Teama de întuneric la copii - nictofobia

Teama de întuneric la copii - nictofobia

Imaginați-vă că aveți 6 ani. E noapte și e târziu. E întuneric. Sunteți singur în cameră. Copacul din fața ferestrei vă privește, bate în geam cu crengile goale și nu puteți dormi. În lumina obscură a lunii, trunchiul de copac seamănă cu o siluetă amenințătoare, iar ramurile sunt asemenea unor șuvițe de par care flutură în vânt. Dintr-o dată auziți un sunet strident la fereastră. Ce este? Ce poate fi? Și ca răspuns la aceste întrebări, imaginația dumneavoastră rulează sălbatic.

În fiecare seară, astfel de scenarii apar în mintea multor copii aflați între starea de veghe și somn. Frica de întuneric este cea mai frecventă teamă în rândul copiilor de toate vârstele. Ea tinde să apară în jurul vârstei de 3 ani și se poate transforma într-o fobie persistentă până la vârsta adultă, dacă micuțul nu reușește să o învingă în primii ani. [4]

Cum vă puteți ajuta copilul să-și învingă teama de întuneric, să se dezvolte sănătos și să aibă încredere în sine? Primul pas este să îi înțelegeți frica, să identificați cauzele și să găsiți soluții sănătoase pentru a lupta împotriva fricii de întuneric.  


Întunericul nu poate fi controlat atunci când apare în mod natural. Bineînțeles că putem aprinde lumina în cameră sau o lanternă când suntem afară, dar întunericul nopții poate fi înfricoșător pentru un individ care se teme că nu poate vedea bine ce este în jurul său. Văzul nostru este setat pentru lumina zilei. Noaptea ne bazăm mai mult pe auz, iar în întuneric, inevitabil ne simțim mai vulnerabili. 

O frică acută de întuneric se poate transforma într-o fobie. Această teamă severă de întuneric se numește nictofobie.

Nu este neobișnuit pentru copii să se teamă de întuneric. Lucrul acesta se întâmplă deoarece creierul lor percepe imagini înspăimântătoare a „ce se va întâmpla” după ce se va stinge lumina. Cu toate acestea, există și mulți adulți care ajung să sufere de nictofobie. Acești indivizi tind să fie deprimați, îngrijorați și fricoși mai tot timpul, refuzând de multe ori să iasă afară după căderea nopții și evitând să doarmă singuri.

De ce apare frica de întuneric?

Teama de întuneric apare frecvent la copiii preșcolari ca rezultat al dezvoltării normale, când imaginația lor capătă noi dimensiuni și încep să înțeleagă că există lucruri în jurul lor care îi pot răni.

Dar în general teama de întuneric este rezultatul unei experiențe traumatizante din trecut (de exemplu: copilul a fost speriat de un câine mare, a văzut un om mort sau a văzut la știri un accident grav de mașină). Mulți adulți care se tem de întuneric au avut o experiență de acest gen în perioada copilăriei (de exemplu au fost lăsați în întuneric drept pedeapsă sau au fost speriați de frații și prietenii mai mari).

De asemenea, filmele și emisiunile TV, precum și cărțile care prezintă groază, sânge, fantome, vampiri, monștri, vrăjitoare și alte lucruri paranormale care au loc în mod normal în absența luminii zilei, sunt de multe ori responsabile pentru dezvoltarea fricii de întuneric ce rămâne adânc înrădăcinată în mintea unui copil.

O altă cauză a apariției fricii de întuneric vine din partea părinților bine intenționați care îi spun copilului Dacă nu ești cuminte vine bău-bău”. Aparent inofensivă, aceasta frază poate amplifica serios teama de întuneric a unui copil.

Orice lucru cu impact emoțional negativ pentru copil îi poate intensifica frica. Violența domestică, abuzul sexual în copilărie (pe timp de noapte de către un părinte sau îngrijitor), accidentele de mașină, precum și alte evenimente devastatoare și traumatice pot face ca un copil să fie confuz, speriat și neliniștit. Adolescenții și copiii mici acționează diferit în aceste situații.

