ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Reumatologie Reumatologie Bucuresti

Cum va puteti mentine oasele sanatoase pentru a evita dezvoltarea osteoporozei

Cum va puteti mentine oasele sanatoase pentru a evita dezvoltarea osteoporozei
Cum va puteti mentine oasele sanatoase pentru a evita dezvoltarea osteoporozei

 

Protejarea sănătății oaselor este mai ușoară decât credeți. In primul rand trebuie sa intelegeti modul in care dieta, activitatea fizică și alți factori ai stilului dumneavoastra de viață vă pot afecta masa osoasă.

 

Ce va poate afecta sănătatea oaselor?

 

Cantitatea de calciu din dieta dumneavoastra - O dietă scăzută în calciu contribuie la diminuarea densității osoase, la pierderea timpurie a oaselor și la creșterea riscului de fracturi.

 

Activitatea fizica - Persoanele care nu fac sport au un risc mai mare de a dezvolta osteoporoza la varste inaintate, decat cei care au un stil de viata activ.

 

Consumul de tutun si alcool - Studii recente au aratat ca tutunul consumat regulat de contribuie la dezvoltarea unei fragilitati a oaselor. Similar, consumul de alcool in exces si in mod regulat poate creste riscul de osteoporoză.

 

Sexul - Studiile au aratat ca persoanele de sex feminism au un risc mai mare de a dezvolta osteoporoza pe parcursul vietii, deoarece acestea au mai putin tesut osos decat persoanele de sex masculin.

 

Vârsta si istoricul familial - Oasele devin mai subtiri si mai slabe pe masura ce inaintati in varsta. În plus, dacă aveți o ruda de gradul 1care sufera de osteoporoză sau au existat in istoricul dumneavoastra familial cazuri de fracturi, sunteti expusi la un risc mai mare.

 

Nivelul hormonilor - Hormonii tiroidieni in exces pot provoca pierderi de masa osoasă. La femei, pierderea mesei osoase crește dramatic in timpul menopauzei din cauza scăderii nivelurilor de estrogen. Lipsa prelungită a menstruației crește, totodata, și riscul de osteoporoză. La bărbați, nivelurile scăzute de testosteron pot determina, de asemenea, o pierdere a masei osoase.

 

Tulburările de alimentație - Persoanele care sufera de anorexie sau bulimie sunt expuse riscului de pierdere a masei osoase. În plus, unele studii au aratat cazuri in care chirurgia stomacului (gastrectomia), chirurgia pentru pierderea în greutate și afecțiunile cum ar fi boala Crohn, boala celiacă și boala Cushing pot afecta capacitatea corpului de a absorbi calciul, ceea ce poate duce la un risc crescut de a dezvolta osteoporoza.

 

 

Ce puteti face pentru a va menține oasele sănătoase?

 

Incepeti cu câțiva pași simpli pentru a preveni sau încetini pierderea osoasă. De exemplu:

 

Includeți o cantitate semnificativa de calciu în dieta dumneavoastră

 

Pentru adulții cu vârsta cuprinsă între 19 și 50 de ani și in cazul bărbaților cu vârsta cuprinsă între 51 și 70 de ani, gramajul de calciu recomandat este de 1.000 de miligrame pe zi. Recomandarea crește la 1.200 mg pe zi pentru femei după vârsta de 50 de ani și pentru bărbații după vârsta de 70 de ani.

 

Surse bune de calciu gasiti in produsele lactate, migdale, broccoli, kale, somon, sardine și produse din soia, cum ar fi tofu. Dacă vi se pare dificil să obțineți suficient calciu din dieta dumneavoastră, adresați-vă medicului dumneavoastră pentru a include suplimente.

 

Acordați atenție vitaminei D

 

Corpul dumneavoastra are nevoie de vitamina D pentru a absorbi calciul.

 

Surse bune de vitamina D includ peștele uleios, cum ar fi somonul, păstrăvul și tonul. În plus, ciupercile, ouălele, laptele și cerealele sunt de asemenea surse bune de vitamina D. Soarele contribuie, de asemenea, la producerea de vitamina D. Dacă sunteți îngrijorat de obținerea unei cantități suficiente de vitamina D, adresați-vă medicului dumneavoastră pentru includerea suplimentelor.

 

Includeți activitatea fizică în rutina zilnică

 

Exerciții precum mersul pe jos, jogging-ul și alpinismul, te pot ajuta să iti mentii oasele puternice. Includeti sportul in activitatea zilnica pentru o viata sanatoasa si pentru a diminua riscul de osteoporoza la varste inaintate.

 

In cazul in care sunteti ingrijorat cu privire la riscul dumneavoastra de osteoporoza, adresati-va medicului. Acesta va poate recomanda testul de osteodensitometrie (DXA), care va poate poate masura dentisitatea si masa osoasa si este folosit in diagnosticul osteoporozei.