Cum îți poți îmbunătăți vederea (fără ochelari) - conform specialiștilor

©

Autor:

Cum îți poți îmbunătăți vederea (fără ochelari) - conform specialiștilor

Sănătatea vederii depinde de numeroși factori, precum vârsta, profesia, predispoziția genetică, prezența anumitor comorbidități, adoptarea anumitor obiceiuri nesănătoase, etc. În prezent, deteriorarea și pierderea vederii apare la o vârstă din ce în ce mai fragedă. Există însă anumite metode, accesibile fiecăruia dintre noi - non-intervenționale și non-medicamentoase -prin care îți poți îmbunătăți vederea.

Cum se produce deteriorarea vederii?

Conform datelor din literatura de specialitate, principala cauză care determină reducerea temporară a vederii este legată de contractarea îndelungată și menținerea sub presiune a musculaturii oculare (musculatură alcătuită cu predominanță din mușchii oblici ai ochilor și mușchii drepți).

Păstrarea îndelungată a integrității vederii se poate realiza doar prin intermediul așa numitor „pauze” oculare, în cadrul cărora se produce relaxarea musculaturii oculare. Specialiștii susțin faptul că majoritatea persoanelor care prezintă diferite probleme de vedere neglijează aceste perioade de relaxare a musculaturii aflate în componența ochilor.

Clipitul este principalul și cel mai delicat mod prin intermediul căruia are loc detensionarea și relaxarea musculaturii oculare. În mod fiziologic, o persoană sănătoasă clipește o dată la un interval cuprins între două și patru secunde. Aceasta înseamnă că o persoană sănătoasă prezintă între 15 și 30 de clipiri pe parcursul unui minut. [1], [2]

Cum îți poți îmbunătăți vederea (fără ochelari) - conform specialiștilor

1. Clipește

Cea mai importantă metodă de îmbunătățire a vederii constă în relaxarea și reducerea presiunii exercitate asupra musculaturii oculare, care se realizează prin intermediul clipitului. Specialiștii recomandă realizarea a zece clipiri la fiecare cinci minute, timp de 30 de zile. După această perioadă, persoana în cauză va realiza această tehnică instinctual, în mod inconștient și va observa o îmbunătățire marcantă a vederii.

Clipitul trebuie realizat încet, fără grabă și astfel persoana în cauză va observa o relaxare a musculaturii oculare. Pe măsură ce presiunea oculară se reduce, ochii devin mult mai odihniți și astfel pot focaliza mult mai ușor și mai repede imaginea, obținându-se astfel o imagine mult mai clară.

Aceasta se explică prin faptul că, în timpul clipitului are loc relaxarea musculaturii oculare și stimularea glandelor lacrimale, care secretă lacrimile. Acestea din urmă umezesc suprafața lacrimală, protejând-o împotriva uscăciunii și facilitează eliminarea prafului ocular acumulat pe parcursul zilei.

Specialiștii recomandă efectuarea acestei metode în special în timpul activității desfășurate în fața calculatorului.

2. Lumina soarelui

Expunerea la soare pentru cel puțin 10-15 minute în fiecare zi, duce la creșterea sintezei de vitamină D în organism, care facilitează absorbția vitaminelor și a mineralelor necesare menținerii sănătății oculare.

Pe lângă aceasta, expunerea zilnică la soare duce la creșterea energiei din organism și combaterea fotosensibilității, care apare frecvent în cadrul diferitelor tulburări de vedere.

Pentru a beneficia de numeroasele efecte pozitive ale razelor solare asupra ochilor, specialiștii din domeniul medical recomandă expunerea cel puțin tip de 5-10 minute, dimineața la răsăritul soarelui și seara la apus.

Pe perioada verii, expunerea la razele solare pentru îmbunătățirea vederii, se poate realiza doar până la ora 12 sau după ora 17. Între orele 12 și 17, razele solare prezintă intensitate maximă și este necesară purtarea ochelarilor de soare.

Totodată, în mediile cu reflecsii luminoase puternice, cu risc de deteriorare a vederii, precum zăpada sau nisipul, se recomandă purtarea ochelarilor de soare, pentru protecția vederii.

3. Fă sport

Antrenamentul fizic regulat este util pentru îmbunătățirea vederii. Acesta este rezultatul obținut în urma efectuării unor studii pe acest subiect, în cadrul anumitor universități din Statele Unite ale Americii.

Aceste studii au demonstrat faptul că, riscul de dezvoltare a unor tulburări de vedere, în cazul persoanelor care respectă un program de antrenament fizic regulat, este cu 20% mai redus față de celelalte persoane care neglijează acest aspect.

