Cazul bebeluşilor modificaţi genetic: Experţi în genetică reuniţi la Hong Kong au condamnat demersul cercetătorului chinez

Data publicării: 30-11-2018

Experţi în domeniul genomului uman reuniţi în cadrul unei conferinţe desfăşurate la Hong Kong au condamnat joi, în bloc, demersul "iresponsabil" al cercetătorului chinez care susţine că a creat primii bebeluşi modificaţi genetic şi care a ales să nu participe la ultima zi a acestei reuniuni ştiinţifice, potrivit AFP.

Prin intermediul unui comunicat, experţii au recomandat, de asemenea, "o evaluare independentă pentru verificarea acestei afirmaţii şi stabilirii modificărilor genetice pretinse".

He Jiankui a spus cu o zi înainte, în faţa unui amfiteatru arhiplin, că este "mândru" că a contribuit la naşterea gemenelor ''Lulu'' şi ''Nana'', al căror ADN a fost modificat pentru a le face mai rezistente la virusul SIDA cu care este infectat tatăl bebeluşilor.

Dacă demersul va fi confirmat în mod independent, este vorba despre o realizare majoră şi o premieră mondială. Anunţul savantului, făcut weekend-ul trecut, a fost urmat de un val de critici argumentate ştiinţific, dar şi etic.

Miercuri, cercetătorul din Shenzhen a anunţat sistarea experimentelor din cauza protestelor.

Omul de ştiinţă ar fi trebui să fie prezent din nou joi în faţa celui de-al doilea Summit internaţional pe tema editării genetice, o reuniune a experţilor în domeniu prevăzută să se desfăşoare într-un cadru confidenţial, dar care a intrat acum în atenţia lumii întregi.

Cercetătorul nu mai figura joi dimineaţă pe programul oficial al zilei, iar preşedintele comitetului de organizare al reuniunii, David Baltimore, laureat al premiului Nobel, a afirmat în faţa jurnaliştilor că e mai bine că He Jiankui şi-a anulat prezenţa, iar acest lucru nu a fost făcut de organizatori.

Între timp, organizatorii au redactat un comunicat în care denunţă anunţul "neaşteptat şi profund neliniştitor" al cercetătorului chinez, apelând, în încheierea lucrărilor, la o mai bună supervizare a cercetărilor.

"Chiar dacă modificările sunt verificate, procedura a fost iresponsabilă şi neconformă cu normele internaţionale", au afirmat aceştia în comunicat, referindu-se la activitatea He Jiankui.

"Printre lacune, se numără o indicaţie medicală insuficientă, un protocol de studiu conceput greşit, nerespectarea standardelor etice de protejare a bunăstării subiecţilor cercetării şi o lipsă de transparenţă în dezvoltarea, verificarea şi realizarea procedurilor clinice", au mai precizat aceştia.

He Jiankui a spus că gemenele au venit pe lume cu câteva săptămâni în urmă.

Opt cupluri alcătuite dintr-un tată seropozitiv şi o mamă seronegativă au aderat în mod voluntar la experiment, a spus cercetătorul, precizând că unul dintre acestea s-a retras.

Omul de ştiinţă chinez a făcut referire la ''o altă potenţială sarcină'', provenind de la un al doilea cuplu, fără a preciza în mod clar dacă această sarcină este în desfăşurare sau este vorba despre un avort spontan precoce.
Sursa: Agerpres, 30-11-2018, Vizualizari 243
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.