Stări de tristețe, neliniște, insomnii, lipsă de motivație și de speranță, lipsa de încredere ori de sprijin - toate acestea au soluții! Ai nevoie de ajutor să îți pui gândurile în ordine? Lasă-mi un mesaj
ROmedic Cabinete medicale Iasi Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Iasi

Ce facem cu emoțiile?

Ce facem cu emoțiile?
Autor: Stefan Ana, psihoterapeut de cuplu si familie

Emoțiile observate sau mai puțin observate de fiecare dintre noi ne traduc nevoile cărora le răspundem sau nu. Suntem învățați să ne reglăm emoțional în copilărie în interacțiunea cu părinții, prietenii, persoanele care se află în mediul nostru de creștere. Ideal este când suntem susținuți să exprimăm emoția, să stăm cu ea, să o observăm prezentă în senzațiile corporale, să vedem nevoia din spatele emoției și să încercăm să ii răspundem. 

Atunci când acest proces este împiedicat, alfabetul emoțional este preluat de la părinte, emoțiile sunt evitate, acoperite, înăbușite, ducând la detașare și înstrăinare. Având loc acest blocaj al emoțiilor, nevoile emoționale rămânând fără răspuns și asta duce în timp la un vid emoțional ce se cere a fi umplut cu diverse - activități (jocuri), substanțe (alcool, droguri) și mecanisme de apărare ale minții în care să nu se facă contact cu durerea neîmplinirii nevoilor. 

 

Când devii observator a unor emoții intense ce aduc disconfort, atunci fiind la cote maxime ca intensitate, atenția este orientată către una sau mai multe emoții principale. 

Furie, tristețe, frică, bucurie, surpriză, rușine - toate acestea sunt emoții de bază, care sunt însoțite de senzații corporale pentru a putea fi identificate mai ușor. 

 

A ne adresa emoțiilor noastre este cheia care deschide multe dintre blocajele resimțite. Ies la suprafață nevoile cărora nu li s-a răspuns, nevoi de care nu suntem conștienți, deoarece am fost educați să nu fim în contact cu emoțiile noastre. 

Înțelegerea emoțiilor, atașarea unei semnificații și gestionarea acestora este ideal să aibă loc astfel încât să ajungem să înțelegem ce simte corpul nostru având o emoție. Să ajungem să traducem emoțiile simțite de corpul nostru cere timp, răbdare, și angajament. 

 

Atunci când emoțiile sunt copleșitoare este recomandat să iți rezervi puțin timp să respiri, să scadă intensitatea emoțiilor la un nivel la care să poți să observi fără să ai o tendința de acțiune.

Dobândirea unei noi abilitați de a procesa emoțiile cere constanță, un spațiu în care să ai liniște și confort și timp de măcar câteva minute pe zi să practici pașii de mai jos.

Este posibil ca la început să pară că nu poți identifica o emoție, să pară a fi nimic. Acel nimic unde se simte în corp? Ce senzației i-ai atribui? Ce culoare ar avea? Ce temperatura ar avea?

Pentru a ajunge la procesarea emoțiilor și sentimentelor, primul pas este să le identifici, apoi să stai cu ele suficient de mult pentru a le înțelege și să le conferi un sens.

 

Primul pas

Identificarea și cunoașterea emoțiilor

Ce sentimente observi?

Le simt undeva în corp? Zona stomacului? Zona pieptului? Zona gâtului?

Există vreun gând care care să îmi indice ce simt?

Există gânduri/emoții contradictorii?

Sunt critic a  gândurilor/emoțiilor pe care le observ?

Care este tendința de a acționa în direcția emoțiilor: să le suprim sau să mă îndepărtez de aceste emoții? Oare de ce fac asta?

 

Pasul 2

Acceptarea emoțiilor și sentimentelor

Nu este comod să ne acceptăm stările emoționale dificile, dar acceptarea și trăirea sentimentelor nu ne face rău. Când avem emoții dificile trebuie să ne controlăm respirația, să respirăm ușor și să număram până la 4 pe inspir și până la 5 pe expir. În timp ce respirăm, este bine să medităm la sentimentele noastre cu deschidere și curiozitate și să ne întrebăm:

  • Este acesta emoție intolerabilă?
  • De ce cred că este intolerabilă?
  • Cred că se va întâmpla ceva rău dacă accept această emoție? Ce anume?
  • Cât de rău este pe o scară de la 1 la 10 ?
  • Am senzații stresante ?
  • Ce trebuie să fac pentru a putea tolera acesta emoție (să respir/să mă relaxez/să mă odihnesc)

 

Pasul 3

Procesarea emoției pentru a identifica nevoia din spatele ei

Observi vreo nevoie care este neîmplinită?( mă simt neînțeleasă, neauzită, nerespectata)

  • Vreo limita a ta a fost încălcată de cineva?
  • Vreo valoare a ta a fost compromisă?
  • Care este contribuția mea la acest stres?
  • Mă îndrept spre un tipar de comportament vechi?
  • Acest stres emoțional este un rezultat al gândirii distorsionate?
  • Această emoție declanșează memorii din copilărie?
  • Acest distres este un rezultat al neacceptării emoțiilor mele sau judecându-le că fiind greșite?
  • Este un distres construit în etape și momente diferite?

 

Pasul 4

Adresarea către emoție

Nu este ușor să știi cum să gestionezi o emoție sau un sentiment, și presupune observația răspunsurilor din etapă 3. Poate este vorba despre :

  • A împlini o nevoie
  • A chestiona o eroare mentală
  • A restabili o limita
  • A lăsă o emoție să fie fluidă
  • A exprimă gândurile și sentimentele împărtășind cuiva, sau folosind jurnalul.
  • Realinierea cu valorile tale folosind acțiunea de corectare în acord cu acestea.
  • Fă activitatea opusă – activității compulsive care îți vine să o faci.
  •  
    Programare