ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihologie Psihologie Bucuresti

Criterii de diagnostic pentru:Opozitionismul provocator, Tulburare de conduita, Tulburarea de Personalitate Antisocială,Tulburarea de Personalitate Borderline, Tulburarea autista,Tulburarea Asperger

Criterii de diagnostic pentru:Opozitionismul provocator, Tulburare de conduita, Tulburarea de Personalitate Antisocială,Tulburarea de Personalitate Borderline, Tulburarea autista,Tulburarea Asperger
Autor: Niculina Ciuperca

Criteriile de diagnostic pentru Opozitionismul provocator
A. Un pattern de comportament negativist, ostil şi provocator care durează cel
puţin 6 luni, în timpul cărora sunt prezente patru (sau mai multe) dintre
următoarele:
(1) adesea îşi pierde cumpătul;
(2) adesea se ceartă cu adulţii;
(3) adesea sfidează sau refuză în mod activ să se conformeze cererilor sau
regulilor adulţilor;
(4) adesea enervează în mod deliberat pe alţii;
(5) adesea blamează pe alţii pentru propriile sale erori sau purtare rea;
(6) adesea este susceptibil ori uşor de enervat de către alţii;
(7) adesea este coleros şi plin de resentimente;
(8) adesea este ranchiunos şi vindicativ.
Notă: Un criteriu se consideră satisfăcut, numai dacă comportamentul
survine mai frecvent decât se observă de regulă la indivizii de etate şi nivel
de dezvoltare comparabile.
B. Perturbarea în comportament cauzează o deteriorare semnificativă clinic în funcţionarea socială, şcolară şi profesională.
C Comportamentele nu survin exclusiv în cursul evoluţiei unei tulburări psihotice sau afective.
D. Nu sunt satisfăcute criteriile pentru tulburarea de conduită, şi dacă individul este în etate de 18 ani sau mai mult, nu sunt satisfăcute criteriile pentru tulburarea de personalitate antisocială.
Tulburare de conduita
A. Un pattern repetitiv şi persistent de comportament în care drepturile
fundamentale ale altora ori normele sau regulile sociale corespunzătoare
etăţii sunt violate, manifestat prin prezenţa a trei (sau a mai multe) dintre
următoarele criterii în ultimele 12 luni, cu cel puţin un criteriu prezent în
ultimele 6 luni:
Agresiune faţa de oameni şi animale
(1) adesea tiranizează, ameninţă sau intimidează pe alţii;
(2 iniţiază adesea bătăi;
(3) a făcut uz de o armă care poate cauza o vătămare corporală serioasă
altora (de ex., băţ, cărămidă, sticlă spartă, cuţit, armă de foc);
(4) a fost crud fizic cu alţi oameni;
(5) a fost crud fizic cu animalele;
(6) a furat cu confruntare cu victima (de ex., banditism, furt din poşete,
estorcare, atac cu mâna armată);
(7) a forţat pe cineva ia activitate sexuală;
Distrugerea proprietăţii
(8) s-a angajat deliberat în incendieri cu intenţia de a cauza un prejudiciu serios;
(9) a distrus deliberat proprietatea altora (altfel decât prin incendiere).
Fraudă sau furt
(10) a intrat prin efracţie în casa, dependinţele sau autoturismul cuiva;
(11) minte adesea peatru a obţine bunuri sau favoruri ori pentru a evita
anumite obligaţii (adică, „escrochează" pe alţii);
(12) a furat lucruri de valoare mare fără confruntare cu victima (de ex., furt
din magazine, dar fără efracţie; plastografie);
Violări serioase aie regulilor
(13) adesea lipseşte de acasă noaptea în dispreţul interdicţiei părinţilor,
începând înainte de etatea de 13 ani,
(14) a fugit de acasă (noaptea) de cel puţin două ori în timp ce locuieşte în
casa părintească sau a substitutului parenta! (sau odată, fără a reveni
acasă o lungă perioadă de timp),
(15) chiuleşte adesea de la şcoală, începând înainte de etatea 13 ani.
B. Perturbarea în comportament cauzează o deteriorare semnificativă clinic în funcţionarea socială, şcolară sau profesională.
C. Dacă individul este în etate de 18 ani sau mai mult, nu sunt satisfăcute
criteriile pentru tulburarea de personalitate antisocială.
Pe baza etăţii la debut, avem:
- Tulburare de conduită, tip cu debut în copilărie: debutul a cel puţin un criteriu caracteristic tulburării de conduită înainte de etatea de 10 ani,
- Tulburare de conduită, tip cu debut în adolescenţă: absenţa oricărui
criteriu caracteristic tulburării de conduită înainte de etatea de 10 ani,
- Tulburare de conduită, debut nespecificat: etatea ia debut nu este
cunoscută
Severitatea tulburarii poate fi:
- Uşoară: puţine, dacă nu chiar nici un fel de probleme de conduită în exces
în raport cu cele cerute pentru a pune diagnosticul, iar problemele de conduită cauzează numai un prejudiciu minor altora;
- Moderată: numărul problemelor de conduită şi efectul asupra altora, intermediar între „uşoară" şi „severă";
- Severă: multe probleme de conduită în exces în raport cu cele cerute pentru a pune diagnosticul ori problemele de conduită cauzează un prejudiciu considerabil altora.
Pentru indivizii peste 18 ani, diagnosticul de tulburare de conduită poate fi pus numai dacă nu sunt satisfăcute criteriile pentru tulburarea de personalitate antisocială . Diagnosticul de tulburare de personalitate antisocială, nu poate fi pus indivizilor sub 18 ani.
Tulburarea de Personalitate Antisocială
A. Există un pattern pervasiv de desconsiderare şi violare a drepturilor altora apărând de la etatea de 15 ani, ca indicat de trei (sau mai multe) dintre următoarele:
(1) incapacitate de a se conforma normelor sociale în legătură cu comportamentele legale, indicată de comiterea repetată de acte care constituie motive de arest;
(2) incorectitudine, indicată de minţitul repetat, uzul de alibiuri, manipularea altora pentru profit sau plăcere personală;
(3) impulsivitate sau incapacitate de a plănui dinainte;
(4) iritabilitate si agresivitate, indicate de luptele sau atacurile corporale repetate;
(5) neglijenţă nesăbuită pentru siguranţa sa sau a altora;
(6) iresponsabilitate considerabilă, indicată prin incapacitatea repetată de a avea un comportament consecvent în muncă ori de a-si onora obligaţiile financiare;
(7) lipsa de remuscare, indicată prin a fi indiferent ori a justifica de ce a făcut să sufere ori a maltratat sau a furat de la altul.
B. Individul este în etate de cel puţin 18 ani.
C. Există proba unei tulburări de conduită (vezi pag. 98) cu debut înainte de 15 ani.
D. Comportamentul antisocial nu survine exclusiv în cursul schizofreniei ori al unui episod maniacal.
Tulburarea de Personalitate Borderline
A. Un pattern pervasiv de instabilitate a relaţiilor interpersonale, imaginii de sine si afectelor, si impulsivitate marcată, începând precoce în perioada adultă şi prezent într-o varietate de contexte, ca indicat de cinci (sau mai multe) dintre următoarele:
(1) eforturi disperate de a evita abandonul real sau imaginar. Notă: Nu include comportamentul suicidar sau automutilant, care figurează la criteriul 5;
(2) Un pattern de relaţii interpersonale intense şi instabile caracterizat prin alternare între extremele de idealizare şi devalorizare;
(3) perturbare de identitate: imagine de sine sau conştiinţă de sine marcat şi persistent instabilă;
(4) impulsivitate în cel puţin două domenii care sunt potenţial autoprejudiciante (de ex., cheltuieli, sex, abuz de o substanţă, condus imprudent,mâncat compulsiv. Notă: Nu include comportamentul suicidar sau automutlilant, care figurează la criteriul 5;
(5) comportament, gesturi sau ameninţări recurente de suicid ori comportament automutilant;
(6) instabilitate afectivă datorată unei reactivităţi marcate a dispoziţiei (de ex., disforie episodică intensă, iritabilitate sau anxietate durând de regulă câteva ore şi numai rareori mai mult de câteva zile);
(7) sentimentul cronic de vid;
(8) mânie intensă, inadecvată ori dificultate în a controla mânia (de ex., manifestări frecvente de furie, stare coleroasă permanentă, bătăi repetate);
ideaţie paranoidă sau simptome disociative severe, tranzitorii, în legătura cu stresul.
Criteriile de diagnostic pentru Tulburarea Autistă
A. Un total de şase (sau mai mulţi) itemi de la (1), (2) si (3), cu cel puţin doi
itemi de la (1) si câte unul de la (2) si (3):
(1) deteriorare calitativă în interacţiunea socială, manifestată prin cel puţin
două din următoarele:
(a) deteriorare marcată în uzul a multiple comportamente nonverbale,
cum ar fi privitul în faţă, expresia facială, posturile corpului si
gesturile, pentru reglarea interacţiunii sociale;
(b) incapacitatea de a promova relaţii cu egalii, corespunzătoare nivelului
de dezvoltare;
(c) lipsa căutării spontane de a impărtăsi bucuria, interesele sau reali
zările cu alţi oameni (de ex., prin lipsa de a arăta, de a aduce ori de a
specifica obiectele de interes);
(d) lipsa de reciprocitate emoţională sau socială;
(2) deteriorări calitative în comunicare, manifestate prin cel puţin unul din
următoarele:
(a) întârziere sau lipsă totală a dezvoltării limbajului vorbit (neînsoţită de
o încercare de a o compensa prin moduri alternative de comunicare,
cum ar fi gestica sau mimica);
(b) la indivizii cu limbaj adecvat, deteriorarea semnificativă în capacitatea
de a iniţia sau susţine o conversaţie cu alţii;
(c) uz repetitiv si stereotip de limbaj ori un limbaj vag;
(d) lipsa unui joc spontan si variat „de-a..." ori a unui joc imitativ social
corespunzător nivelului de dezvoltare;
(3) patternuri stereotipe si repetitive restrânse de comportament, preo
cupări si activităţi, manifestate printr-unul din următoarele:
(a) preocupare circumscrisă la unul sau mai multe patternuri restrânse si stereotipe de interese, care este anormală, fie ca intensitate, fie ca focalizare;
(b)aderenţă inflexibilă evidentă de anumite rutine sau ritualuri nonfuncţionale;
(c) manierisme motorii stereotipe si repetitive (de ex., fluturatul sau răsu-
citul degetelor sau mâinilor ori mişcări complexe ale întregului corp);
(d) preocupare persistentă pentru părţi ale obiectelor.
B. întârzieri sau funcţionare anormală în cel puţin unul din următoarele
domenii, cu debut înainte de etatea de 3 ani: (1) interacţiune socială, (2)
limbaj, aşa cum este utilizat în comunicarea socială, ori (3) joc imaginativ sau
simbolic.
C. Perturbarea nu este explicată mai bine de tulburarea Rett sau de tulburarea
dezintegrativă a copilăriei
299.10 Tulburarea Dezintegrativă a Copilăriei
A. Dezvoltare evident normală pentru cel puţin primii 2 ani după naştere
manifestată prin prezenţa comunicării verbale şi nonverbale, relaţii sociale,
joc si comportament adaptativ corespunzătoare etăţii.
B. Pierdere semnificativă clinic a aptitudinilor achiziţionate anterior (înainte
de etatea de 10 ani) în cel puţin două din următoarele domenii:
(1) limbaj receptiv şi expresiv;
(2) aptitudini sociale sau comportament adaptativ;
(3) controlul sfincterului anal şi vezica);
(4) joc;
(5) aptitudini motorii.
C. Anomalii în funcţionare în cel puţin două din următoarele domenii:
(1) deteriorare calitativă în interacţiunea socială (de ex., deteriorare în
comportamentele nonverbale, incapacitatea de a promova relaţii cu
egalii, lipsa reciprocităţii emoţionale sau sociale);
(2) deteriorare calitativă în comunicare (de ex.Jntârziere sau lipsa limbajului
vorbit, incapacitatea de a iniţia sau susţine o conversaţie, uz repetitiv şi
stereotip de limbaj, lipsa jocului „de-a..." variat);
(3) patternuri stereotipe, repetitive şi restrânse de comportament, interese
si activităţi, incluzând stereotipii şi manierisme motorii.
D. Perturbarea nu este explicată mai bine de o altă tulburare "de dezvoltare
pervasivă specifică ori de schizofrenie.
Criteriile de diagnostic pentru Tulburarea Asperger
A. Deteriorare calitativă în interacţiunea socială manifestată prin cel puţin
două dintre următoarele:
(1) deteriorare marcată în uzul a multiple comportamente nonverbale cum
ar fi privitul în faţă, expresia facială, posturile corporale si gesturile de
reglare a interacţiunii sociale;
(2) incapacitatea de a stabili relaţii cu egalii corespunzătoare nivelului de
dezvoltare;
(3) lipsa căutării spontane de a împărtăşi satisfacţia, interesele sau realizările
cu alţi oameni (de ex., lipsa de a arăta, de a aduce, de a specifica altor
oameni obiectele de interes);
(4) lipsa de reciprocitate emoţională sau socială.
B. Patternuri stereotipe, repetitive şi restrânse de comportament, interese si
activităţi, manifestate prin cel puţin unul dintre următorii itemi:
(1) preocupare circumscrisă la unul sau mai multe patternuri restrânse si ste
reotipe de interes, si care este anormală, fie ca intensitate sau centrare;
(2) aderenţă inflexibilă evidentă de rutine sau ritualuri specifice, non-
funcţionale;
(3) manierisme motorii repetitive si stereotipe (de ex,, fluturatul sau răsu-
citul mâinilor sau degetelor sau mişcări complexe ale întregului corp);
(4) preocupare persistentă pentru părţi ale obiectelor.
C. Perturbarea cauzează deteriorare semnificativă clinic în domeniul social,
profesional ori în alte domenii importante de funcţionare.
D. Nu există o întârziere generală semnificativă clinic în .limbaj (de ex., utilizează
cuvinte izolate către etatea de 2 ani si fraze comunicative către etatea de 3 ani).
E. Nu există o întârziere semnificativă clinic în dezvoltarea cognitivă sau în
dezvoltarea aptitudinilor de autoajutorare corespunzătoare etăţii, fn
comportamentul adaptativ (altele decât în interacţiunea socială) şi în
curiozitatea pentru ambianţă în copilărie.
F. Nu sunt satisfăcute criteriile pentru o altă tulburare de dezvoltare pervasivă
specifică sau pentru schizofrenie.
Sper sa va fie de folos!

 
Programare