Pentru unii copii invocarea fricii de întuneric reprezintă o strategie eficientă pentru a trage de timp și a nu merge la culcare. Alți copii pot avea o tulburare de anxietate serioasă. De obicei, aceștia sunt cei care se tem de multe lucruri și sunt foarte îngrijorați pe parcursul zilei.

Teama de întuneric dobândită în copilărie dispare odată cu creșterea și maturizarea individului. Cu toate acestea, în unele cazuri, nictofobia poate persista până la o vârstă înaintată. Acești indivizi au tendința de a-și aminti evenimente neplăcute din trecut, pe care le asociază cu întunericul. [1], [5]

Cum se manifestă teama de întuneric?

Preșcolarii care se tem de întuneric pot recurge la suptul degetului mare sau udă patul în timpul nopții. Unii pot refuza să doarmă noaptea fără lumină, iar alții insistă să doarmă în prezența unui adult.

Dureri asociate cu teama de întuneric:

  • respirație superficială rapidă;
  • palpitații cardiace;
  • tremurături și transpirație;
  • dureri în piept și senzație de sufocare;
  • greață sau alte probleme gastrointestinale;
  • plâns, țipăt;
  • lipsa sau creșterea exagerată a poftei de mâncare.

Simptome psihologice asociate cu frica de întuneric:

  • gânduri de moarte;
  • frica de a fi atacat de fantome, „omul negru” și monștri (verificarea și reverificarea sub pat și în dulapuri); 
  • refuzul de a dormi singur sau refuzul de a ieși din casă după apusul soarelui (încercarea de a sta treaz toată noaptea; trezirea de mai multe ori în timpul nopții); 
  • senzația de teamă, de a fugi când se lasă noaptea.


Teama de întuneric poate afecta calitatea somnului, lucru care duce la stres. Copiii se pot confrunta cu dificultăți de concentrare la școală. Prin urmare, o teamă de întuneric persistentă se poate asocia cu depresie, tulburări mentale și fizice. Toate acestea pot influența negativ calitatea vieții copilului și pot persista până la vârsta adultă. Victimele fricii de întuneric petrec cea mai mare parte din zi anticipând noaptea. [4], [6]

 

Cum se tratează frica de întuneric?

Cu ajutor din partea părinților, copiii pot învinge teama de întuneric. Când situația devine mai gravă, mai ales în cazurile adulților, psihologii recurg la o serie de terapii (relaxare, vizualizare, hipnoză, exerciții de respirație, terapia prin comunicare, programare neuro-lingvistică etc) și la medicamente care reduc depresia și calmează anxietatea. Dar acestea au efecte secundare și nu sunt soluții pe termen lung.

Probabil cea mai simplă metodă medicală de a trata frica de întuneric este terapia prin comunicare, prin care individul este invitat să vorbească sau să cânte atunci când se află în întuneric. În acest fel, el uită de frică. Dacă nu-și dă seama că îi este frică, nu va experimenta frica. Tăcerea și liniștea amplifică teama, motiv pentru care, dacă individul cântă și vorbește când este întuneric, își va învinge frica. [7]

 

Cum îmi ajut copilul să-și învingă teama de întuneric?

Este normal pentru copiii mici să se teamă de întuneric și să refuze să meargă ușor la culcare seara. Majoritatea copiilor experimentează teama de întuneric pe timp de noapte la un moment dat în timpul copilăriei.

Dacă însă, frica de întuneric și de a merge la culcare împiedică frecvent micuțul să adormă sau să doarmă în timpul nopții, luați în considerare următoarele recomandări de a învinge teama și de a-l ajuta să doarmă mai bine.

