ROmedic Cabinete medicale Iasi Cabinete Nutriție și dietetică Nutriție și dietetică Iasi

STII SA TE HIDRATEZI?

STII SA TE HIDRATEZI?
Autor: Mariana Chelariu
A fi hidratat nu este echivalent cu a bea lichide.

Adevarata hidratare inseamna apa din celulele, tesuturile si organele corpului nostru.

Mai mult de jumatate din greutatea corpului nostru inseamna apa si fiecare celula din organism are nevoie de apa pentru a functiona corect, pentru a elimina toxinele, a transporta nutrientii si a-si mentine temperatura. Intreaga stare de sanatate sunt influentate in mod direct de o buna hidratare.

Invatand ce fel de lichide trebuie sa consumam si modul în care trebuie sa le consumam vom avea parte de cea mai eficienta terapie si cea mai buna metoda de profilaxie a bolilor.

Care sunt lichidele care ne hidrateaza cel mai bine?

APA

Dintre toate lichidele, apa este cea care hidrateaza fiziologic organismul incepand de la nivel celular. Este singurul aliment fara nici un aport caloric. Necesarul zilnic de apa al unui adult, in conditii de temperatura, umiditate si efort fizic normal, este de 30-35 ml apa pentru fiecare kilogram de greutate corporala, cam 6-8 pahare pe zi. Din pacate putina lume ajunge sa bea atat, si nu este constienta de beneficiile acesteia.

Cea mai indicata apa pentru hidratarea organismului trebuie sa îndeplineasca urmatoarele caracteristici:

sa fie apa oligominerala naturala, netratata, microbiologic pura, nepoluata, cu o conservabilitate la imbuteliere de minimum 1 an( ideal- ambalaj de sticla)
sa aiba un pH usor alcalin (7,0)
continut de nitrati sub 5 mg/l si de nitriti sub 0,05 mg/l
sub aspect nutritional apa de baut ar trebui sa contina urmatoarele minerale biodisponibile: calciu, magneziu, zinc, siliciu, seleniu, fosfor, potasiu, iod, bor, sodiu sub forma de carbonati, clor, fluor, vanadiu, litiu, strontiu
APA VIE STRUCTURATA

Este extrem de valoroasa, este apa continuta de legume si fructe.

Legumele si fructele contin între 80 si 95% apa din greutatea lor. De aceea este necesar ca macar jumatate din alimentele noastre zilnice sa fie reprezentate din punct de vedere cantitativ de legume si fructe proaspete, netratate termic sau putin tratate.

Ce mai putem consuma?

Sucuri de fructe şi legume si ceaiuri, cel mai bine facute proaspete si pe cat posibil consumate fara adaos de indulcitori. Ceaiuri- verde, alb, negru si din plante medicinale sau fructe. De asemenea laptele, ciorbele si supele se contorizeaza ca sursa de hidratare.

Atentie ! Nu orice lichid inseamna hidratare . Alcoolul inhiba secretia hormonului antidiuretic , accentuand deshidratarea . Cafeaua are un efect diuretic important , favorizand eliminarea de lichide .

Semne ca esti deshidratat:

– gura uscata si senzatie de sete

– urinari rare si urina inchisa la culoare

– somnolenta

– dureri de cap, ameteli

Cum să previi deshidratarea?

– incepeti si terminati ziua cu un pahar cu apa

– consumati inaintea fiecarei mese un pahar mare cu apa (nu in timpul mesei)

– beti constant apa de-a lungul zilei, nu mai mult de 0,5 l odata (tineti la indemana o sticla cu apa)
– daca nu va place apa simpla, incecati sa o faci mai gustoasa adaugand felii de lamaie, portocale sau grapefruit, menta, etc
– daca planuiti sa faci sport nu uitati sa va hidratati suficient astel incat sa nu ajungeti la oboseala sau crampe musculare

– hidratarea în vreme de canicula si umiditate scazuta se face cu apa sau ceaiuri calde si nu cu apa sau bauturi industriale cu gheata, deoarece acestea pot produce soc termic si stres digestiv. In timpul caniculei se prefera apa minerala naturala pentru pastrarea echilibrului osmotic, electrolitic, acido-bazic al corpului.

Daca bem doar atunci cand ne e sete si, eventual, in cantitati mari , nu aducem un beneficiu organismului. Asta deoarece senzatia de sete apare atunci cand organismul este deja deshidratat, iar apa in exces dilueaza mult electrolitii din organism, ducand la dezechilibre importante.
 
Programare