Top 10 alimente importante în meniul copilului mic

Top 10 alimente importante în meniul copilului mic

Necesitățile nutriționale ale copilului mic sunt satisfăcute prin intermediul laptelui matern sau a unei formule de lapte praf. Organizația Mondială a Sănătății susține că hrănirea copiilor cu lapte matern este necesară până la cel puțin 6 luni și poate continua până la 12 luni sau mai mult.

Când trebuie introdusă mâncarea solidă?

Vârsta, apetitul și rata de creștere ale copilului sunt factori care determină momentul introducerii mâncării solide. Conform Academiei Americane de Pediatrie, mâncarea semi-solidă reprezinta o schimbare majoră ce nu ar trebui introdusă până la vârsta de 6 luni. Aceasta vârstă corespunde cu dezvoltarea neuromusculară necesară consumării de alimente solide.

Când va fi pregătit pentru alimente solide, copilul:

  • își va putea controla poziția capului
  • va sta în șezut, cu puțin ajutor
  • își va fi dublat greutatea de la naștere
  • îi va fi foame chiar și după alăptare
  • va arăta interes pentru alimentele pe care ceilalți membri ai familiei le consumă
  • va fi capabil să ridice și să țină un obiect mic în mână sau va folosi degetele pentru a se hrăni.
  • va putea să-și întoarcă capul pentru a semnala „suficient". (1)

 

Până la vârsta de 6 luni, laptele matern sau laptele formulă este cel mai important aliment. Laptele matern crește rezistența la infecții, dezvoltă sistemul imunitar, reduce riscul unor boli cronice (de exemplu: diabet, cancer). În cazul în care alăptarea nu este posibilă, laptele formulă înlocuiește laptele matern, oferind copilului nutrienții necesari dezvoltării.

 

Perioada 6-12 luni

Introducerea alimentelor solide poate fi dificilă pentru părinți și bebeluși, de aceea specialiștii recomandă ca primă masă solidă cerealele fortificate cu fier pentru bebeluși. Aceste cereale sunt cele mai bune deoarece sunt ușor de digerat, există un risc minor să provoace reacții alergice și conțin nutrienți importanți.

 

Morcovii, cartofii dulci si dovlecii sunt alimente necesare unui copil, deoarece au un conținut ridicat de vitamina A, ce ajută la sănătatea ochilor și vitamina K, ce ajută la coagularea sănătoasă a sângelui.


Fructe precum mere, pere, piersici și nectarine au un conținut ridicat de vitamin A și C, potasiu, magneziu, necesare în dieta copilului.


Începând cu vârsta de 8 luni poate fi introdusă carnea. Sunt recomandate carnea de vită macră, carnea de miel și carnea de pui, bine fierte sau piure. Carnea aduce aportul necesar de potasiu, zinc, vitamina B6 și fier. Tot la această vârstă pot fi introduse lactate precum iaurtul și brânza (laptele de vacă nu este recomandat copiilor sub 1 an). Acestea conțin vitamina A, vitamina B12, calciu, magneziu,  potasiu și zinc, importante pentru dezvoltarea copilului. (4, 5, 6, 7, 8)

Alimente de evitat:

  • Mierea – poate conține substanțe care cauzează botulism (boala cauzată de ingestia sporilor bacilului, care vor germina în intestin). Mierea nu trebuie oferită copiilor cu vârsta mai mică de 1 an.
  • Laptele crud de vacă sau de capră poate conține substanțe nocive pentru copil. Doar laptele pasteurizat poate fi oferit copiilor cu vârsta peste 1 an.
  • Stafide, gumă de mestecat, bomboane, floricele de porumb, nuci și semințe - particule cu care se poate îneca
  • Pește cu oase (14, 15, 16)


Perioada 1-3 ani (copilăria mică)

La vârsta de 1 an, copilul ar trebui să consume aceleași alimente ca și restul familiei. Alăptarea este recomandată și dupa vârsta de 12 luni, deoarece oferă nutrienți necesari dezvoltării copilului în cel de-al doilea an de viață. În cazul în care alăptarea nu este posibilă, laptele formulă poate fi înlocuit cu lapte de vacă.


Începând cu această vârstă îi puteți oferi copilului o varietate mai mare de legume, fructe, carne, pește. De asemenea, puteți introduce în meniul lui pâine, paste sau orez. Încercați să îi oferiți copilului alimente tăiate bucățele mici, pentru a progresa de la mâncarea făcută piure.


Apa
trebuie să fie curată și fiartă pentru copii mai mici de 12 luni. Copiii trebuie încurajați să consume apă, deoarece aceasta menține copilul hidratat și ajută la funcționarea normală a tranzitului intestinal. Sucurile ar trebui evitate, deoarece conțin zahăr și pot cauza carii. Nici ceaiul nu este recomandat, deoarece conține tanină și alți compuși care reduc fierul din sângele copilului.


După vârsta de 2 ani, este recomandat laptele semi-degresat sau degresat. Acesta este o sursă bogată de vitamina D si calciu. La această vârstă copilul ar trebui să aibă o dietă bogată în fier (cereale fortificate cu fier sau pâine fortificată cu fier) și fructe, legume și sucuri bogate în vitamina C. (9, 10)

Top 10 alimente în alimentația copilului mic:

1. cereale fortificate cu fier

2. lactate

3. morcovi - au un conținut ridicat de vitamina A, ce ajută la sănătatea ochilor și vitamina K, ce ajută la coagularea sănătoasă a sângelui.

4. oua - sunt o sursa excelenta de proteine și vitamine si minerale precum vitamina D si fier.

5. mere - pe lângă conținurul ridicat de vitamina C, A și calciu, merele sunt puternic antioxidante, scad colesterolul și inhibă anumite celule canceroase.

6. pere - sunt antioxidante si antiinflamatoare și conțin vitamina C, K, E.

7. piersici, caise și nectarine - acestea conțin vitamina C, A, potasi, calciu și fier.

8. banane - acestea au un conținut ridicat de vitamina A, C, K și B6. De asemenea, datorită gustului specific, acestea satisfac nevoia de dulce.

9. avocado - bogat în potasiu, magneziu, vitamina A, C, E, K și B6.

10. carne

Sfaturi

  • în cazul în care copilul dumneavoastră refuză o masă, nu îl forțați să mânânce, ci oferiți-i o gustare peste câteva ore.
  • în cazul în care copilul refuză să consume alimente noi, continuați să i le oferiți, acesta le va încerca atunci când va fi pregătit.
  • dacă bebelușul se joacă cu mâncarea, nu vă îngrijorați, deoarece copiii învață prin atingerea lucrurilor și își doresc să exploreze mâncarea.
  • în cazul în care copilul refuză să consume legume, încercați să îi oferiți legume colorate sau fructe, care îi oferă nutrienți necesari.
  • nu preparați mese separate pentru copilul dumneavoastră. Includeți la fiecare masă mininum un aliment preferat al copilului și oferiți-i o gustare sănătoasă la fiecare câteva ore (12, 13)


Introduceți câte un aliment în meniul copilului și așteptați cel puțin o săptămână pentru a introduce un nou aliment. Nu adăugați sare, zahar, unt sau margarină peste mâncarea copilului, deoarece acesta preferă alimentele simple.

Discutați cu medicul pediatru despre introducerea unor alimente solide noi, deoarece există riscul de alergii
.


Data actualizare: 12-09-2014 | creare: 12-09-2014 | Vizite: 4077
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Evaluarea copilului de 3 ani
  • Copiii care mănâncă orez au concentrații mai mari de arsenic în urină
  • Cum să ieși câștigător din „războiul legumelor” cu copiii
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum
    Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK