ROmedic Cabinete medicale Iasi Cabinete Nutriție și dietetică Nutriție și dietetică Iasi

Adevărul despre comportamentul alimentar - cum îl putem schimba?

Adevărul despre comportamentul alimentar - cum îl putem schimba?
Autor: ND Mihaela Acasandrei

Hai să fim mai conștienți că problema de cele mai multe ori nu se află (doar) în farfurie. Intervenția nutrițională se adresează în mare măsură comportamentului pe care îl manifestăm în preajma mâncării.

 

  • Mâncăm pentru că ne este foame?
  • Mâncăm pentru că suntem supărați, anxioși?
  • Mâncăm pentru a ne răsplăti?
  • E hrană pentru trup sau suflet (comfort food)? Putem să le satisfacem pe ambele?
  • Avem control în preajma mâncării?
  • Cum ne identificăm în relație cu mâncarea?
  •  

„Eu sunt foarte pofticios”, „pur și simplu nu pot să-i rezist”, „așa sunt eu - nu mă pot controla când vine vorba de mâncare/ceva dulce/un aliment preferat”. Ne sunt așa familiare.


De multe ori ne rutinăm cu astfel de comportamente. Le practicăm atât de des încât avem impresia că fac parte din identitatea noastră, că mereu am fost așa și altă varianta a noastră nu există.


Însă ele sunt comportamente învățate. Nu mâncam la fel poate când locuiam cu părinții. La unii rutina alimentară s-a schimbat când a apărut un bebe în familie. Sau când s-a schimbat locul de muncă. Când te-ai lăsat de fumat. Când te-ai accidentat și nu ai mai practicat sport de performanță. De când a început pandemia.


În popor spunem că pentru orice învăț există și dezvăț, iar acesta consumă resurse, e un proces conștient, presupune disciplină, auto-control.


Lucruri care se construiesc în timp și cu puțin ajutor, le vei integra în viața ta cu aceeași naturalețe cu care aplicăm rutinele de îngrijire, cum este spălatul pe dinți.


Adaugă următoarele ingrediente pentru a construi noi obiceiuri sănătoase și a le automatiza:

  • Un declanșator: un bilețel cu un mesaj pozitiv care să te motiveze să fii consistent cu modificăriel propuse, un prieten cu care să te anturezi să faci mișcare sau să mâncați echilibrat, o aplicație care să te anunțe să iei o pauză când lucrezi prea mult la birou, o notificare să bei apă sau să notezi în jurnalul alimentar etc.
  • Rutină: succesiunea de pași pentru a realiza comportamentul
  • Recompensă: conștientizarea câștigurilor obținute în urma practicării acelui obicei
  • Repetiție. Nu doar 21 de zile cum spune legenda, ci de câte ori e nevoie până faci acțiunea pe pilot automat.

 

Dacă vrei să afli mai multe informații despre optimizarea obiceiurilor alimentare și intervenția nutrițională alături de dietetician, aștept să mă contactezi și hai să ne cunoaștem mai bine!

 

Mihaela Acasandrei

Nutriționist Dietetician, educator în diabet acreditat IDF

Specialist în managementul obezității certificat SCOPE

 
Programare