Astfel, pentru a-ți îmbunătăți vederea nu este necesar să fii sportiv de performanță; un antrenament fizic de 10-15 minute efectuat zilnic este suficient pentru a observa beneficiile mișcării asupra sănătății oculare. Acest antrenament fizic trebuie să cuprindă exerciții ale mâinilor, a umerilor și a gâtului.

4. Exerciții oculare

Mișcarea oculară poate fi utilă pentru îmbunătățirea vederii deoarece, aceasta permite detensionarea și relaxarea musculaturii oculare.

Efectuarea timp de 5-10 minute în fiecare zi, a unor exerciții de mobilizare a globilor oculari în sens vertical și orizontal, poate duce la o îmbunătățire considerabilă a vederii în timp, prin relaxarea și creșterea mobilității musculaturii oculare.

5. Creşte aportul de vitamine şi minerale

Vitaminele A, E şi C, precum şi anumite minerale (zincul, omega-3, etc.), dețin o cantitate crescută de antioxidanţi care previn apariţia degenerării maculare şi protejează vederea împotriva agenţilor distructivi. Printre alimentele bogate în vitamine şi minerale, esenţiale pentru menţinerea sănătăţii oculare, amintim spanacul, morcovul, broccoli, cartofii dulci, ardeul roşu, citricele şi anumite tipuri de peşte (precum salmonul, bogat în omega-3).

6. Creşte aportul de carotenoizi

Carotenoizii se numără printre nutrienții alimentari esenţiali pentru sănătatea vederii. Luteina şi zeaxanthinul sunt doi carotenoizi prezenţi în componenţa retinei. Aceste două substanţe protejează macula împotriva agresiunii factorilor externi, prin stimularea secreţiei de pigment la nivelul zonei oculare expuse agenţilor distructivi şi absorbţia razelor ultraviolete. Dintre alimentele bogte în carotenoizi amintim legumele cu frunză verde, ouăle, broccoli, zuchinni. De asemenea, carotenoizii pot fi administraţi şi sub formă de supliment alimentar.

Pe lângă aceste metode de îmbunătățire a vederii, mai pot fi amintite și alte măsuri, care facilitează îmbunătățirea vederii și prevenirea apariției tulburărilor de vedere:

  • Evită să porți încontinuu lentilele de contact.
  • Masează zilnic musculatura oculară.
  • Închide ochii timp de un minut, la fiecare trei ore, în timpul efectuării unor activități care suprasolicită ochii (precum cititul, scrisul, etc.). Scopul este relaxarea temporară a musculaturii oculare.
  • Evită să te speli pe față și ochi cu apă prea caldă sau prea rece, deoarece pot exista efecte negative asupra vaselor de sânge aflate în componența pleoapelor. Pentru spălarea ochilor și a feței se impune utilizarea apei călduțe, potrivite.
  • Evită suprasolicitarea ochilor. În acest caz se recomandă închiderea calculatorului, a laptop-ului sau a telefonului și evitarea utilizării acestora cu două ore înainte de culcare.
  • Concentrează privirea într-un singur punct, timp de câteva minute, în fiecare zi.
  • Renunță la fumat și la orice obicei nesănătos, care poate avea efecte negative asupra sănătății oculare.
  • Tratează corespunzător afecţiunile cronice, precum diabetul zharat, hipertensiunea arterială, etc.
  • Poartă ochelari de soare în caz de expunere la lumină solară puternică.
  • Respectă o igienă corporală şi oculară corespunzătoare, dat fiind faptul că mucoasa oculară este extrem de sensibilă la acţiunea agenţilor infecţioşi. [1], [2], [3], [4]

Data actualizare: 21-11-2019 | creare: 21-11-2019 | Vizite: 162
Bibliografie
1. Manualul MERCK, Ediția a-XVIII-a, Editura All, București, 2014
2. Fauci, Braunwald, Isselbacher, Wilson, Martin, Kasper, Hauser, Longo, HARRISON Principiile Medicinei Interne vol.I și II, Editura Teora, București, 2003
3. 10 Ways to Improve Your Eyesight, link: https://www.healthline.com/health/how-to-improve-eyesight
4. How to improve and protect eyesight without glasses, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/324635.php
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Obiceiuri ce îți strică vederea
  •  
     
     
    Accept cookies Informare Cookies Site-ul ROmedic.ro foloseşte cookies pentru a îmbunătăţi experienţa navigării, a obține date privind traficul și performanța site-ului și a livra publicitate mai eficient.
    Găsiți informații detaliate în Politica cookies și puteți gestiona consimțământul dvs din Setări cookies.