Studenţii care nu respectă un program regulat de somn pot avea rezultate mai slabe la învăţătură (studiu)

Data publicării: 16-06-2017

Studenţii care adorm şi se trezesc la ore diferite în timpul săptămânii ar putea avea performanţe academice mai slabe din cauza programului neregulat de somn, potrivit unui studiu realizat în Statele Unite, citat de Reuters.

Consecvenţa - adormirea şi trezirea în jurul aceleiaşi ore în fiecare zi, inclusiv în weekend-uri - a fost asociată cu obţinerea unor calificative şcolare mai bune de către studenţii participanţi la studiu, notează oamenii de ştiinţă. "Studenţii care se privează de somn în timpul săptămânii şi apoi dorm excesiv în weekend-uri au obţinut note mai slabe în comparaţie cu cei al căror program (de somn - n.r.) era mai consistent", a declarat pentru sursa citată dr. Charles Czeisler, director al Institutului pentru Sănătatea Somnului în cadrul Spitalului Brigham and Women's Hospital din Boston.

Cercetătorii au descoperit că nu numărul total al orelor de odihnă contează în acest sens, ci programul de somn, acesta putând conduce la rezultate şcolare slabe chiar dacă studenţii recuperau nopţile pierdute dormind câteva ore în timpul zilei, conform cercetării publicată marţi în "Scientific Reports".

Timp de 30 de zile Czeisler şi colegii săi au studiat 61 de studenţi la zi având vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani. Aceştia au completat jurnale de somn, iar specialiştii au utilizat Indexul de Regularitate a Somnului (Sleep Regularity Index - SRI), o unealtă pe care au dezvoltat-o pentru a evalua tiparele de somn.

Indexul folosit a fost conceput astfel încât o persoană care dormea şi se trezea la exact aceeaşi oră în fiecare zi primea 100 de puncte, iar una care dormea şi se trezea la ore diferite obţinea 0 puncte.

În funcţie de rezultate, subiecţii au fost împărţiţi în două grupe, cei cu program regulat de somn şi cei cu program neregulat de somn. Persoanele din ambele categorii dormeau, în medie, şapte ore pe noapte.

Cei care aveau un program regulat de somn dormeau 55% în timpul nopţii - între orele 22:00 şi 10:00, doar 1% dintre ei odihnindu-se ziua, în timp ce subiecţii încadraţi în a doua categorie dormeau 42% din timp noaptea şi 11% ziua. Ca urmare, persoanele cu program neregulat de somn se privau de lumină naturală în timpul zilei şi aveau parte de mai multă lumină artificială, fapt ce declanşa o întârziere a secreţiei de melatonină, supranumită 'hormonul somnului', notează cercetătorii.

Diferenţele conduceau la o tulburare a ceasului intern al corpului echivalentă cu un decalaj de fus orar de aproape trei ore, a precizat Czeisler, astfel explicându-se rezultatele mai slabe la învăţătură. "În cazul studenţilor care au un program de somn inconsecvent, cursurile şi examenele programate la ora 8.00 au loc de fapt la 5.00, ora corpului - moment în care performanţa cognitivă este compromisă'', a explicat acesta.

Programul regulat de somn a fost asociat cu obţinerea unor calificative şcolare mai bune. Astfel, fiecare 10 puncte obţinute în plus în cadrul Indexului determină o creştere medie de 0,10 a GPA (grade point average).

La finalul studiului, persoanele care aveau un program neregulat de somn au obţinut un scor mediu la GPA de circa 3,24 din 4,0 posibile, iar studenţii cu un program regulat de somn au avut un scor mediu de 3,72.

Studiul nu dovedeşte că programul neregulat de somn cauzează rezultate mai slabe la învăţătură, notează oamenii de ştiinţă, însă acesta ar putea fi un indicator al faptului că obiceiurile zilnice pot perturba activitatea studenţilor în mediul academic.
Sursa: Agerpres, 16-06-2017, Vizualizari 305
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.