la protejarea împotriva bolilor cronice asociate cu obezitatea. Acestea previn diabetul de tip 2, osteoporoză și anumite tipuri de cancer, afecțiuni care pot apărea în urma obezității.

Nu este recomandată pentru obezi pista de alergare,
care poate pune presiune pe genunchi și articulații și, astfel, să cauzeze accidentarea. Nici aerobicul nu este recomandat în primă fază, astfel că persoanele obeze trebuie să se limiteze la activitățile ușoare, până când pot să-și îmbunătățească treptat condiția fizică. Persoanele obeze ar trebui să fie deosebit de atente cu privire la epuizare, având în vedere că acestea sunt mai puțin capabile să se adapteze la schimbările de temperatură. În timpul exercițiilor, pot să încetinească sau să oprească ritmul în cazul în care se confruntă cu dureri în piept, dificultăți de respirație, palpitații, greață, dureri în gât sau dureri articulare.

Exerciții fizice potrivite in obezitate

Mersul pe jos

Este un exercițiu cu impact redus dar eficient pe termen lung. Asigurați-vă că aveți încălțămintea adecvată pentru acest tip de efort. Începeți să mergeți ușor, pe jos, în jurul cartierului în care locuiți pentru a determina rezistența pe care o aveți. Mersul pe jos în amonte arde mai multe calorii decat mersul pe jos pe o suprafață plană. Cea mai rapidă modalitate prin care persoanele obeze pot să piardă în greutate este să mențină activitatea fizică timp de 30 de minute pe zi, timp de cel puțin cinci zile pe săptămână. Puteți face mai multe plimbări scurte de cinci până la 10 minute. Alte exerciții includ ridicarea unei greutăți de o jumătate de kilogram în timp ce mergeți pe jos.

Exerciții în apă

Exercițiile în apă au un impact semnificativ în procesul de reducere a greutății. Aerobicul în apă, înotul și chiar mersul pe jos în apă ajută la îmbunătățirea flexibilității și asta datorită senzației de imponderabilitate. Ceea ce înseamnă că articulațiile nu suferă în urma impactului cu masa adipoasă. Apa, de asemenea, vă menține rece. Așadar, se poate lucra cu rezultate mai bune, deoarecere se vor arde mai multe calorii.

Exerciții pe scaun

Exerciții făcute din poziția „stând pe scaun” sunt o bună alternativă pentru persoanele obeze în vârstă și persoanele supraponderale. Ele includ ridicarea brațului, ridicarea picioarelor și câteva exerciții de rezistență cu greutăți ușoare sau sticle mici cu apă. Se începe încet și se crește treptat numărul de repetiții, cu scopul de a adăuga unele greutăți pentru rezistență. Persoanele obeze pot arde mai multe calorii prin construirea de masă musculară în urma antrenamentului de rezistență.

Exercitii de grup

Oamenii extrem de obezi ar trebui să înceapă încet și să sporească rezistența la efort înainte de a începe exercițiile de aerobic. Cele mai multe clase de exerciții de grup presupun un anumit nivel de flexibilitate și de condiție fizică, și sunt mai bune pentru persoanele obeze care au dezvoltat deja un anumit nivel de rezistență la efort.

În România epidemia de obezitate a luat amploare în ultimii 10 ani, un procent semnificativ din populație suferind de această afecțiune. La nivel mondial, obezitatea continuă să facă victime, o nouă categorie care se confruntă cu această problemă fiind copiii.

Data actualizare: 25-02-2014 | creare: 29-05-2013 | Vizite: 6911
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Care sunt cele mai indicate exerciții pentru adolescenții obezi?
  • Forumul Sport, fitness:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      mai multe discuții din Sport, fitness
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK