Topul greșelilor unui hipertensiv

Topul greșelilor unui hipertensiv
Hipertensiunea se definește prin valoarea prea mare a tensiunii arteriale, un factor de risc pentru bolile cardiovasculare. Iată care sunt principalele greșeli ale unui hipertensiv, care afectează  eficiența tratamentului și evoluția bolii.

Consecințele hipertensiunii pot fi:


Persoanele cu hipertensiune pot prezenta și simptome ca dureri intense de cap, sângerări nazale, modificarea vederii, greață sau vomă, scurtarea respirației, confuzie, dureri în piept.

Clasificarea nivelului tensiunii arteriale:

Diagnostic Tensiune
sistolică (mmHg)
  Tensiune
diastolică (mmHg)
Optim < 120 și <80
Normal 120-129 și/sau 80-84
Pre-hipertensiune 130-139 și/sau 85-89
Hipertensiune grad I (ușoară) 140-159 și/sau 90-99
Hipertensiune grad II (moderată) 160-179 și/sau 100-109
Hipertensiune grad III (severă) ≥180 și/sau ≥110
Hipertensiune sistolică izolată >140 și <90

Mai multe despre valoarea normală a tensiunii arteriale, aici.

Gestionarea hipertensiunii presupune:
  • monitorizarea presiunii arteriale la domiciliu cu un tensiometru validat: măsurare și înregistrarea valorilor;
  • modificări pozitive în stilul de viață, de la alimentație, la sport și relaxare;
  • consultații periodice medicale pentru controlul de specialitate al tensiunii arteriale.

Iată care sunt principalele greșeli ale hipertensivilor:

Măsurarea incorectă a tensiunii arteriale la domiciliu

Cele mai frecvente erori în măsurarea la domiciliu a tensiunii arteriale sunt:
  • manșeta plasată peste haine strâmte;
  • dimensiunea nepotrivită a manșetei;
  • consumul de cafea sau fumatul cu 30 minute înainte de măsurători;
  • utilizarea unui dispozitiv neverificat, nevalidat sau necalibrat;
  • braț poziționat mai sus sau mai jos de nivelul inimii;
  • măsurarea tensiunii în condiții de stres;
  • nu se realizează 2 măsurători simultane;
  • nu efectuați măsurătorile la aproximativ aceleași ore ale zilei și în aceleași condiții;
  • pacientul nu stă nemișcat sau vorbește în timpul măsurătorilor.

Iată cum se măsoară corect tensiunea arterială la domiciliu.
Deși 120/80 mmHg sau mai puțin este tensiunea arterială ideală, obiectivele minime de tratament pentru pacienții hipertensivi pot fi și următoarele:
  • mai puțin de 150/90 mm Hg pentru adulții sănătoși de peste 60 ani;
  • mai puțin de 140/90 mmHg pentru adulții sănătoși mai tineri de 60 ani;
  • mai puțin de 140/90 mmHg pentru persoanele cu boli cronice renale, diabet sau boli coronariene sau care sunt cu risc ridicat de boli coronariene.

Cum alegi un tensiometru electronic?

Administrarea incorectă a medicației

Omiterea unor doze de medicament sau administrarea la ore nepotrivte poate interfera cu eficiența tratamentului. De asemenea, administrarea de alte medicamente sau suplimente poate reduce eficiența tratamentului antihipertensiv, inclusiv analgezice, contraceptivele orale sau decongestionantele nazale.

Medicamentele pentru tratarea hipertensiunii sunt diureticele tiazide, beta-blocantele, inhibitorii enzimei convertoare de angiotensină, blocantele receptorului angiotensinei II, blocante ale canalelor de calciu sau inhibitorii renină. Se mai administrează alfa-blocante, alfa-beta blocante, vasodilatatoare sau antagoniști de aldosteron.

Administrarea incorectă a medicației reduce eficiența tratamentului și nu reglează tensiunea arterială. Efectele depind de alte afecțiuni existente, de severitatea hipertensiunii, de stilul de viață, durata tratamentului, medicamentele prescrise, stresul etc.

Evitați ajustarea individuală a dozelor de medicamente, fără recomandarea medicului, sau omiterea tratamentului în anumite zile.

Alimentația necorespunzătoare

Aportul crescut de acizi grași saturați, sare, zahăr adăugat și consumul excesiv de alcool sunt asociate cu un risc mai mare de obezitate și hipertensiune. Este o asociere clară între consumul crescut de sare, aportul de alcool și hipertensiune. Pe de altă parte, reducerea tensiunii arteriale este influențată de reducerea aportului de sodiu și a consumului de alcool.

Alimentația bogată în legume, fructe, cereale integrale și lactate sărace în calciu, împreună cu sportul și reducerea greutății favorizează reglarea tensiunii arteriale. De asemenea, limitați aportul de cofeină care poate crește ușor tensiunea, cu aproximativ 5 mmHg în funcție de toleranța individuală, deși doar pe termen scurt.
 
Mai multe despre efectele consumului de cafea asupra inimii.

Consumul ridicat de sare

Sodiul, care este un element în compoziția sării, poate crește tensiunea arterială deoarece joacă un rol în îngustarea vasele sangvine și duce la retenția de fluide. Se recomandă limitarea consumului de sare. De asemenea, se recomandă aportul de potasiu alimentar din banane, cartofi, iaurt, pentru reducerea nivelului de sodiu și menținerea tensunii arteriale în limite normale.

Restricția sodiului s-a dovedit a fi utilă în reducerea tensiunii arteriale sistolice și diastolice la pacienții hipertensivi.
 
Pentru a susține beneficiile restricției de sare la pacienții hipertensii, se recomandă:
  • reducerea consumului de sare la <6 g/zi pentru prevenție primară și  <5 g/zi pentru prevenție secundară;
  • limitarea consumului de produse procesate cu adaos de sare;
  • citirea etichetelor alimentelor pentru a alege alimente cu specificația <400 mg/100g de sare în alimente (alimente cu un conținut redus de sare sunt acelea cu mai puțin de 120 mg sare/100 g produs)

Excesul ponderal

Cu cât greutatea corporală este mai mare, cu atât este necesar un flux sangvin mai mare, ceea ce suprasolicită inimia și crește presiunea la nivelul vaselor de sânge.

Mecanismele biologice dintre obezitate și hipertensiune sunt indirecte, iar scăderea excesului ponderal este asociată direct cu reducerea tensiunii arteriale.

Se recomandă ca adulții cu hipertensiune (mai ales) să slăbească pentru a ajunge la un IMC (indice de masă corporală) normal, după cum urmează:
  • Greutate normale: IMC=18,5-24,9
  • Supraponderal: IMC=25-29,9
  • Obezitat gread I: IMC=30-34,9
  • Obezitate grad II: IMC=35-39,9
  • Obezitate grad III: IMC=mai mult de 40

IMC se calculează astfel: IMC=greutatea (kg)/înălțimea² (m² )

Setați-vă un plan realizabil de slăbire treptată, prin adoptarea unui stil de viață activ și adoptarea unei alimentații sănătoase, echilibrate și moderate.

sedentarismul

Sedentarismul face ca la cel mai mic nivel de efort să crească ritmul cardiac, care face ca inima să pompeze sânge mai rapid, crescând pulsul. În cazul unui stil de viață activ, organismul produce hormoni care relaxează vasele de sânge și reduc tensiunea arterială. Sunt dovezi clare ce arată că activitatea fizică regulată moderată sau intensă îmbunătățește capacitatea cardio-respiratorie și ajută la reglarea tensiunii arteriale. Pentru pacienții hipertensivi este recomandat un stil de viață activ, orice fel de activitate fizică fiind încurajată, la început de intensitate ușoară, și crescând treptat spre activități mai intense pentru reducerea riscului cardiovascular.

În cazul pacienților hipertensivi, recomandările de activitate fizică sunt următoarele:
Pentru adulții de 18-64 ani:
  • 150-300 minute (2,5-5 ore) de activitate moderată-intensă cumulat sau 75-150 minute (1,25-2,5 ore) de activitate fizică intensă cumulată, sau echivalentul combinației celor două, săptămânal;
  • activități pentru întărirea musculaturii de cel puțin 2 ori pe săptămână.

Pentru adulții >65 ani:
  • orice forme de activitate fizică;
  • cel puțin 30 minute cumulare de activitate fizică moderată zilnic;

Fumatul și consumul excesiv de alcool

Fumatul și consumul excesiv de alcool, separat și mai ales împreună, cresc riscul de hipertensiune, afectează vasele de sânge și musculatura inimii. Renunțarea la fumat reduce tensiunea arterială și riscul de boli cardiovasculare. De asemenea, renunarea la fumat face ca în 2-6 ani riscul cardiac să fie similar cu al unui nefumător.

Află din acest INFOGRAFIC care sunt efectele fumatului și cu poți renunța la acest viciu.

Consumul de 1-2 băuturi alcoolice pe zi la adulții sănătoși crește instant tensiunea arterială, iar consumul a mai mult de 2 băuturi standard pe zi la bărbați și mai mult de o băutură la femei crește riscul de hipertensiune.

Data actualizare: 27-02-2018 | creare: 27-02-2018 | Vizite: 2032
Bibliografie
(1) Guideline for the diagnosis and management of hypertension in adults, link: https://www.heartfoundation.org.au/images/uploads/publications/PRO-167_Hypertension-guideline-2016_WEB.pdf
(2) Hypertension: symptoms and treatment, link: https://www.livescience.com/34753-hypertension-high-blood-pressure.html
(3) 6 reasons why your blood pressure meds aren’t working, link: https://health.clevelandclinic.org/2014/05/6-reasons-why-your-blood-pressure-meds-arent-working/
(4) Everything you need to know about high blood pressure, link: https://www.healthline.com/health/high-blood-pressure-hypertension
(5) High blood pressure, link: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/diagnosis-treatment/drc-20373417
Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Hipertensiunea la vârsta adultă poate accelera declinul cognitiv la bătrânețe
  • Consumul crescut de cartofi, asociat cu un risc mai mare de hipertensiune
  • Hipertensiunea arterială ar putea crește riscul pentru demență vasculară
  • Aplicația Activ (by ROmedic)
    Vrei să fii sănătos? Vrei să slăbești? Vrei sa fii în formă și să arăți bine? Vrei să te simți bine în corpul tău? Atunci trebuie să faci eforturi. Aplicația web "Activ" te ajută să fii consecvent în lupta pentru sănătatea ta.

    Accesează gratuit Aplicația
    Acest site foloseste cookies. Continuand navigarea va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Detalii OK