  • De ce se teme copilul? Încercați să înțelegeți care sunt temerile sale și nu-l respingeți. Lăsați-l să vă povestească ce simte și nu luați în râs frica sa. Ce poate părea amuzant pentru dumneavoastră, poate fi o problemă reală pentru el.  
  • După ce ați înțeles care este natura fricii copilului, este important să nu susțineți această teamă. De exemplu, dacă micuțul se teme de monștri, nu luați mătura sau un spray cu care simulați că îi alungați. Aceste acțiuni îi pot face pe copii să creadă în obiectul imaginat.  
  • Rutina. Creați și păstrați o rutină distractivă care să relaxeze copilul și să-i asigure confort.  
  • Reasigurarea. Este foarte important să vă liniștiți copilul dacă îi este frică. Asigurați-l că este în siguranță ori de câte ori este necesar.  
  • Ajutați-l să-și învingă teama. Discutați despre modalitățile în care poate să treacă peste frica de întuneric. Spuneți-i să fie curajos” și să gândească pozitiv. Vorbiți-i despre o teamă pe care o aveți dumneavoastră și cum treceți peste ea. Citiți-i povești și poezii despre copii care se tem de întuneric și care își înving această frică.  
  • Jucați-vă în întuneric. Puteți folosi de exemplu o lanternă, puteți organiza o vânătoare de comori atunci când în cameră este întuneric sau semiîntuneric și puteți caută obiecte care strălucesc în întuneric.  
  • Unii copii reușesc să-și învingă teama de întuneric dacă au alături un animal de companie, fie el chiar și un peștișor în acvariul de pe noptieră. Stimulați copilul să se implice activ si să găsească el însuși soluții pentru a-și controla cu măiestrie frica.  
  • Obiectul de siguranță. Lăsați copilul să doarmă cu un obiect de care se simte atașat. Acesta îl poate ajuta să se relaxeze și să doarmă bine. Poate fi vorba despre o jucărie de pluș sau o păturică specială.  
  • Veioza. Indiferent de ce se teme copilul, o lumină slabă îl poate ajuta. Este recomandat să lăsați o veioză aprinsă în camera copilului, atâta timp cât aceasta nu-l împiedică să adoarmă. Un alt lucru pe care îl puteți face, este să lăsați ușa deschisă la dormitor, astfel încât copilul să nu se simtă izolat de restul familiei.  
  • Nu lăsați copilul să urmărească la televizor emisiuni, povești și filme înfricoșătoare pentru că acestea îi pot amplifica teama de întuneric. Nu expuneți niciodată copilul la aceste programe sau alți stimuli agresivi înainte cu 30 până la 60 de minute de ora de culcare.  
  • Tehnici de relaxare. Învățați copilul cum să se relaxeze înainte de culcare. De exemplu, spuneți-i să-și imagineze o scenă frumoasă, cum ar fi un apus de soare. Acest lucru îl va ajuta să se gândească la altceva când se culcă și îi va distrage atenția de la gândurile negative legate de întuneric.  
  • Recomandați-i copilului să stea în pat. El trebui să-și dea seama singur că este în siguranță, astfel încât să învețe să-și depășească frica. Dacă este prea speriat ca să adoarmă singur, puteți rămâne cu el în cameră până adoarme, dar nu faceți un obicei din acest lucru pentru că poate ajunge dependent de prezența dumneavoastră, lucru care nu-l va ajuta să-și învingă teama de întuneric.  
  • Unii copii devin din ce în ce mai speriați noaptea pentru că primesc prea multă atenție din partea părinților îngrijorați că micuțului îi este frică de întuneric. În acest caz, trebuie să schimbați strategia. Spuneți-i că sunteți mândru de el că a fost curajos și a adormit singur. Creați un sistem de recompensă și oferiți-i mici premii atunci când își învinge teama și reușește să adormă singur cu lumina stinsă. [1], [2], [3] 


Când trebuie să mă adresez unui medic?

1. Teama de întuneric a copilului continuă o perioadă lungă de timp sau se agravează.
2. Teama de întuneric a copilului a apărut după o experiență traumatizantă cunoscută și continuă după finalizarea evenimentului.
În aceste cazuri este important să vă adresați medicului de familie care vă poate recomanda un psiholog pentru a identifica și trata anxietatea de care suferă copilul. [2], [3], [5]


… Un copil care se află singur într-o camera întunecată, târziu într-o noapte furtunoasă, aude la fereastră o zgârietură și se întreabă  Ce este?”, ar trebui să poată răspunde: Probabil sunt frunzele care ating pervazul ferestrei. Nimic mai mult... Sunt obosit acum și mi-e somn...”


Data actualizare: 26-06-2018 | creare: 28-01-2015 | Vizite: 3160
Alte articole din aceeași secțiune:

Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum
Aplicația Activ (by ROmedic)
Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

Accesează gratuit Aplicația
Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK