Sportul și copiii

Sportul și copiii

De ce este important sportul pentru copii?

Sportul ajuta la cresterea si dezvoltarea sanatoasa a corpului, la imbunatatirea echilibrului, coordonarii si la mentinerea unei greutati normale.

De asemenea, scade riscul de aparitie a unor afectiuni precum diabet, boli ale inimii sau tulburari psihice. Cu ajutorul exercitiilor fizice regulate, densitatea osoasa creste si muschii se dezvolta, iar copilul va fi mai rezistent impotriva unor posibile leziuni.

Din punct de vedere emotional, copilul se va simti mai relaxat, increzator in sine, se va exprima mai bine si se va bucura de o calitate sporita a  somnului. Activitatile sportive il vor invata pe copil sa lucreze in echipa, sa coopereze, il va ajuta sa isi faca prieteni si se va integra mai usor.
Copiii activi au tendinta sa fie mai organizati si mai motivati.

Sportul elibereaza endorfine, cunoscute pentru efectul pozitiv asupra moralulului, contribuind pe termen lung si  la prevenirea si combaterea depresiei si a anxietatii.

Copiii activi sunt mai putin agresivi si au mai putine probleme legate de disciplina.

Protectia in timpul exercitiilor fizice

Practicarea unui sport aduce cu sine si riscul de accidentare. Chiar daca majoritatea leziunilor sunt minore, exista totusi posibilitatea si a unor raniri mai grave.

Oasele copiilor sunt in crestere, astfel ca exista unele portiuni in care nu s-au dezvoltat foarte bine. Acestea sunt zone mai sensibile, iar o lovitura mai puternica poate duce chiar la fractura.

In vederea reducerii riscurilor de accidentare, sunt indicate:

  • Gruparea copiilor in functie de greutate si performanta, si nu dupa varsta. Unii copii sunt mai mici pentru varsta lor, si au un risc mai mare de a fi accidentati.
  • Echipamentul sportiv si locurile de joaca trebuie verificate in privinta sigurantei. Toate activitatile sportive trebuie supravegheate de persoane adulte.
  • Echipamentul trebuie sa fie pe marimea copilului, si sa fie potrivit pentru sportul respectiv. Spre exemplu, baseball-ul, softball-ul, ciclismul si hockeyul necesita casca de protectie. Alte sporturi necesita protectie pentru ochi, coate, genunchi etc.
  • E indicat sa fie consultat un medic pediatru inainte de a se incepe practicarea regulata a unui sport.
  • Nu insistati pe un anumit sport, in cazul in care copilul nu se simte confortabil cu acesta sau pur si simplu nu ii starneste interesul.
  • Este foarte importanta realizarea exercitiilor de incalzire, inainte de activitatea fizica propriu-zisa, pentru a preintampina intinderile musculare si alte leziuni.
  • Este important ca in cazul in care copilul a suferit o accidentare, sa astepte pana aceasta se vindeca complet.

Sporturi potrivite pentru copii

Baschetul

Potrivit pentru copii de toate varstele (chiar si incepand cu 4 ani), indiferent de inaltime. Poate fi practicat atat in interior, cat si exterior. Fiind un joc de echipa, copilul va invata sa coopereze, sa se integreze. Baschetul presupune alergare si sarituri, iar acestea il vor ajuta sa-si dezvolte forta si viteza.

Ciclismul

Odata ce copilul va renunta la tricicleta pentru bicicleta, poate folosi bicicleta ca mijloc de transport, de placere sau se poate inscrie la competitii sportive. Unii copii pot invata inca de la 5-6 ani, insa media este de 8-9 ani. Acest sport tonifica multe grupe de muschi si este un exercitiu cardiovascular foarte bun.

Dansul

Dansul este o activitate fizica ce necesita atat miscare, cat si creativitate si pasiune. Exista mai multe stiluri de dans, de la balet la hip-hop. Sunt stimulate coordonarea, flexibilitatea si forta.

Fotbalul

Fotbalul, poate printre cele mai populare, este un sport de echipa. Copiii pot incepe inca de la 5 ani, dar ajung sa joace in echipa in jur de 6-7. Fotbalul ajuta la dezvoltarea armonioasa si completa a corpului, imbunatateste functiile vitale, dar este si un factor de socializare si integrare.

Gimnastica

Gimnastica este potrivita atat pentru fete, cat si pentru baieti. Incepand cu varsta de 18 luni, pana la 2 ani copilul va face exercitii usoare, iar incepand cu 3-4 ani, se va familiariza cu echipamentele. Incepand cu varsa de 7 ani, acesta va putea participa in competitii.

Artele martiale

Artele martiale ofera o buna oportunitate de a invata despre auto-aparare, incredere in sine si disciplina. Se poate incepe inca de la varsta de 4 ani, iar incepand cu 6 ani copiii si parintii pot practica impreuna.

Rugby

Incepand cu varsta de 5 ani copiii pot invata rugby pentru incepatori, care este o varianta a rugby-ului traditional, dar fara contact. Incepand cu 8 ani, insa, pot trece la rugby de contact. Acest sport necesita o rezistenta fizica mare, la fel ca si fotbalul sau baschetul.

Patinajul

Mentinerea pe gheata poate fi invatata inca de la 2-3 ani. Incepand cu 4 ani, pot incepe lectiile. Sunt necesare atat rabdare si perseverenta, dar si un simt artistic. Patinajul poate fi practicat si in echipa, dezvoltandu-se astfel capacitatea de comunicare si socializare.

Inotul

Inotul este o excelenta forma de activitate fizica. Copiii pot lua lectii de inot incepand cu 4 ani. Sunt necesare o conditie fizica buna si un simt al coordonarii. Competitiile implica atat sprinturi cat si curse de rezistenta. Poate fi practicat si in echipa.

Tenisul

Tenisul poate fi practicat incepand cu varsta de 3 ani, in functie de interesul si atentia copilului. Participarea la competitii poate incepe de la 5 ani. Pentru copii, sunt create terenuri speciale mai mici, mingi mai mici si mai putin rapide, precum si rachete mai scurte si mai usoare.

Alegerea activitatii fizice in functie de varsta

Intre 2 si 5 ani

  • alergatul
  • cataratul
  • dansul
  • tricicleta
  • joaca in apa

Intre 6 si 7 ani

  • baseball
  • softball
  • gimnastica
  • inot
  • tenis
  • golf
  • arte martiale

Mai mare de 8 ani

  • majoritatea sporturilor, atat timp cat copilul poarta echipamentul de protectie.
Înotul pentru bebeluşi

Aflați care sunt beneficiile practicării înotului pentru bebeluşi, ce spun studiile în domeniu, ce etape trebuie să parcurgă părinţii în această situaţie şi câteva recomandări. ...

Yoga pentru copii

Copiii sunt diferiți de adulți, în sensul că aceștia au altfel de nevoi, răspund la stimuli diferiți și învață în alte moduri. Yoga pentru copii înseamnă orice exercițiu de yoga adaptat copiilor de orice vârstă, de la cei mici până la adolescenți....


Data actualizare: 29-07-2014 | creare: 18-06-2013 | Vizite: 6342

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Copiii preșcolari imită comportamentul sedentar al părinților
  • Forumul Sport, fitness:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      mai multe discuții din Sport, fitness
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK