Este nevoie ''urgentă'' de limitarea editării genetice umane, susţine una dintre inventatoarele tehnologiei CRISPR

Data publicării: 27-11-2018

Jennifer Doudna, una dintre inventatoarele tehnologiei de editare genetică CRISPR/Cas9, l-a criticat pe omul de ştiinţă He Jiankui, care susţine că a editat genele a doi bebeluşi cu ajutorul acestei tehnologii considerate revoluţionare de comunitatea ştiinţifică, potrivit dpa.

"Dacă se confirmă, această realizare este o încălcare a abordării transparente şi precaute cu care comunitatea ştiinţifică a aplicat CRISPR-Cas9", a spus luni Jennifer Doudna, profesor de chimie şi biologie moleculară şi celulară la Universitatea Berkeley din Statele Unite.

Cercetătorul He Jiankui a susţinut într-un material video publicat duminică că a modificat genele a două fetiţe chineze pentru ca ele să nu poată fi infectate cu HIV.

El afirmă că a aplicat o tehnică de "chirurgie" a genelor asupra ovulelor fertilizate folosind proteina CRISP/Cas9.

Jennifer Doudna, care se află în Hong Kong cu ocazia unui summit dedicat editării genetice umane, spune că este important ca publicul să ştie că cercetarea lui He Jiankui urmează să fie publicată şi revizuită de comunitatea ştiinţifică.

Cercetătorul He Jiankui este, de asemenea, aşteptat să participe la conferinţa din Hong Kong.

"Plecând de la premisa că o analiză independentă va confirma ştirea apărută astăzi, această realizare întăreşte nevoia urgentă de a limita folosirea editării genetice la embrionii umani la cazurile în care există o necesitate medicală nerezolvată şi unde nicio altă abordare medicală nu este viabilă", a subliniat Doudna.

Doudna a adăugat că speră că activitatea lui He "să nu arunce o umbră nedorită" asupra tehnologiei CRISPR şi a muncii de cercetare în ansamblul său, care ar putea fi folosită într-o zi "pentru tratarea şi vindecarea afecţiunilor genetice, infecţioase sau comune la adulţi şi copii".

"Este important ca discuţia publică şi transparentă a multelor utilizări ale tehnologiei editării genetice să continue, aşa cum se va întâmpla în următoarele trei zile în cadrul summitului pe tema editării genetice de la Hong Kong", a subliniat ea.

CRISPR/Cas9 a fost pusă în evidenţă de cercetători în anii '1980 la bacterii, care au capacitatea de a se proteja de agenţii patogeni decupând material genetic din virus şi reconstruindu-l în propriul ADN. Procedura este realizată cu proteina Cas9, care funcţionează ca o "foarfecă" genetică.

Jennifer Doudna şi colega sa, Emmanuelle Charpentier, au publicat un studiu în 2012, în care demonstrau cum poate fi folosită tehnologia pentru a ţinti cu precizie anumit material genetic, procedură care poate fi folosită şi în cazul genomului uman.
Sursa: Agerpres, 27-11-2018, Vizualizari 212
 Agentia Nationala de Presa Agerpres Stirile medicale sunt furnizate de Agentia Nationala de Presa "Agerpres", partenerul nostru pe sectiunea de Noutati si Stiri medicale.