ROmedic Cabinete medicale Iasi Cabinete Nutriție și dietetică Nutriție și dietetică Iasi

MARELE MIC DEJUN

MARELE MIC DEJUN
Autor: Mariana Chelariu
O veche zicala legata de nutritie ne spune sa mancam la micul dejun ca un rege si la cina ca un cersator.

Adevarul este ca multi oameni nu prea mananca micul dejun, se multumesc doar cu o cafea si eventual ceva ciugulit pe fuga.

De ce avem nevoie de masa de dimineata?

Pentru ca, dupa perioada de somn de 6-7-8 ore, rezervele de glucoza din ficat se cam epuizeaza si atunci organismul are nevoie sa-si reincarce bateriile cu energie. Masa servita dimineata are rolul de a oferi energie pentru intrega zi.

Daca sari peste masa de dimineata corpul tau”va avea grija” sa acumuleze o parte din ceea ce mananci, in loc sa arda cat mai repede energia pe care i-ai dat-o.

Studiile au aratat ca slabirea este mult mai dificila la cei care nu mananca micul dejun si luarea in greutate este mai mult decat probabila la acestia. Cei care sar peste masa de dimineata, mananca mult mai mult pe timpul zilei si in general consuma hrana extra-calorica, pentru a compensa lipsa de pana atunci.

De asemenea, persoanele care mananca dimineata au un risc mai mic de a suferi de boli cardiace si diabet.

Cateva dintre beneficiile aduse de consumul micului dejun:

– imbunatateste memoria, puterea de concentrare si starea de spirit

– contribuie la stimularea metabolismului si mentinerea unei greutati sanatoase

– combate senzatia de foame si, astfel, vor fi consumate mai putine calorii si alimente nesanatoase pe parcursul zilei.

Cand luam micul dejun?

Prima masa a zilei trebuie sa fie consumata la circa 30 de minute dupa trezire.

Pana atunci avem grija sa ne hidratam suficient si sa bem macar o cana de apa, foarte buna fiind apa calduta cu suc de lamaie.

Ce alimente alegem ?

Un mic dejun sanatos trebuie sa ne aduca un aport consistent de fibre si proteine, fiind recomandate cerealele integrale, ouale, nuci si migdale, fructele si lactatele. Trebuie sa alegem ingredientele care ne sporesc energia si care ne revigoreaza intregul corp.

Cateva sugestii:

– iaurt simplu sau lapte cu fulgi de ovaz sau alte cereale integrale( fara adaos de zahar) la care mai putem adauga diverse seminte sau fructe oleaginoase (migdale, nuci)

– branzeturi cu un continut nu foarte ridicat de grasimi gen crema de branza, cottage cheese, urda, cas, branza de vaci cu legume (ardei gras/capia, castraveti, rosii, etc) si paine integrala sau crackers

– oua fierte sau diverse omlete (atentie la adaosul de ulei !) cu legume

– fructe : banane, portocale, kiwi, mere, nectarine, struguri, fructe de padure, etc

– suc de fructe si legume: morcov, mar, portocale, etc

– paine prajita cu unt si miere si un pahar cu lapte

– ceai, cafea

Chiar daca micul dejun este considerat cea mai importanta masa, nu inseamna ca ai voie sa mananci orice.

Ce este indicat sa eviti atunci cand iti prepari mica gustare de dimineata?

1. cerealele dulci, produse de patiserie- continut ridicat de zahar nu iti va oferi mai multa energie, ci din contra, efectul va fi unul de scurta durata, iar apoi te vei simti mai obosita ca inainte

2. sucurile cumparate- cel mai indicat este sa consumam fructele ca atare. Daca vrem un suc alegem un fresh facut in casa dar nu mai mult de 1 pahar

3. batoanele din comert- chiar daca sunt comode de consumat mai ales cand suntem grabiti, majoritatea acestor produse contin o cantitate foarte mare de zahar, insa nu contin suficiente proteine si fibre.

Daca reusesti sa ai constant micul dejun in alimentatia ta, este un pas urias pe care il faci in favoarea sanatatii intregului organism.

#nutritionist-iasi #nutritie
 
Programare