Statul pe scaun prelungit este nociv, chiar dacă faci sport (meta-analiză)

Autor: ROmedic

Statul pe scaun prelungit este nociv, chiar dacă faci sport (meta-analiză)
Statul prelungit pe scaun are efecte negative asupra sănătății, iar o echipă de cercetători canadieni a realizat o meta-analiză a 47 de studii care au vizat impactul acestui factor.

Statul așezat prelungit a fost definit în aceste studii ca fiind timpul petrecut între 8 și 12 ore zilnic, fie așezat pe scaun la birou, fie în alte activități sedentare, precum condusul, statul așezat în fața televizorului sau computerului etc. Ideal ar fi ca aceste activități să nu depășească 3-5 ore pe zi.

S-a observat în urma analizei că statul prelungit pe scaun corelează puternic cu șansele de apariție a bolilor de inimă, diabetului, cancerului și chiar a decesului. Chiar dacă participanții făceau sport regulat, riscurile asupra sănătății erau mult mai mari dacă stăteau timp îndelungat pe scaun, comparativ cu cei care nu petreceau la fel de mult timp așezați. Persoanele care nu făceau deloc mișcare și stăteau și mult pe scaun prezentau însă riscul cel mai ridicat de a dezvolta aceste afecțiuni.
 
Dintre bolile enumerate, riscul cel mai ridicat asociat cu statul așezat prelungit îl are diabetul de tip 2 (cu 90% șanse mai mari de a dezvolta afecțiunea), iar dintre tipurile de cancer, cel de sân, colon, uterin și ovarian.

De ce este statul pe scaun prelungit atât de periculos?

Când stăm în picioare, anumiți mușchi lucrează intens pentru a ne menține în această poziție. Când petrecem prea mult timp așezați, metabolismul nu mai este la fel de eficient, iar lipsa de activitate se asociază cu numeroase efecte negative.


În ceea ce privește sportul, cercetătorii au concluzionat că el este important, însă chiar și în cazul ideal în care o persoană face mișcare câte o oră pe zi, efectele statului așezat nu pot fi contracarate în totalitate. În plus, mulți oameni au un stil de viață sedentar. Conform Organizației Mondiale a Sănătății, lipsa de mișcare este a patra cauză de mortalitate la nivel global, făcând aproximativ 3,2 milioane de victime anual.  

Soluția pe care o propun autorii meta-analizei este să încercăm pe cât posibil să găsim pretexte pentru a ne ridica mai des de pe scaun și să introducem în rutina noastră zilnică activități care ne solicită fizic:
  • să urcăm pe scări;
  • la fiecare jumătate de oră petrecută pe scaun să luăm o pauză de 1-3 minute în care să ne ridicăm sau să ne mișcăm;
  • să ținem cumpărăturile în mână la supermarket în loc să le punem într-un cărucior;
  • să facem exerciții sau să stăm în picioare în timp ce ne uităm la televizor.

Sursa:  Medical Xpress

Data actualizare: 27-06-2018 | creare: 26-01-2015 | Vizite: 1559
Bibliografie
Too much sitting can be deadly—even if you exercise, review finds, link: http://medicalxpress.com/news/2015-01-deadlyeven.html
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Statul prelungit aşezat, asociat cu anumite tipuri de cancer
  • A fost creat un dispozitiv care te ajută să îți reglezi postura și respirația
  • Culcatul la ore târzii a fost asociat cu alimentația nesănătoasă și sedentarismul
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK