Unde se ascund microbii și cum îi putem elimina?

Unde se ascund microbii și cum îi putem elimina?
Microbii sunt... peste tot. Desigur, nu e o surpriză faptul că spațiile publice adăpostesc milioane de bacterii și virusuri: barele de sprijin și scaunele din autobuz, clanțele ușelor de la magazine sunt doar câteva dintre locurile murdare cu care intrăm în contact.
Vasul de toaletă de acasă, coșul de gunoi sau preșul de la intrarea în casă sunt alte câteva locuri în care suntem „împăcați” cu ideea cu sunt expuse microorganismelor dăunătoare.

Dar ce credeți despre buretele cu care spălați vasele, tastatura la care scrieți sau întrerupătorul de pe hol? Știți câte mii de microbi se ascund zi de zi pe obiectele cu care intrăm zi de zi în contact?

Vă propunem să aflăm care sunt cele mai „murdare” locuri din locuință și de la locul de muncă și, mai mult, să vedem cum îi putem combate și cum ne putem proteja sănătatea.

De ce sunt periculoși microbii?

Microbii sunt micrororganisme care se găsesc practic pretutindeni: aer, apă, sol, organisme vii, suprafețe, mâncare etc. În timp ce o mare parte a acestora nu au potențial dăunător pentru om, grație sistemului imunitar capabil să apere organismul de infecții, unii pot afecta starea de sănătate.
Capacitatea lor de înmulțire este remarcabilă, astfel că dacă le facem „șederea” plăcută, adică nu igienizăm corespunzător suprafețele, obiectele și nu ne dezinfectăm mâinile după fiecare contact, favorizăm răspândirea acestora.

Cei mai frecvenți microbi cu care intrăm în contact sunt virusurile și bacteriile, microbi care pot contribui la apariția unor afecțiuni precum: infecții urinare, tuberculoză, răceală, gripă, herpesuri, toxinfecții alimentare, faringită, toxinfecții alimentare etc.

Microbii din locuința noastră

Centrul American pentru Prevenția Bolilor a realizat, în urmă cu câțiva ani,o cercetare a câtorva zeci de locuințe, pentru a investiga câți microbi se ascund în diverse locuri din casă.

Rezultatele sunt spectaculoase:

• ușa frigiderului: peste 50 /cm pătrat
  • întrerupătorul de la baie: peste 30/ cm pătrat
  • telecomandă: peste 10/ cm pătrat

Bucătăria

Bucătăria este un „rai” al microbilor, din cauza umezelii și a resturilor de mâncare. Astfel, nu e de mirare că buretele de vase, lavetele umede și proasepele de bucătărie din material textil sunt printre vinovatele de frunte.
Acestea intră în contact repetat cu apa, lichide de tot felul, resturi alimentare, iar porii buretelui de vase, respectiv perii, în cazul prosopului, rețin microorganismelor și favorizează înmulțirea lor.

Mânerul robinetului este și el expus, pentru că îl atingem frecvent, după ce am intrat în contact cu murdăria. Microorganismele sunt „plimbate” pe mânerele de la sertare, butoanele de la aragaz și mânerul de la frigider.

Că veni vorba de frigider, se pare că e unul din cele mai mari rezervoare de microbi din locuință, mai ales dacă nu îl curățăm frecvent, ori nu aruncăm la timp alimentele care se depreciază. Sertarul pentru legume, unde putrezesc adesea resturi vegetale e unul din cele mai „fierbinți” locuri din frigider: aici trăiesc chiar și 120.000 de microbi pe centimentru pătrat!
Din acest motiv, dozatoarele de apă integrate în frigider, care sunt o facilitate modernă la ultimele modele de electocasnice, sunt adevărate cuiburi de bacterii ce pot cauza diaree și alte boli digestive.

Blatul de lucru din bucătărie este deosebit de expus microbilor în procesul de gătire: depozităm și prelucrăm fructe și legume care conțin deja microroganisme, vărsăm lichide, tăiem carne, ștergem cu buretele de vase (care nu e deloc curat, așa cum am aflat), apoi cu prosopul, rămân resturi... iar procesul continuă.

Nu suntem singuri nici când luăm masa în solitudine. Solnița, coșul de pâine, oliviera, sunt alte locuri care găzduiesc microbi. Un studiu din 2008, efectuat de Universitatea din Virginia, a depistat viruși cauzatori de răceală pe absolut toate recipientele de sare și piper din bucătăria persoanelor bolnave.

Lista de locuri din bucătărie unde microbii găsesc un mediu propice este completată și de tăietoarele de carne și legume, în special cele din lemn, care au o textură fibroasă și rețin umezeala. Mai amintim: desfăcătorul de conserve, blender-ul, mixerul și robotul de bucătărie (se acumulează gradual resturi de mâncare în spațiile înguste), suportul de cuțite, spatulele din cauciuc.

Baia

Baia are probabil cea mai proastă reputație când vine vorba de curățenie. După cum am aflat, vasul de toaletă este, în mod evident, cel mai murdar loc din baie, însă este imediat secondat de pardoseală, cadă și chiuvetă.
Cada, conform anumitor observații efectuate de microbiologi, poate prezenta numeroși stafilococi aurii.  Alte zone în care microroganismele trăiesc în voie sunt: paharul pentru periuțe de dinți, prosoapele de baie, buretele sau lufa de baie (imaginați-vă numai câte celule moarte de piele se regăsesc aici), butonul bazinului de WC, coșul de rufe.

Cunoaștem cu toții recomandările de a schimba frecvent periuța de dinți, din cauza bacteriilor pe care le înmagazinează, dar trebuie știut faptul că microorganismelor provenite din resturile dentare li se adaugă cele provenite din exterior. De exemplu, dacă depozităm periuța de dinți prea aproape de toaletă, o umplem de sute de mii de microbi atunci când tragem apa!

Alte surse de microbi

După ce spălați rufe obișnuiți să le lăsați încă ceva timp în cuva mașinii de spălat, înainte de a le pune la uscat? E un obicei care favorizează înmulțirea bacterii, din cauza umidității.

Dacă vă pasionează tehnologia, aflați că ecranele smartphone-urilor și tabletelor nu sunt inofensive. O cercetare microbiologică a  30 de astfel de dispozitive a arătat că o tabletă poate adăposti chiar și 600 de bacterii Stafilococ auriu, iar un telefon, până la 140.

De ce sunt telefoanele și tabletele atât de murdare? În principal, din cauza obișnuinței de a le folosi în bucătărie sau baie, în timp ce mâncăm, dar și din cauza mâinilor murdare și a contactului anterior cu alte suprafețe murdare.

Microbii de la locul de muncă

Bilanțul nu e mai încurajator nici pentru mediul de lucru profesional. Un studiu desfășurat de o companie nternațională producătoare de soluții de igienă și curățare pentru mediul de afaceri, industrie, sănătate publică și restaurante arăta o concluzie uimitoare: suprafața biroului adăpostește de 400 ori mai mulți microbi decât vasul de toaletă!

Informația e cu atât mai sugestivă cu cât, potrivit aceleiași surse, aproximativ 47% dintre adulții care lucrează la birou obișnuiesc să mănânce la masa de lucru și nu în spații special amenajate. Asociația Americană pentru Dietă a colectat de asemenea informații în acest sens și a concluzionat faptul că peste 50% obișnuiesc să ronțăie pe tot parcursul zilei, în fața calculatorului.

Mâncând la birou, intrăm în contact nu doar cu suprafața plină de microbi a biroului, ci și cu alte „cuiburi”: tastatura (care conține și ea cu 70% mai multe bacterii decât vasul de toaletă), mouse-ul, telefonul fix (peste 3800 de microbi pe centimetru pătrat), telefonul mobil.
Mai mult, este chiar un cerc vicios, pentru că mâncând la birou, resturile de mâncare ajung frecvent între butoanele tastaturii, unde microbii găsesc un mediu foarte primitor pentru a se înmulți în voie.
O tastatură murdară, necurățată de multă vreme, poate ascunde și până la 480 de stafilococi aurii, ce poate cauza intoxicații alimentare severe!

Un mod prin care putem preveni afecțiunile cauzate de microbii din mediul de lucru este să curățăm în mod regulat biroul cu un servețel umed, sau cu unul îmbibat cu gel antibacterian. Aceeași măsură se aplică și pentru tastatură, mouse, telefon și orice alt obiect de pe suprața de lucru. O astfel de rutină, de a curăța odată pe săptămână aceste lucruri, e suficientă pentru a fi în siguranță.

Nu trebuie uitat de faptul că dacă totuși nu reușim să ne dezvățăm de mâncatul la birou, trebuie să ne spălăm pe mâini înainte de masă și după, pentru a nu purta resturile de mâncare, să curățăm masa după ce am mâncat și de preferat să așezăm mâncarea pe un servețel și nu direct pe blatul biroului.

Un alt loc în care microbii se adăpostesc la locul de muncă sunt frigiderele comun, pentru mâncarea angajaților - acestea sunt arareori curățate. E bine, din acest motiv să ne spălăm de fiecare dată foarte bine caserolele sau alte vase în care transportăm mâncarea la lucru, atât înainte, cât și după.

În mod evident, toaletele companiilor sunt și ele surse importante de microbi: robinetele, butonul de acționare a bazinului de toaletă, mânerele ușilor sunt cele mai expuse.

Pe lista locurilor „preferate de microbi” la locul de muncă mai sunt și butoanele de la dozatoarele de cafea sau de apă, la fel ca și copiatoarele și fax-urile folosite la comun.

Cum putem lupta cu microbii

A elimina toți microbii din jurul nostru, este, bineînțeles, o misiune imposibilă, iar o atitudine paranoică față de bacterii nu este de încurajat. Pe de altă parte, prevenția și igiena sunt necesare și binevenite, pentru a preveni bolile ce se pot transmite prin intermediul acestora.

În privința celor mai multe suprafețe expuse microbilor, așa cum este cazul celor din baie, bucătărie și birou, folosirea unui amestec de apă cu săpun sau dezinfectant universal este suficient.
Păstrând căteva reguli simple pe termen lung, putem preveni apariția unor boli cauzate de microbi.

La birou

• curățați-vă cel puțin săptămânal tastatura, mouse-ul, telefonul, tableta cu un servețel îmbibat în alcool sau într-o soluție specială pentru electronice.
  • la fiecare câteva zile, ștergeți suprafața biroului cu un servețel umed dezinfectant
  • evitați să mâncați în altă parte decât în locuri special amenajate; dacă totuși sunteți nevoit să mâncați la birou așezați mâncarea pe un servețel și curățați la urmă resturile de mâncare care s-au împrăștiat
  • după ce ați folosit toaleta comună de la locul de muncă, atunci cand ajungeți înapoi la birou, folosiți un gel dezinfectant pentru mâini.

Acasă

• curățați întrerupătoarele săptămânal cu un șervețel umed
  • ștergeți odată la câteva zile mânerul frigiderului cu o cărpă și o soluție de apă cu detergent
  • curățați blatul de lucru din bucătărie de fiecare dată după ce gătiți, cu servețele umede antibacteriene sau o cârpă curată (nu folosiți buretele de vase, laveta din chiuvetă sau prosopul de bucătărie)
  • curățați săptămânal robinetele de la bucătărie și baie cu ajutorul unei periuțe de dinți care nu a fost anterior folosită
  • înlocuiți frecvent: buretele de vase, laveta, periuțele de dinți, prosoapele din bucătărie și baie
  • aveți grijă să nu tăiați legume pe același tăietor după ce ați secționat carne crudă și clătiți-l cu apă fierbinte și detergent de vase după fiecare utilizare
  • curățați interiorul cuptorului cu microunde după fiecare utilizare, cu o cârpă umedă
  • curățați la finalul zilei chiuveta folosind o soluție de apă cu dezinfectant și apoi clătiți abundent
  • nu folosiți buretele de vase pentru a curăța suprafețele din bucătărie
  • curățați complet frigiderul cel puțin odată pe lună, folosind o soluție de apă călduță, detergent de vase și oțet, care va contribui și la eliminarea mirosurilor neplăcute
  • în baie, aveți grijă să acoperiți de fiecare dată vasul de toaletă atunci când trageți apa, pentru că astfel răspândiți bacteriile peste toate obiectele din jur
  • spălați regulat paharul în care țineți periuțele de dinți, folosind apă călduță și săpun
  • curățați cada după fiecare utilizare cu apă și săpun și încercați să o uscați
  • nu depozitați în sertare tacâmurile care nu s-au uscat complet și nici cuțitele în suporturile lor, mai ales dacă sunt din lemn
  • curățați vasul de toaletă cu dezinfectant special și înlocuiți periodic peria WC
  • curățați de două ori pe lună telecomanda, folosind o cârpă înmuiată ușor în alcool

De reținut

Nu toți microbii sunt periculoși și în orice caz, în condiții optime de igienă, nu prezintă pericole majore. Răspândirea acestora este însă extrem de largă, la fel ca și înmulțirea lor, factori care sunt amplificați de o igienă precară și de o igienizare prost făcută sau la intervale prea mari de timp.
Curățând obiectele periodic cu soluții de apă caldă și săpun ori detergent sau cu alcool, spălându-vă pe mâini înainte și după ce mâncați sau folosiți toaleta și separând contactul cu suprafețe murdare veți reuși să păstrați un echilibru care să vă ferească de afecțiunile transmise prin intermediul microorganismelor!

Informațiile prezentate în articolul de față au un caracter orientativ și nu au o valoare absolută, variind în funcție de numeroși factori dependenți de mediul  și stilul de viață!

Data actualizare: 04-02-2014 | creare: 04-02-2014 | Vizite: 19186